Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Återinförd värnplikt, bra eller dåligt? Motivera

Det är bra för vi behöver ett större försvar och det vore till och med bra med tvång i sammanhanget då jag anser att det är ett sätt att solidariskt betala tillbaka till, och ta ansvar för, det samhälle man lever i.

• Flash Gordon
    Tecum skrev 2017-03-04 14:57:45 följande:
    Till skillnad från er andra har jag gjort lumpen, 346 dar, så jag vet vad jag talar om. Många värnpliktskramare har en naiv och romantiserad inställning till värnplikt, man tror att det är karaktärsdanande och utvecklande men det handlar alltid i slutändan om att döda andra människor. Militär tjänst innebär att ge upp sin fria vilja och blint lyda order, det förstår man inte heller. Jag tror att det är allt dataspelande och det ständigt närvarande våldet i film och TV som gjort folk så avtrubbade. Man kan inte ta till sig hur det är när folk dör på riktigt
    Ditt mostånd mot värnplikt bygger alltså på att "våld är inte en lösning".

Jag är själv rätt övertygad om att ibland är våld den enda möjliga lösningen.
  • Flash Gordon
    Tecum skrev 2017-03-04 21:48:55 följande:
    Du är inte ensam om den uppfattningen, den delas bl a av Donald Trump, Vladimir Putin, Bashad al-Assad, Kim Jong-ul och ett antal andra potentater som sjunger våldets välsignelse...
    Ja, den delades även av Winstons Churchill, Charles de Gaulle och Franklin D Roosevelt och av det danska, finska och norska folken, på den tiden det begav sig.
  • Flash Gordon
    Stårschan skrev 2017-03-08 08:41:39 följande:
    Jag tror att ett par timmar med utslaget internet skulle visa hur otroligt sårbara och handfallna vi har blivit som samhälle.
    Själv ser jag fram emot den senaste flugan: "internet of things".

När alla ska koppla upp kylskåpet, varmvattenberedaren och värmepannan mot internet.

"Så vi kan kolla kylskåpets innehåll via mobilen på vägen hem från jobbet. Så vi vet vad vi ska handla".

En enda hackare kan då stänga av varenda kylskåp och frys i hela landet och då förlorar vi all mat vi har. Vår försvarsförmåga minskas med 80% med ett knapptryck.

Samma hackare skruvar även upp varmvattenberedare och värmepannor till max varpå ett hus av hundra kommer att börja brinna. Samhället kommer att ha fullt upp med att släcka eldsvådor och rädda brännskadade när Lede Fi invaderar.
  • Flash Gordon
    mamita skrev 2017-03-08 09:01:55 följande:
    Jag är en av dem få som röstat "dåligt" av den enkla anledningen att jag har tre st söner och tycker det hela är jätteläskigt, jag är jätterädd att det hela mynnar ut i att vi sänder de som fullgjort värnplikten ut i krig någonstans. Världen känns överlag lite osäkrare nu är för bara några år sedan. Jag är rädd.
    mamita skrev 2017-03-08 09:03:15 följande:
    Ni som svarat att det är bra:

Har ni söner? Hur tänker ni?
    Det gäller ju döttrar också, om du inte visste det.

Värnplikt, eller motsvarande civilförsvarsplikt, är det mest solidariska du kan göra mot ditt land och mot alla andra svenska medborgare.

Världen kan vara jätteläskig, men så är det. Krig förekommer och folk dör i krig. Ja.

Det är tveksamt om Sverige kommer att drabbas av krig, men inte helt otroligt. Då får vi vara beredda på att hantera situationen.

Av runt 100000 på en årskull kommer 4000 att väljas ut för utbildning. "Risken" att just dina barn får göra någon slags samhällsnyttig utbildning är därför liten.
Svar på tråden Återinförd värnplikt, bra eller dåligt? Motivera