• Tecum

Återinförd värnplikt, bra eller dåligt? Motivera

Det påstås att bara frivilliga ska kallas in, men när man tagit de initiala kostnaderna för att börja med mönstring är steget inte långt till att utöka. 4.000 nu, sedan 6.000 sedan 10.000 och snart är "behovet" 20.000 osv. Och då faller snabbt den s k frivilligheten...

Försvarets personalbehov förs fram som en orsak, men i all annan offentlig verksamhet måste myndigheten visa sig så attraktiva som arbetsgivare att folk vill söka sig dit. Varför kan inte försvaret anstränga sig lite på den punkten, de skämmer ut sig själva som usla arbetsgivare när de påstår sig inte klara sina behov utan tvångsarbetare.

Det är inte okej att lära unga människor att krig är oundvikligt, konflikter ska lösas med våld och det är viktigt och en god samhällelig plikt att lära sig att döda andra människor. För det är de signaler värnplikten skickar...  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Återinförd värnplikt, bra eller dåligt? Motivera
  • Tecum
    K Kalle skrev 2017-03-06 11:09:42 följande:
    Det har uppenbarligen inte funkat. Finns inte lika många frivilliga. Kanske beror det på att vi är mycket mer individualister än många länder.
    Tvärtom, svenskar är väldigt mycket för det kollektiva, engagerar sig i föreningar och lagspel som fotboll och ishockey är de populäraste sporterna.

Felet ligger hos försvarsmakten som inte är tillräckligt bra arbetsgivare och inte anstränger sig tillräckligt för att rekrytera personal. Jag menar, bara läs här hur positiva alla är till värnplikt. Och om man anser sig kunna få ihop 4.000 frivilliga till värnplikt, tja då kan man lika gärna anställa dem direkt.
  • Tecum
    Loriyana skrev 2017-03-05 08:17:19 följande:
    Jag tror många unga män kan ha stor nytta av värnplikt. Det hjälper dem att mogna och ta ansvar (och lär dem bädda sängar, laga mat och ta hand om sig själv och andra ;)) Men jag tycker att det ska finnas möjlighet att göra vapenfri tjänst om man vill.
    Haha, är det något man INTE gör i lumpen är det att ta ansvar. Jag gick på gymnasiet på 70-talet när det var frivilligt. Det var mycket självstudier så vi fick ta ansvar för att det funkade. Vi fick lära oss kritiskt tänkande, att ifrågasätta och inte tro blint på auktoriteter. Så kom vi in i lumpen och där var man kvar på 1800-talet. Befäl som inte kunde säga två meningar i följd, inget fick ifrågasättas utan lyda blint var vad som gällde. Om man ställde en fråga togs det som personlig kritik eller obstruktion. Befälens favorituttryck var "det gäller att ha ryggen fri". Alltså sparka nedåt och slicka uppåt. Ingen av dem vågade ta egna initiativ, de måste ha det sanktionerat uppifrån i ett extremt hierarkiskt system.

Visst fick vi lära oss att bädda sängar och putsa skor, men också att inte göra något utan att bli tillsagda. Så det är inte konstigt at kvinnor klagar på att de alltid måste säga till sina män vad som ska göras hemma... Men många gillade att inte behöva ta ansvar, att bara glida med och smita undan så fort tillfälle gavs. Så att "ta hand om sig själv" innebar att smita undan och låta någon annan göra jobbet. En inställning som de tog med sig ut  yrkeslivet, tyvärr. Och jag hade en kompis som grundlade sin alkoholism i lumpen då ölet flödade på markan.

Så går det till i lumpen...
  • shame

Samtidigt som ISIS plockar trupper från Sverige som endast går ut på att döda så många som möjligt, så säger du alltså att det är en dum idé att ha ett försvar när halva europa rustar för ett religiöst krig.

Bara nyfiken på vilka argument du har?

• gahadas
    Tecum skrev 2017-03-06 20:25:49 följande:
    Haha, är det något man INTE gör i lumpen är det att ta ansvar. Jag gick på gymnasiet på 70-talet när det var frivilligt. Det var mycket självstudier så vi fick ta ansvar för att det funkade. Vi fick lära oss kritiskt tänkande, att ifrågasätta och inte tro blint på auktoriteter. Så kom vi in i lumpen och där var man kvar på 1800-talet. Befäl som inte kunde säga två meningar i följd, inget fick ifrågasättas utan lyda blint var vad som gällde. Om man ställde en fråga togs det som personlig kritik eller obstruktion. Befälens favorituttryck var "det gäller att ha ryggen fri". Alltså sparka nedåt och slicka uppåt. Ingen av dem vågade ta egna initiativ, de måste ha det sanktionerat uppifrån i ett extremt hierarkiskt system.

Visst fick vi lära oss att bädda sängar och putsa skor, men också att inte göra något utan att bli tillsagda. Så det är inte konstigt at kvinnor klagar på att de alltid måste säga till sina män vad som ska göras hemma... Men många gillade att inte behöva ta ansvar, att bara glida med och smita undan så fort tillfälle gavs. Så att "ta hand om sig själv" innebar att smita undan och låta någon annan göra jobbet. En inställning som de tog med sig ut  yrkeslivet, tyvärr. Och jag hade en kompis som grundlade sin alkoholism i lumpen då ölet flödade på markan.

