• klyban

Är min tjej missbrukare?

Det är omöjligt att bli beroende av LSD och missbruka LSD.
    Då dosen måste öka kvadratiskt nästan, pga att toleransen går upp vid varje användande.
    Det är tvunget att ha ett visst antal dagar emellan, kommer inte ihåg hur många.
    Nått flertal droger delar, som tex exctasy(MDMA), som har 3 månaders väntan innan kroppen återhämtat sig.

Har hon rökt i 20år så lär hon inte sluta helt.
    Sen är det beklagligt att du dömer en person genom vad den konsumerar.
    Du borde lägga fokus på hur hon är istället, än stirra dig blind på vad hon konsumerar.

• klyban
    Anonym (R) skrev 2017-03-12 14:18:39 följande:
    Dumpa henne! Vill du att dina barn ska ha en sån mamma? Hon har redan ljugit för dig. Det är stor risk att hon inte slutar och att hon faller tillbaka. Hon är beroende och det kan ta år innan det beroendet är över.

Det kan man lösa genom att inte döma och och säga till att det är öppna kort som gäller.
    Så slutar även lögnerna, lögnerna uppstår nästan alltid pga att det är någon som är obstinat och oresonlig.

• klyban
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-12 17:20:11 följande:
    Hon blev ju medvetet ihop med en hälsoentusiast som är emot stimuli. Hon valde ju att ändå träffa mig och istället ljuga för mig. Jag har försökt att inte döma eller överreagera men sitter istället och mår dåligt över detta när jag är ensam...
    Använder du något själv? Varför i så fall?

Men bara för du är hälsofantast och är absolutist, betyder inte alla måste vara detta.
    Inte heller att du bestämmer över hennes kropp och konsumtion.
    Men många har hybris över att de inbillar sig de har den rätten.
    Att ljuga/försköna sanningen i början av ett förhållande är nått i princip alla pysslar med.

Sen är du emot stimuli säger du, och tränar mycket?
    Om det är så, så stämmer det inte att du är emot stimuli, då träningen är exakt det samma och frigörande av cannabis liknande ämne, som ger samma effekt som det hon röker.
    Så innan man börjar basuner ut sådana saker, så får man nog titta lite närmare på vad man faktiskt gör.

Om du bara slutar fördöma, så kommer du se lögnerna slutar komma.
    Detta komemr många ggr av att samhället inte vill annat än stigmatisera.
    Och det har 100% påverkan på ditt tänk, då du gör liknande själv.

Och en sak jag alltid säger, och det är att det inte är vad man stoppar i kroppen som definierar en som person utan hur man agerar med omvärlden.
    Så är hon i övrigt är fantastisk, så kan man undra vad faan krånglar du då för?
    Även har man rökt på i 20år, så lär det aldrig eskalera till att utveckla ett missbruk.

• klyban
    pyssel skrev 2017-03-12 19:31:03 följande:
    Lita på dina egna observationer (och utgå från att mer finns i det fördolda). Det första de som inte drar öronen åt sig direkt gör är att börja förhandla med egna värderingar eller ifrågasätta sin egen verklighetsuppfattning. Det gäller allt från otrohet till missbruk. Lobbandet med de egna tankarna och partnerns förklaringar och motattacker brukar se likadana ut oavsett vad för dysfunktion man försöker konfrontera i förhållandet. Bered dig på aggression eller offerkofta.

I detta fall handlar det om värdering att man vill äga en människa.
    Visst inte första man tänker på, men det är där problem är.
    Varför inte låta personen få agera utan att man fördömer henne?
    Och kanske visa sig hon är den mest fantastiska och empatiska person som finns, om än hon konsumerar cannabis.
    Men visst det kan ju vara tvärtom också, men då vet man, än istället för gissa och fördöma utan anledning.

• klyban
    Anonym (Psykpersonal) skrev 2017-03-12 19:41:32 följande:
    TS, du mår dåligt eftersom du börjar bli medberoende. Läs gärna på lite om det.

Nä, han mår dåligt för han hamnat i en situation som han inte har en aning vad det handlar om.
    Jag föreslår att man läser upp sig, och helt struntar i samhällets stigmatisering.
    Och låter personen komma fram, än att man hittar på massa saker i huvudet som aldrig skett.

Samtidigt är det naivt och inbilla sig att personen ska bli absolutist och sluta med cannabis för resten av hennes liv.
    När jag inlett förhållanden så har jag alltid gått på hur hon, som vad hon säger och agerar.
    Och det är ALLTID nått man inte gillar, så det är bara acceptera att det är saker man inte kommer gilla.
    Men hur svårt är det att låta bli och göra dessa saker själv?

• klyban
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-13 07:24:53 följande:
    Absolut, det är långt ifrån vad jag vill. Får lite panik när jag tänker på det! Varför är det då så svårt att bara dra? Är det.pga det där med medberoende kanske? Känner igen mig i det ( läste igår kväll).

Medberoende blir det först när du börjar skydda henne och göra ursäkter för henne när hon gör nått tokigt.

Det jag upplever genom läst lite mer, det är att du hamnat i en situation som du inte har en susning om.
    Allt du ser framför dig är heroinisten som ligger i rännstenen och skjuter heroin i armen.
    Skulle gissa om du plockar detta ur tankarna och bara ser hur hon är och agerar, så komemr du inse hon är antagligen helt normal.
    Och är hon inte detta, så lär antagligen cannabisen vara det allra minsta problemet.

