• Sophiasophia

Första gången IVF Maj 2017

Villhabulle skrev 2017-05-21 01:34:55 följande:

Hej!

Jag hoppar gärna in i denna tråd. Vi har försökt få barn 1, 5 år nu (28 resp 30 år ) och under tiden har jag googlat och läst i alla möjliga trådar här... Nu känns det som om jag äntligen vill dela med mig och prata med andra som är i samma situation. Vi är mitt uppe i IVF processen och jag tog ikväll min tredje spruta. De sa att vi förmodligen inte kan bli gravida på naturlig väg då allt såg jättebra ut hos mig men att min fästman har inte tillräckligt med spermier även om det är bra kvalitet på dom. Dock sa de att chanserna ser goda ut och vi behöver nog bara lite hjälp på traven. 1,5 år låter kanske inte länge för alla men det har känts som en evighet och vi är just nu överlyckliga över att få göra denna resan. Samtidigt givetvis jätterädd att det inte kommer bli en bebis. Vi har precis ställts i kö till Sahlgrenska men har valt att först betala ett försök för vi inte vill vänta mer! Så kul att läsa andras inlägg som är i samma fas som oss. Vi går på IVF kliniken i Göteborg.

Jag tycker 1,5 år låter jättejobbigt och som en lång tid. Sen förstår jag oxå att det finns människor som försökt i 10 år utan framgång men så kan man ju inte jämföra direkt. Det är som att jag inte har lov att känna mig hungrig för att det finns folk som svälter. Min hungerskänsla känns ju likförbannat även om andra har det värre.

Vi har "lyxen" att vi aldrig behövde försöka själva eftersom jag har konstaterad pco och inte ägglossar av mig själv, plus ett problem med min livmodertapp. Och jag tycker ändå att väntan är jobbig. Först fick jag hjälp med att ägglossa i några månader tills man konstaterade att min livmodertapp var ett ytterligare hinder, så då fick vi hjälp med insemination 2 ggr men eftersom statistiken är så omotiverande vid insemination valde vi själva att köra ivf nu.
    Vi känner oss mest stressade för att vår son snart blir 4 och vi egentligen hade velat ge honom syskon typ nu.
  • Sophiasophia
    kastrullen skrev 2017-05-21 09:33:28 följande:
    Testdag är inte förrän den 29:e. Ja det var en blastocyst och det är 12 dagar sedan ovitrelle, så det borde ju inte kunna bli falskt positivt. Nä resultatet kommer ju bli samma oavsett när man testar! Jag testar nog hellre några gånger och förväntar mig ett minus på testdagen om det är så, än bygger upp hoppet för mycket fram till dess.

Jag har inte heller riktigt koll på det. Har försökt räkna ut när en eventuell mens kan beräknas också men det vet jag inte riktigt heller. Känns svårt att försöka gissa när kroppen är så påverkad av hormoner. Sen har jag nånstans läst att Lutinus kan göra så att mensen inte kommer.
    Jasså, om Lutinus har den effekten så känner jag ännu mer att jag kommer att testa tidigare, annars kommer ju förhoppningarna vara skyhöga när mensen uteblir.

Är det inte så dessutom att de lägger på typ 2 dagar efter förväntad mens när de ger testdag, så jag tänker mig att de flesta som får minus efter ivf börjar blöda innan testdagen. Så har jag fått för mig iaf.

Jag får mens normalt 11-12 dagar efter ägglossning, så skulle jag inte få mens då så skulle jag ha väldigt höga förhoppningar utan att det kanske ens betyder nåt.

En blastocyst måste ju vara det bästa att sätta in?! Då vet man ju att den tagit sig så långt iaf.
    Min plan är ju insättning imorgon kl 14, så då har ju äggen bara odlats i 3 dagar.
    Var det din ursprungsplan oxå eller sa man 5 dagar direkt?
    Jag vet inte vad jag ska hoppas på riktigt. En del av mig vill ju få det avklarat så snabbt som möjligt, men det känns ju tryggare att se att ägget har riktigt goda förutsättningar.
  • Sophiasophia
    Mjbo skrev 2017-05-21 15:32:30 följande:

Uppdatering!

Nu har jag varit och stoppat in en perfekt 5dagars blasto :) <3

2 åkte till frysen idag, och 3 st skulle odlas till imorgon och frysas då om de överlever:)

Allt gick bra och överföringen kändes inget alls. Så nu är jag officiellt ruvare! Så förväntansfull och glad. Testdag den 3 juni, om 13 dagar alltså. Men jag kan garantera att ja kommer testa innan dess haha :D

Hur går det för er? :)

Wooow, spännande! Och det resultatet måste kännas bra ändå!
    Fick du ställa dig upp direkt eller vilar man en stund?
    Fick du veta resultatet när du kom dit eller har du hörts med läkarna innan insättningen?