Så går det till i lumpen...
    Klart. Och du representerar ju allas erfarenhet av lumpen sen dess
  • Tecum
    shame skrev 2017-03-06 20:27:07 följande:
    Samtidigt som ISIS plockar trupper från Sverige som endast går ut på att döda så många som möjligt, så säger du alltså att det är en dum idé att ha ett försvar när halva europa rustar för ett religiöst krig.

Bara nyfiken på vilka argument du har?
    Europa rustar inte för ett religiöst krig utan för ett krig mellan Nato och Ryssland. Alltså ett helt idiotiskt och vansinnigt krig där ingen kan vinna. Att lösa konflikter mellan stater genom krig hör det förgångna till, ändå är världens inkompetenta ledare på väg att försätta sig i den situationen. Ungefär som innan första världskriget bröt ut, helt i onödan, genom odugliga ledare som inte ville tala med varann och utan att någon vann.

Jag vill ha ett smalare och vassare försvar, med proffs och högteknologi och som fokuserar på det verkliga hotet mot Sverige, terrorism och attacker på vårt el- och datanät. Det går lätt att lamslå hela landet utan att lossa ett skott. Då hjälper varken JAS-plan eller ubåtar men det vill inte försvarsmakten förstå.
  • shame
    Tecum skrev 2017-03-06 21:02:00 följande:
    Europa rustar inte för ett religiöst krig utan för ett krig mellan Nato och Ryssland. Alltså ett helt idiotiskt och vansinnigt krig där ingen kan vinna. Att lösa konflikter mellan stater genom krig hör det förgångna till, ändå är världens inkompetenta ledare på väg att försätta sig i den situationen. Ungefär som innan första världskriget bröt ut, helt i onödan, genom odugliga ledare som inte ville tala med varann och utan att någon vann.

Jag vill ha ett smalare och vassare försvar, med proffs och högteknologi och som fokuserar på det verkliga hotet mot Sverige, terrorism och attacker på vårt el- och datanät. Det går lätt att lamslå hela landet utan att lossa ett skott. Då hjälper varken JAS-plan eller ubåtar men det vill inte försvarsmakten förstå.
    Hehe, både ungern, frankrike, england mfl rustar inför ett krig baserat på IS. Men ok, jag håller helt med om att högteknologiskt försvar är något som är viktigare än ubåtar. Dock tror jag att det finns ett behov av att lära ut till en generation var ett krig innebär, att det inte är som Counterstrike med extraliv och snygg grafik. I ett riktigt krig är grafiken skitsnygg, men du har bara ett liv och du står mitt emot någon som vill avsluta ditt snabbt som f-n. När det gäller terrorism eller cyberkrig så tror jag inte det finnss något "prata" med dem. Det ena är folk som lever efter en ideologi där du är fienden, oavsett vad du säger. och det andra talar ett språk du inte kan för de jobbar med binärkod och gör atacker för att de kan/vill i vissa fall utan syfte.
  • K Kalle
    Tecum skrev 2017-03-06 20:00:57 följande:
    Tvärtom, svenskar är väldigt mycket för det kollektiva, engagerar sig i föreningar och lagspel som fotboll och ishockey är de populäraste sporterna.

Felet ligger hos försvarsmakten som inte är tillräckligt bra arbetsgivare och inte anstränger sig tillräckligt för att rekrytera personal. Jag menar, bara läs här hur positiva alla är till värnplikt. Och om man anser sig kunna få ihop 4.000 frivilliga till värnplikt, tja då kan man lika gärna anställa dem direkt.
    Nej, vi är ett av de mest individualistiska länder som finns enligt WVS (World Value Survey). Därför är det numera svårare att få folk att engagera sig exempelvis politiskt. Eftersom vi är individualister gör vi det VI vill. Uppenbarligen tycker inte många att det verkar kul att göra lumpen och då vill de inte. Det är roligare att spela innebandy än tvingas marschera i gyttja...typ...
  • Stårschan

Mycket bra att den återinförs, plikten att värna sitt land. Och det kan göras på många andra sätt än att döda. Vara transportansvarig, träna sökhundar, organisera medicin- och livsmedelsförråd, bränsleförsörjning, sjukvård, kommunikation mm. Jag tror att ett par timmar med utslaget internet skulle visa hur otroligt sårbara och handfallna vi har blivit som samhälle.

• Flash Gordon
    Stårschan skrev 2017-03-08 08:41:39 följande:
    Jag tror att ett par timmar med utslaget internet skulle visa hur otroligt sårbara och handfallna vi har blivit som samhälle.
    Själv ser jag fram emot den senaste flugan: "internet of things".

När alla ska koppla upp kylskåpet, varmvattenberedaren och värmepannan mot internet.

"Så vi kan kolla kylskåpets innehåll via mobilen på vägen hem från jobbet. Så vi vet vad vi ska handla".

En enda hackare kan då stänga av varenda kylskåp och frys i hela landet och då förlorar vi all mat vi har. Vår försvarsförmåga minskas med 80% med ett knapptryck.

Samma hackare skruvar även upp varmvattenberedare och värmepannor till max varpå ett hus av hundra kommer att börja brinna. Samhället kommer att ha fullt upp med att släcka eldsvådor och rädda brännskadade när Lede Fi invaderar.
  • mamita

Jag är en av dem få som röstat "dåligt" av den enkla anledningen att jag har tre st söner och tycker det hela är jätteläskigt, jag är jätterädd att det hela mynnar ut i att vi sänder de som fullgjort värnplikten ut i krig någonstans. Världen känns överlag lite osäkrare nu är för bara några år sedan. Jag är rädd.

Svar på tråden Återinförd värnplikt, bra eller dåligt? Motivera