Vad jag skulle göra och om denna kvinna är intressant.
    Det allra första är hur är hon, och gillar jag detta.
    Allt annat är sekundärt och går och förhandla om och framförallt kompromissa om.
    Det jag hade valt här, det är inget 24/7 rökning och hålla sig till helger.
    Det är en fullt vettig kompromiss att ställa och följa, till en som rökt cannabis i 20år.

Men sen detta med att vara ärlig vid ett inledande av ett förhållande eller i början.
    Det är trots allt många gör, och tex vem säger att jag har en psykisksjukdom det första dom gör när man träffas första gången?(OBSERVERA detta var bara ett exempel på där man väljer inte säger allt direkt, så inte ett faktiskt exempel för er).

Och sista frågan som kanske kan förklara konsumtionen är mer än bara vid valda tillfällen(dvs helger eller om man jobbar inom vården tex, så har man helg mitt i veckan så att säga.).
    Och det är, har hon en psykisk sjukdom/åkomma diagnos eller en misstänkt sådan?
    Min gissning när man pratar om personer som rökt såpass länge, att det finns nått på detta område.
    Eller åtminstone mycket troligare än mot den "friska" befolkningen.

• klyban
    slutatsnusa skrev 2017-03-12 21:50:39 följande:
    Nej, det är inte lätt. Men jag tror (utgår från mig själv) att du skulle ha svårt att leva både med lögnerna eller det öppna missbruket.

Missbruk går inte påvisa i det aktuella fallet.
    Och med tanke på hon dragit ned en del, tyder även på att antagligen så finns det inte nått beroende heller.
    Men den sista låter jag vara flytande, då det är osäker status på den.
    Hade hon varit missbrukare, så hade han märkt detta rätt omgående, då dessa har väldigt svårt att sköta sina liv i övrigt.

• klyban
    Anonym (ppro) skrev 2017-03-13 07:45:11 följande:
    Hoppas verkligen inte att hon kör bil under påverkan och inte heller att honhar ett jobb som kan få konsekvenser för andra om hon tabbar sig pga onykterhet eller abstinens.

Man ska inte framföra fordon onyktert, så det inte råder någon tvekan där efter du läser vidare.

Men faktamässigt om cannabis, så utgör denna grupp en liknande risk som den som kör helt nykter.
    Även så går THC fort ur kroppen(det är den som avgör om man kör onykter eller inte), så redan efter 8-10h så är det troligt att man är 100% okey att köra.
    Då det inte finns mätbara mängder av THC kvar i kroppen, vilket betyder att man får köra bil och precis hur mycket man vill.

Det finns inte ens statistik eller uppföljningar i Sverige på hur cannabis onykterhet påverkar trafik och deras olycksfrekvens.

Men om man ska följa en av de större studierna som gjorts på området.
    Så säger denna att man är lika trolig att orsaka en olycka under påverkan av cannabis, som en som är nykter.
    Har du problem med detta, så kanske du ska ta upp detta med motsvarigheten till det Svenska trafiksäkerhetsverket i USA.
    Som bara har studerat detta i 40år.

Jag vet redan att jag får en gång till påminna om detta, och det är att man ska inte framföra fordon onyktert.
    Vilket alla som har körkort har accepterat och gått med på(i Sverige i alla fall).

• klyban
    Anonym (Medberoende) skrev 2017-03-13 14:28:59 följande:
    Å gud. Tycker synd om dig, det märks att du inte har erfarenheter av missbrukare. Huruvida hon är det eller ej beror på vem du frågar men det viktigaste är att hon ljugit för dig genom hela erat förhållande.
    Hon kan och gör det kallt, beräknande och enkelt.
    Hon kommer inte sluta ljuga och hon ljuger inte bara om droger, hon ljuger om allt när det passar henne. Och hon ser övertygande ut, står på sig och hindras inte av skuldkänslor.
    Vill du ha det så, fortsätt ihop. Annars gör slut. Hon kommer inte ändra det beteendet eller utveckla större empati/moral.

Tyvärr finns inget som ens tyder på ett missbruk.

Om TS fortsätter och vara obstinat, så kommer hon aldrig sluta ljuga.
    Det har du 100% rätt på.

• klyban
    Anonym (Medberoende) skrev 2017-03-13 14:31:09 följande:
    Ahahaha, fat chance. Då kommer hon bara hata samhället ännu mer och propagera för legalisering. Ytterst få slutar med cannabis. De flesta har ett livslångt förhållande med den drogen.

Vad är det för fel på legalisering?
    Vi vet ju alla att det räddar en massa liv, men vi får anta att rädda liv inte är intressant.

Kriminellanätverk tappar massa pengar och måste dra ned på personalstyrka, vilket i sin tur minskar våldet som vi ser börja ta fart på detta område nu.

Och sist och inte minst, vi har nu sjukvårdspersonal som har rätt utbildning för beroendevård.
    Det har inte polisen som idag har hand om denna hälsofråga bisarrt nog.

Nå, de flesta har inte alls ett livslångt förhållande med cannabis.
    Annars får du förklara vart alla dessa 1,3miljoner är någonstans, vilket är livstidsprevalensen på cannabis.
    Man säger ca 4% får en problematisk konsumtion av cannabis(källa NIDA).
    Så 96% får du räkna ur där och den inbillan du har om livslånga förhållande med cannabis.

Svar på tråden Är min tjej missbrukare?