• klyban

Är min tjej missbrukare?

monkees skrev 2017-03-15 02:34:38 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i här men när det gäller drogmissbruk så är det ju ngt ytterst konkret och i längden mkt nedbrytande!? Är det ett framgångskoncept att behandla den som missbrukar som vore den *typ* ett litet älskat barn? Är väl det som kallas medberoende? Man gör det möjligt för den som drogar att fortsätta med det genom att man klappar snällt på huvudet?

Missbruk brukar vara detta(=destruktiva), men nu finns ingen information som kan styrka ett missbruk.
    Beroende är mer osäkert men inte otroligt.
    Medberoende är när man skyddar och hjälper den missbrukande med saker den inte kan, det är enkelt och undvika om man är medveten om detta.
    Men få tänker på den, så lätt och bli en sköld mot omvärlden.

• klyban
    pyssel skrev 2017-03-15 07:18:33 följande:
    Fast att det inte "finns något som styrker missbruk" blir inte fakta för att du gör en långtgående personlig gissning och famlar i blindo och väver ihop små anekdoter där TS är upphov till problemen dem emellan. Du svänger dig med en massa spekulationer som du benämner "logiskt, fakta, stigmatiserad" utan att ens kunna använda orden korrekt. Ungefär som talesmän i rättshaveristiska "empowermentrörelser" med enorm egen sjukdomsbild och väldigt grund ordkunskap.
    Varför vill du bara prata och skriva om mig?
    Är jag så intressant så du har noll intresse och diskutera ämnet?
  • klyban
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-15 07:56:39 följande:
    Uppskattar din synvinkel men dina antaganden om vår situation stämmer inte alls. Jag har aldrig skällt på henne pga drogerna. Inte basunerat, varit dömande eller sagt att jag hatar någonting. Jag sa att jag uppskattade att hon var ärlig och var kolugn. Nu börjar jag snarare tänka att det nog var fel av mig eftersom mina känslor gällande ämnet var helt andra än de jag förmedlade till henne. Men jag ville just att hon skulle våga säga sanningen till mig. 

Väldigt bra input angående att hon måste gått igenom en katastrof och klara den innan vi funderar på familj... Det har du nog helt rätt i. Dock skulle hon inte vara mamma till mina barn i den genetiska eller juridiska bemärkelsen. 

Det är inte lätt och förutsättningslöst få någon berätta om något som du inte ens förstår dig på.

Och sen förvänta dig att du skulle förstå ämnet vi pratar om, och visst jag förstår du öppnat tråden med detta syfte(eller?).
    Men jag tror du aldrig någonsin kommer förstå saker och ting i detta ämne.
    Det är detta som jag gör så jag ger rådet att gå vidare i livet, då du kommer aldrig någonsin förstå.
    Och då har vi inte ens kommit till syftet med att hon använder cannabis.

Har hon en diagnos eller misstänkt sådan?
    Att veta om detta, så kan det vara enklare och förstå den delen.

• klyban
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-15 08:00:20 följande:
    Kedjan är bruk -> missbruk -> beroende. Beroende är alltså mer allvarligt än missbruk.

Missbruk innebär att bruket av drogen påverkar individen eller dess omgivning negativt. (Statens folkhälsoinstitut, 2009) Enligt internationellt godkända kriterier övergår bruk i missbruk främst när användandet går ut över individens sociala liv, såsom hem, familj, arbete och skola, men också om bruket leder till ökad risk för fysisk skada. Det finns även fall då allt bruk av en drog ses som missbruk. I fråga om narkotika räknas ofta en användare som missbrukare oberoende av mängd, eftersom narkotika är kriminaliserat.

Nä, det måste man avgöra fall till fall.

Dock säger beroende att man är beroende av nått, det i sig behovet inte skapa ett enda problem i övrigt.
    Missbrukare kan man vara utan vara beroende, lika väl som man kan vara beroende utan och vara missbrukare.
    Givetvis pratar vi om medicinska diagnoser och inte någon ordboks betydelse.

Så ska man bedöma om en person är missbrukare, så kommer du aldrig hitta svaret i en ordbok.
    Lagen säger missbruk om du så tagit 0,000000001µg cannabis.
    Varför jag överdriver så, är för skapa en poäng att de skiter helt och hållet i medicinska diagnoser.
    Sen kommer frågan du ska ställa dig, vem vill du ska ge dig en diagnos en lagbok eller en läkare?
    Och sant jag är ingen läkare, så slipper du svara om detta.
    Dock så med den informationen du gett, så är det mycket svårt att styrka att det är ett missbruk.

Ska även tillägga att kommer rätt information så kommer jag ändra mig, dock nått jag ALDRIG kommer göra, och det är att gå händelserna i förväg och ropa missbrukare.
    För det hjälper varken dig eller denna tjej på något sätt, så frågan varför det är så viktigt och kalla någon för missbrukare som kanske inte ens är detta.
    Detta låter inte som en bra diskussionsgrund och ha det tänket.