Imorgon kanske det är min tur för äggåterföring. Kl 14 är det bokat, men om det behövs flyttas fram kommer de ringa mellan 10-12. Kan inte vänta tills det blir imorgon. Känns så spännande. Men jag vet inte alls hur det har gått mer än att 19 ägg plockades i fredags!
  • Sophiasophia
    kastrullen skrev 2017-05-22 06:02:47 följande:
    Tog ett test idag igen :) nu såg både jag och min man ett svagt streck så jag känner mig positiv. Ruvardag 6! Haha men i hans värld är det bara testet på testdagen som räknas:)
    Men shit! Då har det ju tagit sig! Och det är säkert ett starkt embryo som borrat sig fast snabbt eftersom du plussar så här tidigt! Jag vågar säga grattis!
  • Sophiasophia

Nu blev jag uppringd av Sophiahemmet. Det blir ingen ET idag. På ett sättblev jag besviken, men sköterskan sa tvärtom att jag borde jag glad :)

Jag plockade ju 19 ägg i fredags och av dessa var 10 mogna. Alla de blev befruktade och sen har alla 10 celldelat sig som de ska idag så man vill odla vidare till på onsdag för att kunna se vilket som ser bäst ut.

Så nu följer 2 nervösa dagar till.... kan alla avstanna tror ni? Det borde väl inte vara så vanligt, ni som haft samma scenario som jag, hur många klarade sig från dag 3 till dag 5?

• Sophiasophia
    kastrullen skrev 2017-05-22 11:31:41 följande:

Till oss ringde dem dagen efter äggplock och då hade 13 blivit befruktade och redan då visste vi att det skulle bli 5-dagars odling. När vi kom tillbaka såg 5 för återföringen så sa det att alla embryon hade fortsatt dela sig i lite varenda takt och att de hittat 4 st som var av bästa kvalitet. Så jag tror inte att det är så stor risk att alla stannar av :) håller tummarna för att det gör det lättare för dem att hitta det där perfekta embryot!

Hoppas du har rätt!! Känns ju som rätt bra odds ändå. Jag gjorde ju ägguttaget på fredagen så idag var första kontakten med kliniken efter det. Känns väldigt spännande. Får jag ditt resultat så är jag ju mer än nöjd :)
  • Sophiasophia
    Mjbo skrev 2017-05-22 12:21:13 följande:

Det är ju jätte bra! Större chans för tillgången graviditet att stoppa in 5dagars så du borde va glad:)

Jag fick ut 7 ägg. 6 befruktades. Alla odlades till 5 dagar. Har stoppat in ett igår. 2 till frysen igår och ytterliggare 3 skulle odlas till idag (6dagar) och frysas ned idag om de klarar sig. Får brev om de i veckan:)

Härligt!! Då tänker jag vara glad!! Skulle ju kännas bra att få 1 färskt och 2 till frusen iaf :)
  • Sophiasophia
    Hornkatten skrev 2017-05-22 16:49:09 följande:
    Jag gick också hos sophiahemmet och fick också vänta på 5 dagars då de inte såg vilket som va bäst. Fick ett bra embryo och väntar nu på att dagarna ska springa förbi.

Tycker inte att du ska oroa dig utan de vet ju vad de håller på med :)
    Ååå spännande! Jag har köpt ett 3-paket för att ta bort pressen (iaf de första gångerna), vi båda kan betala detta med bruttolöneavdrag och då blir det ju väldigt förmånligt.

Var det samma läkare som gjorde ET på dig som gjorde äggplocket? Det var Lena G som gjorde mitt äggplock så jag funderar på om det är hon på onsdag oxå
  • Sophiasophia
    kastrullen skrev 2017-05-22 16:49:34 följande:

Hmm, i morse mådde jag bra men i eftermiddag har jag varit så illamående. Har en liten mental svacka och ifrågasätter om det verkligen är positivt eller om nåt kan göra det falskt positivt eller att det är nåt fel på testen. Kanske orsakar mediciner eller pms illamåendet. I och med detta åkte jag och köpte ett digitalt test som jag ska ta imorgon. Är livrädd för att få ett "inte gravid" nu när jag fått ett plus..

Det är ju inte så konstigt att du känner så med ditt första plus. Det gjorde jag ändå tills jag passerat bim med råge!

Men plusset kan du lita på. Sen kan det ju hända saker längs vägen, men just nu är du garanterat gravid. Finns inget som ger falskt plus nu när du är förbi 10 dagar efter ovitrelle. Och plusset blir ju starkare. Gott tecken med höga hormonvärden tidigt oxå :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017