Inlägg från: Anonym (Sambon ger mig dåligt samvete.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sambon ger mig dåligt samvete.)

Min sambo tycker jag ger våra gemensamma barn förlite tid och förmycket till min dotter som jag är ensamvårdnadshavare för.

Min stora dotter på 13 år träffar inte sin pappa. Dottern rider på ridskola 1-2 ggr i veckan, sedan är hon halvfodervärd åt en ponny 3 dagar i veckan.

Dottern är multiallergisk med risk för anafylaktisk chock. Hon har även 2 npf diagnoser.

Så någon behöver följa med henne när hon ska till stallet. Jag älskar hästar och ser det som en chans för mig att göra något skoj jag också.

Min sambo tycker då att jag inte bryr mig om våra 2 små gemensamma barn utan att det bara är min dotter som får tid.

Jag känner som så att så länge min stora dotter behöver mig så ska jag vara med. Snart nog så vill hon prova sina egna vingar och då har jag mer tid för mina små.

Sambon tycker jag ska göra lika mycket med de små som med min stora. Mina små kan tycka det är kul att gå på biblioteket, gå och fika, åka iväg och handla något, det behöver inte vara något stort. Jag finns i vardagen för alla mina barn då inte min sambo finns för dem. Sambon är på jobbet 06-17 mån-fre och jag är ledig mycket i veckorna och hämtar då de små när de slutar skolan kl 14.

Sambon förstår inte att tid i vardagen och att man finns där för barnet. De blir hämtade och lämnade i skolan av mig fast att det går skolbuss. Då får jag 30 min i bilen varje dag. Sådan a saker tänker inte sambon på. Stora dottern tar skolbussen.

Jag arbetar vaken natt och försöker fördela mina timmar jag har på dygnet. Jag tummar ofta på min sömn för att göra saker med barnen.

Vist frågar mina små om inte vi kan göra något ibland? Men jag ska rodda barn, hem, jobb, sömn, städ, tvätt, matlagning, mathandling, bup besök, läkarbesök m.m ibland hinner jag knappt gå på toa och tvätten kan ligga i maskinen 1 dygn innan jag hinner hänga upp den.

Sambon begär sovmorgon när jag inte arbetar helg för han är så trött. Men säger jag då att dotter och jag åker till hästen då ska han helt plötsligt iväg kl 8. Eller så säger han men dina små barn varför tar du inte med dem?

• Svar på tråden Min sambo tycker jag ger våra gemensamma barn förlite tid och förmycket till min dotter som jag är ensamvårdnadshavare för.

Han har åkt på semester med de små barnen 1 och 1 och även åkt på skidsemester med båda de små. Han tycker att han gör allt med de små. Att min dotter inte fick ledigt från skolan för att åka på semester så vi kunde åka alla det sket han i. Jag lämnar inte 1 barn hemma och åker på semester med sambon och våra gemensamma barn.

Min stora dotter är utagerande och blir lugn av att vara i stallet hos hästen. Sambon gillar inte hästar och har inte förståelse för det. lilla dottern har grav astma och kan/ska inte vara i stallet. Den andra dottern gillar inte hästar. Minst 1 vardag gör jag något med de små tjejerna själv. Lilla flickan får mycket tid bla pga sin astma då jag alltid är hemma med henne vid sjukdom. 1 helg var 8 vecka har vi avlastning då är min stora dotter borta. Sedan har vi avlastning 14 dagar på sommarlovet.

[quote=77465562][quote-nick]nevermind skrev 2017-03-03 15:53:50 följande:[/quote-nick]Sambon vabbar alltså inte?[/

Nej han vabbar inte...vi pusslar med mina lediga dagar och jag hoppar över att sova efter jobb. Han kan vabba om det är planerad vab inte annars.

Jag vabbar alltid för min dotter.

elyse skrev 2017-03-03 18:15:02 följande:

Ni har inga assistanstimmar för 13-åringen? En vanlig 13-åring kan ju själv ta bussen till och från stallet samt sköta sin häst. De timmarna skulle ni isf kunna låta någon annan ta för att dottern ska kunna frigöra sig från dig - det är ju det normala och dit ni också vill nå?

Du verkar inte veta hur svårt det är att få ASS. Så fort personen kan prata, äta själv och gå på toaletten själv så blir det blankt nej.

Idag ex så fick dottern ett raseriutbrott för att hennes ridjacka gick sönder i dragkedjan. När hon var i stallet. Så hade jag inte varit där och hjälpt henne hade hon inte ridit idag. Då hon gick och satte sig i ett hörn och grät och började sedan slå i väggen. Hon kom precis i tid till ridlektionen med hjälp av att jag sadlade och tränsade hästen.
    falukorv skrev 2017-03-03 12:14:46 följande:

Och jag säger tvärtemot de andra. Du ger din dotter ensam tid med hennes intresse minst 2 timmar/5 dagar I veckan. Om de andra två också går i skolan så är de väl inte så himla små? Klart de märker att du prioriterar äldsta om du nu inte går på de andras aktiviteter varje dag också.....