• klyban
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-15 08:07:11 följande:
    Du har helt rätt. Jag har haft svårt att förstå varför det känns så omöjligt att lämna henne. Jag älskar henne så mycket att det känns som att världen går under ifall hon försvinner. Rent logiskt är den känslan osund i mina ögon. Tror att det ligger något i att jag kan ha ett beteendemönster som liknar medberoende (som någon nämnde tidigare i tråden). 

Jag vet fortfarande inte om hon är att räkna som missbrukare eller inte, eller ifall jag ska springa eller kämpa men tror att jag ska fokusera på mig själv i ett första steg. 

Jag ska inte berätta hur du ska göra egentligen(även om jag säger du ska sluta detta och gå vidare i livet).
    Men om du finner dig kvar i detta och känner lite du vill vara med henne, så måste du vara beredd på en kompromiss(åtminstone initialt).
    Är det tok nej på den, så slösa inte bort din tid här mer, då slutresultatet mycket troligt kommer bli samma hur än du gör ändå.

Är du intresserad att lösa detta med kompromisser, så kan jag hjälpa dig.
    Detta är givetvis ingen garanti, dock tror jag på mest framgång här.
    Och vem vet längre fram kanske hon ser det som en smal sak att minska ned det till nån gång per år eller kanske tom sluta längre fram.

• klyban
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-15 08:25:27 följande:
    Oj, du har nog missuppfattat vad jag skrev. Har inte blivit arg över någons kritik i tråden. Jag vill givetvis ha input som får mig att tänka. 

Du måste ha märkt att det komemr en hel del moraliska pekpinnar än faktiskt hjälpt till ta kontroll över hennes potentiella beroende.

Sen för kliva ur medberoende rollen, eller inte ens i kliva in i den.
    Så gäller det inte skydda och släta över saker hon gör och faktumet hon konsumerar cannabis.
    Dock ett stort problem här tyvärr :/
    Och det är att du antagligen kommer bli attackerad(verbalt får man hoppas ;) ), i varför du är med samhällets avskum.
    För det är det vi försöker sprida i samhället, då det inte finns några välordnade knarkare.
    Det är så stigmatiseringen ser ut, samtidigt som alla säger stigmatisera är nått dåligt.
    En klassisk paradox :p

• klyban
    pyssel skrev 2017-03-15 15:52:33 följande:
    Jag bemöter ditt undvikande av ämnet, samt diskuterar ämnet.

Undviker inte ämnet, dock har jag svarat på en del som inte följer ämnet.
    Vet inte varför du är så sjukt intresserad att diskutera mig som person.
    Jag råder dig öppna en tråd om mig, så kan du få prata av dig där.

• klyban
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-15 08:26:51 följande:
    Lite får man skälla, om man håller sig saklig och konstruktiv :) I just detta fallet tenderar jag dock att hålla med dig!

Självklart, kanske tom mycket på vissa saker andra inte alls.
    Detta är dock inget man löser med skäll, även om det kan vara en del i att sätta krav och göra det tydligt att man vill se en ändring.

• klyban
    pyssel skrev 2017-03-15 16:24:53 följande:
    Behöver du en egen tråd också? Den här tråden är ju överfull av personliga vinklingar som du försöker lansera som rimliga hypoteser, bilda teorier i nästa inlägg för att sedan kalla dem fakta. Folk är inte så dumma i huvudet att de blir stumma inför din inbillade briljans. De ser ett självupptaget hallucinerande och en faktaresistens utan motstycke. Personligen tycker jag att det är oerhört fräckt att väva ihop långtgående fantasier om alla dessa trådstartare som är ihop med narkomaner och sedan ha det som underlag för ditt krig, som du kallar det.

Nä, absolut inte, men du verkar behöva då du bara vill diskutera mig som person.
    Vad är det för fakta jag är resistent emot?
    Kan du ge ett exempel?
    Eller blir det en ny resa om hur du pratar om mig som peson och helt skippa saklighet?

Jag är nöjd med mina bidrag här, jag använder mig av fakta, saklighet och logik.
    Och hjälpt många att hantera och sluta med narkotikaklassade substanser som cannabis.
    Och fått mycket beröm för detta, både öppet men främst via pm.
    Genom just använd saklighet, fakta och logik, berätta problemen och hur man tar tag i dessa.

Men visst kommer det bidrag som man är mindre nöjd med, men sånt som sker och man får ta lärdom av det och göra det bättre nästa gång.

Vad är ditt syfte att bara prata om mig som person, och vilken relevans har detta för TS?

• klyban
    pyssel skrev 2017-03-15 16:59:13 följande:
    Som en vägg. En vägg full av självberöm.
    Vi säger så. Walkover. Varsågod.

Kan du ge ett exempel?

Jag väntar fortfarande, eller är det bara en fantasi jag har att du ska berätta vart denna faktaresistens finns?
    Och på vilken specifika sak du tror jag inte tar in fakta på.

