• Anonym (Sambon ger mig dåligt samvete.)

Min sambo tycker jag ger våra gemensamma barn förlite tid och förmycket till min dotter som jag är ensamvårdnadshavare för.

Min stora dotter på 13 år träffar inte sin pappa. Dottern rider på ridskola 1-2 ggr i veckan, sedan är hon halvfodervärd åt en ponny 3 dagar i veckan.

Dottern är multiallergisk med risk för anafylaktisk chock. Hon har även 2 npf diagnoser.

Så någon behöver följa med henne när hon ska till stallet. Jag älskar hästar och ser det som en chans för mig att göra något skoj jag också.

Min sambo tycker då att jag inte bryr mig om våra 2 små gemensamma barn utan att det bara är min dotter som får tid.

Jag känner som så att så länge min stora dotter behöver mig så ska jag vara med. Snart nog så vill hon prova sina egna vingar och då har jag mer tid för mina små.

Sambon tycker jag ska göra lika mycket med de små som med min stora. Mina små kan tycka det är kul att gå på biblioteket, gå och fika, åka iväg och handla något, det behöver inte vara något stort. Jag finns i vardagen för alla mina barn då inte min sambo finns för dem. Sambon är på jobbet 06-17 mån-fre och jag är ledig mycket i veckorna och hämtar då de små när de slutar skolan kl 14.

Sambon förstår inte att tid i vardagen och att man finns där för barnet. De blir hämtade och lämnade i skolan av mig fast att det går skolbuss. Då får jag 30 min i bilen varje dag. Sådan a saker tänker inte sambon på. Stora dottern tar skolbussen.

Jag arbetar vaken natt och försöker fördela mina timmar jag har på dygnet. Jag tummar ofta på min sömn för att göra saker med barnen.

Vist frågar mina små om inte vi kan göra något ibland? Men jag ska rodda barn, hem, jobb, sömn, städ, tvätt, matlagning, mathandling, bup besök, läkarbesök m.m ibland hinner jag knappt gå på toa och tvätten kan ligga i maskinen 1 dygn innan jag hinner hänga upp den.

Sambon begär sovmorgon när jag inte arbetar helg för han är så trött. Men säger jag då att dotter och jag åker till hästen då ska han helt plötsligt iväg kl 8. Eller så säger han men dina små barn varför tar du inte med dem?

• Svar på tråden Min sambo tycker jag ger våra gemensamma barn förlite tid och förmycket till min dotter som jag är ensamvårdnadshavare för.
  • Pkb

Mannen kanske kan följa med dottern till stallet någon gång. Eller så kan de små barnen också följa med. De yngsta barnen har kanske inte heller något emot att även deras storasyster följer med till bubblan eller till cafét. Sätt dig ner med din man och försök planera.

Min stora dotter är utagerande och blir lugn av att vara i stallet hos hästen. Sambon gillar inte hästar och har inte förståelse för det. lilla dottern har grav astma och kan/ska inte vara i stallet. Den andra dottern gillar inte hästar. Minst 1 vardag gör jag något med de små tjejerna själv. Lilla flickan får mycket tid bla pga sin astma då jag alltid är hemma med henne vid sjukdom. 1 helg var 8 vecka har vi avlastning då är min stora dotter borta. Sedan har vi avlastning 14 dagar på sommarlovet.

• Pkb
    Anonym (Sambon ger mig dåligt samvete.) skrev 2017-03-03 15:10:12 följande:

Min stora dotter är utagerande och blir lugn av att vara i stallet hos hästen. Sambon gillar inte hästar och har inte förståelse för det. lilla dottern har grav astma och kan/ska inte vara i stallet. Den andra dottern gillar inte hästar. Minst 1 vardag gör jag något med de små tjejerna själv. Lilla flickan får mycket tid bla pga sin astma då jag alltid är hemma med henne vid sjukdom. 1 helg var 8 vecka har vi avlastning då är min stora dotter borta. Sedan har vi avlastning 14 dagar på sommarlovet.

Där det finns en vilja finns det en väg ?
  • nevermind
    Anonym (Sambon ger mig dåligt samvete.) skrev 2017-03-03 17:10:12 följande:

Sambon vabbar alltså inte?

[quote=77465562][quote-nick]nevermind skrev 2017-03-03 15:53:50 följande:[/quote-nick]Sambon vabbar alltså inte?[/

Nej han vabbar inte...vi pusslar med mina lediga dagar och jag hoppar över att sova efter jobb. Han kan vabba om det är planerad vab inte annars.

Jag vabbar alltid för min dotter.

• mammalovis

Att du vabbar för din dotter är ju en sak, men det blir ju konstigt om han aldrig vabbar med de andra två, om det vore det bästa för familjen.

Jag förstår din stress, då vi också har två gemensamma barn och jag har en tös på i princip heltid. Min tös har en förälder i praktiken, de andra två har två föräldrar. Visst äldsta ser sin pappa delar av varannan helg, men de går ju aldrig på teater, bio, badhus, bibliotek o s v. Visst kan jag ha dåligt samvete för att jag ger den äldsta mer tid, men hon kräver också mer både i form av tid och närhet, den yngre dottern har inte samma närhetsbehov förrän det blir en kamp om mig ibland. Den yngre är mer pappas flicka. För den yngre och sonen är jag föräldraledig 2 dagar i veckan, så då får de mer tid när den äldsta är i skolan.

Det du kan förändra är väl möjligen er ansvarsfördelning av hushållsuppgifterna. I många relationer gör kvinnan ändå uppåt 2/3 och mannen kan lättare sänka ribban av att bara vara man för man orkar oftast inte dividera om det. Här är sambon upplärd av mamman att bara dammsuga en gång i veckan och helst räcker det med en gång varannan vecka, så då faller det automatisk på mig som lättare ser smutsen ...

Sedan är det oklart hur mycket de andra barnen får, mer än vid sjukdom och 30 minuter i bilen, då jag gissar att även dina barn gör saker på rummet.

• falukorv
    Anonym (Sparka ut honom) skrev 2017-03-03 12:31:10 följande:

Varför ska Ts ta hand om alla barn medan han ska sova, pilla naveln eller bara klaga? Ts skriver att hon har mycket tid med alla barn. Vem ska följa och hjälpa stora flickan i stallet om Ts inte gör det? De små barnen blir tonåringar de också och när den dagen kommer så är jag säker på att Ts kommer att se till att även de får syssla med sina intressen. Just nu behöver hon inte göra samma sker. Det kommer när de är tonåringar. Varför ska pappan komma undan allt vardagsslit?

För det första var det ju inte det jag skrev, och för det andra så sitter han ju uppenbart inte hemma och pillar naveln. Han jobbar heltid och han tar ensam hand om deras barn 2-3 timmar/5 dagar I veckan medan ts är iväg med sitt barn. Han är även hemma med alla barn, inkl sitt styvbarn när ts är borta och jobbar helg samt natt. Men det han gör kanske inte räknas?

Nu är det ju visserligen (kanske) lite annorlunda med ts dotter, men överlag så behöver ju låg och mellanstadiebarn betydligt mer föräldratid än en tonåring. De brukar vilja klara sig själva.
  • elyse

Ni har inga assistanstimmar för 13-åringen? En vanlig 13-åring kan ju själv ta bussen till och från stallet samt sköta sin häst. De timmarna skulle ni isf kunna låta någon annan ta för att dottern ska kunna frigöra sig från dig - det är ju det normala och dit ni också vill nå?

Svar på tråden Min sambo tycker jag ger våra gemensamma barn förlite tid och förmycket till min dotter som jag är ensamvårdnadshavare för.