• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • frestelsen
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-24 06:32:43 följande:

Tack alla! Jag har berättat för kuratorn och kommer berätta det för henne igen när vi ses att jag blir stressad av situationen. Hon sa att hon skulle skriva ner allt det här i journalen så att läkarna och barnmorskorna kunde se.

Snart dags för ett ctg , ny mätning på fredag så då har jag lite mer information om hur bebisen växer. Den sparkar på för fullt vissa gånger iaf.

Ja :) två månader sen tråden startade.

Det är ikväll exakt 9 veckor sen vattnet gick! Räknad 26+0 idag här som var mitt första mål när jag kom hit. Nu är mitt mål 28+0 ! Men just där oron startar också :/

Helt otroligt kämpat!

Gud vad jag hoppas allt (tror även allt) kommer bli bra:)
  • Maxkinder

Hej Ts!

Suttit över 1 timme och läst allt sedan början, bara väntade med förväntan på och se slutet men såg att det pågår ju ännu!

Själv är jag och sambon inlaggda på förlossning i v.31+0 för värkarna har varit så starka.

Jag ville bara visa min medmänsklighet och säga att jag tycker du gör helt rätt i att satsa på mirakel istället för tvivel, för de är ju mirakel för oss inte sant?

Vi väntar vårt första barn och jag hade gjort vad som helst för henne, vår lilla Livia.

Kommer fortsätta följa tråden. Kramar! ?

• Tjolahejtjolahopp

Typiskt. Skrev ett långt inlägg tidigare precis när jag kom till förlossningen men det försvann. Tar det lite kort igen.

Ctg i morse. Blodprov och odling. Lågt blodtryck men det var ok. (115/60) jag brukar ha ca 120/60. Helt plötsligt blev jag överraskad av att hon tog fram ultraljudet, jaha då var det mätning idag och inte på fredag.

Bebisen ligger 20% under idag. Sist var det 22% så det var positivt sa hon att det är åt rätt håll och minst att den följer sin kurva. Den väger nu ungefär 700gram (v26+0)

Hon frågade om jag brukar ha sammandragningar. Jag nämnde att det brukar vara lite på natten. Så klart fick jag mer på dagen , ännu mer på kvällen som sen började göra ont och komma oftare. Kände inte att jag kunde vänta så mycket längre så ringde för att höra vad de tyckte.

Fick komma dit på en ny ctg , så klart lugnar allt ner sig när jag kommer dit , men ändå ganska onda sammandragningar. Men det blir inte värre och värre. Så läkaren han ville skippa undersökning vaginalt eftersom det kan orsaka mer sammandragningar och även öka risken för infektion. Han tyckte inte att det såg ut som förlossningsvärkar men kunde inte lova att det inte skulle hända nåt mer inatt. Jag övertalade han att intala mig att det blir lugnt hehe, för det brukar oftast bli som jag tänker. Det var samma läkare som gjorde min senaste flödesmätning och även han som gav förslag på vanlig förlossning. Han sa idag att han hade pratat mer med en annan läkare och att det i dagsläget är bäst med ett kejsarsnitt ändå.

Barnmorskan som gjorde min ctg hamnade i tårar av min historia då hon hade varit med om precis samma sak själv. Hennes vatten gick i v 17 och hon födde v36. En tolvåring idag men hon hade fått samma besked som mig. Dock så hade nog hennes vatten börjat fyllts på efter ett tag men hon minns inte exakt när och hur mycket .

De frågade om jag tyckte det var ok att åka tillbaka O det gjorde jag. Har min 6-åring här som fick vara med en som jobbar här så jag ville tillbaka till henne. Hon fick följa med men hon ville vara kvar.

Jag skulle ringa igen om det blev värre så nu ska jag försöka sova in lugnet. :)

• Tjolahejtjolahopp
    Mandelskorpan skrev 2017-05-24 07:33:28 följande:

En till följare här. Hoppas så innerligt att det går bra för dig och det lilla pyret i magen. På länken skriver en mamma vars bebbe det gått bra för trots tidig vattenavgång.

Har förstått att det kritiska är lungornas utveckling och hur mycket vatten som funnits för bebben att träna i och att man tydligen inte vet så mycket om det heller, när det varit lite vatten.

nouw.com/cladan/for-tidig-vattenavgang-i-v-16-lakarna-sa-26806834

Ja precis så är det. :) synd att man inte vet mer egentligen. Tack för länken. Ska in O läsa den nu när jag ska sova :)
  • Tjolahejtjolahopp
    Maxkinder skrev 2017-05-24 09:27:08 följande:

Hej Ts!

Suttit över 1 timme och läst allt sedan början, bara väntade med förväntan på och se slutet men såg att det pågår ju ännu!

Själv är jag och sambon inlaggda på förlossning i v.31+0 för värkarna har varit så starka.

Jag ville bara visa min medmänsklighet och säga att jag tycker du gör helt rätt i att satsa på mirakel istället för tvivel, för de är ju mirakel för oss inte sant?

Vi väntar vårt första barn och jag hade gjort vad som helst för henne, vår lilla Livia.

Kommer fortsätta följa tråden. Kramar! ?

Ja. Man gör verkligen ALLT för sina barn. Vi mammor hinner känna de moderskänslorna även i magen.

Vecka 31 det låter ju ändå toppen :) O ni blir kollade nu också och säkert fått kortisonspruta :)

Du får gärna skriva hur allt har gått sen.
  • enanna

Hurraa för vatten! Det ser ju verkligen inte mycket ut i normala fall heller så den där mängden måste ju ha jättepositiv effekt!

• Mormor2B

Hej

Har inte skrivit förr men följer dej. Önskar er all lycka Kramar

Svar på tråden Vattenavgång v.18