Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-15 08:00:20 följande:
Kedjan är bruk -> missbruk -> beroende. Beroende är alltså mer allvarligt än missbruk.
Missbruk innebär att bruket av drogen påverkar individen eller dess omgivning negativt. (Statens folkhälsoinstitut, 2009) Enligt internationellt godkända kriterier övergår bruk i missbruk främst när användandet går ut över individens sociala liv, såsom hem, familj, arbete och skola, men också om bruket leder till ökad risk för fysisk skada. Det finns även fall då allt bruk av en drog ses som missbruk. I fråga om narkotika räknas ofta en användare som missbrukare oberoende av mängd, eftersom narkotika är kriminaliserat.
Nä, det måste man avgöra fall till fall.
Dock säger beroende att man är beroende av nått, det i sig behovet inte skapa ett enda problem i övrigt.
Missbrukare kan man vara utan vara beroende, lika väl som man kan vara beroende utan och vara missbrukare.
Givetvis pratar vi om medicinska diagnoser och inte någon ordboks betydelse.
Så ska man bedöma om en person är missbrukare, så kommer du aldrig hitta svaret i en ordbok.
Lagen säger missbruk om du så tagit 0,000000001µg cannabis.
Varför jag överdriver så, är för skapa en poäng att de skiter helt och hållet i medicinska diagnoser.
Sen kommer frågan du ska ställa dig, vem vill du ska ge dig en diagnos en lagbok eller en läkare?
Och sant jag är ingen läkare, så slipper du svara om detta.
Dock så med den informationen du gett, så är det mycket svårt att styrka att det är ett missbruk.
Ska även tillägga att kommer rätt information så kommer jag ändra mig, dock nått jag ALDRIG kommer göra, och det är att gå händelserna i förväg och ropa missbrukare.
För det hjälper varken dig eller denna tjej på något sätt, så frågan varför det är så viktigt och kalla någon för missbrukare som kanske inte ens är detta.
Detta låter inte som en bra diskussionsgrund och ha det tänket.