Att du har möjlighet att hämta tidigare medan din man jobbar är ju inte ens samma diskussion. Och biltid har du väl med dottern när ni åker till stallet? De andra är dessutom två.

Jag antar att han tar hand om ditt barn ganska mycket också om du nu jobbar helg och natt så jag tycker det blir lite fel att anklaga honom för det han inte gör,utan att nämna det han faktiskt gör.

Ni behöver nog sätta er ner och prata igenom saken. Om de yngre barnen själva undrar om ni inte kan göra något (och du säger nej?) Är det ju ett tecken på att din sambo kanske har en liten poäng åtminstone.

Är de andra barnen helt ointresserade av hästar eller varför kan inte de följa med ibland?

4-5 dagar i veckan är vi på ridning eller i stallet med stora dottern. När jag arbetar blir det ingen ridskola då vi inte får ihopa det. Så vissa veckor blir det bara 3 ggr. Var 8:e helg är stora dottern inte hemma. Vi försöker lägga denna helg när jag arbetar så att sambon inte behöver ha alla 3 barnen.

Minsta dottern har grav astma och kan/ska inte vara i stallet. Den andra dottern är inte ett dugg intresserad av att följa med till hästen.

Av bup får jag höra att jag måste ge min stora dotter mer tid då hon behöver det.

När vi åker till ridskolan är vi där 11/2-2 timmar inkl. Resa. När vi är hos sköthästen är vi där 11/2 timme inkl.resa.

Vid ex läkarbesök, tandläkare, logoped( mellandottern) så brukar jag ta ledigt den dagen från skolan och då får barnet välja restaurang och sedan något att göra (inom rimliga gränser) ex åka till leksaksaffären och välja en sak. Ibland har de valt att systern ska få följa med på ett lekland. Ibland har det varit att gå på en lekplats, gå på bio, leka med en speciell kompis utan att ha syskon med. De små har inga fritidsintressen än de ska börja i sommarsimmskola. Sedan har vi tänkt att mellan dottern ska börja simmskola till hösten. Lilla dotterns astma sätter käppar i hjulet att senhöst,vinter och tidig vår ha någon fast aktivitet då hon ofta vid fysisk ansträngning mår dåligt.

Det är jag som tar alla vakna nätter när lilla dottern är sjuk.

Den där berömda väggen är nära ibland och vem tar hand om mina barn om jag inte orkar??? Sömnbrist har jag levt med nu i 7 år medans han måste sova minst 8,5 timmar för att orka gå till jobbet. Det är mycket sällan jag får sova mer än 5-6 timmar. Sedan är det ofta inte sammanhängande timmar jag sover.

Detta är vårt liv och vårt liv är tyvärr inte en dans på rosor alltid.

Sambon har sina fritidsintressen som han utövar 2 hela helgdagar i månaden helt utan barn, sedan 1 kväll i veckan och sedan minst 2 vardagar i månaden har han något möte han går på angående sina intressen. Han åker iväg med kompisar 1-2 ggr om året ensam och är iväg ensam en hel helg då.

Jag har min ensamtid på jobbet och de vardagar jag är ledig då barnen är i skolan. Men då är det helsyskon som ska fixad. Jag ligger ständigt efter med tvätten jag hinner inte med.
    Anonym (X) skrev 2017-03-04 23:24:34 följande:

Helsyskon? Vems som ska vad?

Hemsysslor ska det vara.
    Ess skrev 2017-03-07 17:38:24 följande:

Vem tar hand om de yngre när ts är i stallet 5 dagar i veckan med den stora, Jo pappan!!

De minsta är på fritids då jag oftast skiter i att sova så länge efter jobbet och åker med stora dottern till stallet istället. På helgen brukar vi åka innan övriga i familjen har vaknat och är hemma igen när de ska äta frukost. Sambon passar när stora dottern ska till ridskolan 1 kväll i veckan.
    Påven Johanna II skrev 2017-03-07 18:46:26 följande:

Så när du skriver att du hämtar de mindre barnen från skolan kl.14 de dagar du är ledig så menar du egentligen att du följer dem från skolan till fritids? 

Hur gamla är de mindre barnen? Har du skrivit det någonstans? Det är väl inte alldeles vanligt att barn på låg- och mellanstadie sover så vansinnigt länge på helgerna, du och det tidskrävande äldre barnet - hur tidigt går ni upp då? 

Hur som helst så tycker jag för min del att det är vettigt att fördela sin tid mellan de barn man har, så även om nu din man enligt dig inte gör det så är det ju ännu värre att inte du heller gör det då. 

Mina små barn går inte på fritids när jag är ledig som jag skrev tidigare. när jag sover efter mitt arbete är de på fritids till 16. Det är då jag åker med min stora dotter.
Svar på tråden Min sambo tycker jag ger våra gemensamma barn förlite tid och förmycket till min dotter som jag är ensamvårdnadshavare för.