Ska tillägga jag haft just detta "samtalet" hundratals ggr.
    Och sker alltid när den man diskuterar med inser att de påståenden den gjort inte går att styrka, eller att den inte vill ha svar då den vet att att fakta kommer äga.
    Så svarar man med personliga påhopp, liknande som du gjort nu.
    Sen andra påhopp som min Svenska jag skriver, den är mycket populär och gnälla på när man inser man står i hörnet och har inga alternativ kvar.(Men för slippa ta den, min Svenska är kass, aldrig påstått nått annat(move on Solig ).
    För svara på frågor finns inte på kartan av någon mycket konstig anledning, vore ju en enkel sak att täppa till igen min mun.
    Då det finns många saker som är dåliga också.
    Men då måste man ha kunskaper.

Berömmet har jag fått inte hittat på.
    bara se den senaste som jag(bland annat) hjälpte, hon var jätte tacksam till bli hjälpt, så nej inte självberöm.
    Dock kan du bara ta mitt ord att jag får beröm på PM, men även om vi helt utesluter PM, så har jag många tack här som alla kan läsa.
    tom hjälpt ett fotbollsproffs, som då ville sluta med oxy efter sin karriär.

• klyban
    Anonym (japp) skrev 2017-03-15 18:01:32 följande:
    Japp. så är det. Alla som slutar diskutera med dig, gör det för att de saknar dina totalt överlägsna kunskaper.
    Angriper de dig personligen, så gör de det för att de är fullständigt gröna av avundsjuka på dina briljans och hjälpsamhet.
    Grattis, du hjälper så många! tänk på det, så vet du att du på alla sätt och vis är bättre än de som på något sätt har mage att ifrågasätta dig och kalla dig faktaresistent. TSSS...du , faktaresistent....

Kan du ge ett exempel?
    Det var du dock som kalla mig faktaresistent, kan ju vara skoj och veta vad du avser.
    Så kan jag med enkelhet visa att det är ett påhitt.

Ifrågasätt mig får man göra hur mycket man vill, dock så saknar jag vad du tror jag inte kan ta in fakta om då du vägrar svara på vad för fakta som är fel.

• klyban
    Anonym (ppro) skrev 2017-03-15 19:20:35 följande:
    Sant. Väljer TS att stanna kvar i relationen blir han sannolikt både barnlös samt får han tampas med en kvinna med ett drogberoende.

Inte så bekant just med denna delen med fertilitet och kvinna.
    Men finns flera indikationer att det har en påverkan.
    Och detta med andra problem och ålder, så bör chansen att få en befruktning minska en del.
    Men hur mycket är en utmärkt fråga.

• klyban
    Anonym (ppro) skrev 2017-03-15 19:47:40 följande:
    Kvinnors fertilitet minskar redan i 30-årsåldern och över 35 är det ännu svårare att bli gravid. Ett icke hälsosamt leverne, där inräknat t ex alkohol, droger, rökning och över- eller undervikt spelar också in. Rökning är en faktor som minskar fertiliteten betydigt, både hos män och kvinnor. Och TS flickvän har ju som sagt åldern talande emot sig.
    Oja, det är en del som ligger i fatet för en sådan utveckling som graviditet.
  • klyban
    Anonym (japp) skrev 2017-03-15 19:58:25 följande:
    Ånej, inte har jag ifrågasatt dig, inte. Det är någon annan stackare som missuppfattat allting, som råkat kalla dig faktaresistent.
    Det stämmer inte, den personen är bara avundsjuk på dina fantastiska kunskaper, för inte är det så att du har fel. Nejdå, du sitter inne med helt korrekt fakta och tolkningsföreträde har du, också, kunnigast som du är.
    Konstigt, att inte alla fattar det?

Vi har en person som säger jag inte är mottaglig för fakta, och sen när jag frågar vad är det för fakta det handlar om.
    Så blir det en lång rad av personliga påhopp.
    Kan du förklara detta beteende?

Och jag kan varken ha rätt eller fel, så länge personen ifråga vägrar berätta vad för fakta jag är resistent emot.
    Men jag vet hela tanken är att förstöra diskussionen, för en saklig diskussion med fakta och logik, det är nått man inte vill ha.
    Det är lite som fripress för en diktator här.

Samtidigt så kan alla se vad personen skriver, och där har vi en person som påstår en sak om mig personligen.
    Men berätta varför denne påstår detta, det går inte av någon konstig anledning.

• klyban
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-15 21:15:13 följande:
    Vad för slags kompromiss menar du att man skulle kunna finna? Hon har ingen diagnos.

Kompromiss på hur mycket som konsumeras, och hur ofta.
    Sen inte döma, då det bara lockar fram lögnerna.
    Vilket jag kan tänka mig normalt kommer per automatik efter 20år.
    Så där har hon en del och jobba på också.

Svar på tråden Är min tjej missbrukare?