• Anonym (Sambon ger mig dåligt samvete.)

Min sambo tycker jag ger våra gemensamma barn förlite tid och förmycket till min dotter som jag är ensamvårdnadshavare för.

Min stora dotter på 13 år träffar inte sin pappa. Dottern rider på ridskola 1-2 ggr i veckan, sedan är hon halvfodervärd åt en ponny 3 dagar i veckan.

Dottern är multiallergisk med risk för anafylaktisk chock. Hon har även 2 npf diagnoser.

Så någon behöver följa med henne när hon ska till stallet. Jag älskar hästar och ser det som en chans för mig att göra något skoj jag också.

Min sambo tycker då att jag inte bryr mig om våra 2 små gemensamma barn utan att det bara är min dotter som får tid.

Jag känner som så att så länge min stora dotter behöver mig så ska jag vara med. Snart nog så vill hon prova sina egna vingar och då har jag mer tid för mina små.

Sambon tycker jag ska göra lika mycket med de små som med min stora. Mina små kan tycka det är kul att gå på biblioteket, gå och fika, åka iväg och handla något, det behöver inte vara något stort. Jag finns i vardagen för alla mina barn då inte min sambo finns för dem. Sambon är på jobbet 06-17 mån-fre och jag är ledig mycket i veckorna och hämtar då de små när de slutar skolan kl 14.

Sambon förstår inte att tid i vardagen och att man finns där för barnet. De blir hämtade och lämnade i skolan av mig fast att det går skolbuss. Då får jag 30 min i bilen varje dag. Sådan a saker tänker inte sambon på. Stora dottern tar skolbussen.

Jag arbetar vaken natt och försöker fördela mina timmar jag har på dygnet. Jag tummar ofta på min sömn för att göra saker med barnen.

Vist frågar mina små om inte vi kan göra något ibland? Men jag ska rodda barn, hem, jobb, sömn, städ, tvätt, matlagning, mathandling, bup besök, läkarbesök m.m ibland hinner jag knappt gå på toa och tvätten kan ligga i maskinen 1 dygn innan jag hinner hänga upp den.

Sambon begär sovmorgon när jag inte arbetar helg för han är så trött. Men säger jag då att dotter och jag åker till hästen då ska han helt plötsligt iväg kl 8. Eller så säger han men dina små barn varför tar du inte med dem?

• Svar på tråden Min sambo tycker jag ger våra gemensamma barn förlite tid och förmycket till min dotter som jag är ensamvårdnadshavare för.
  • Anonym (Hillevi)

Måste äldsta dottern vara med hästarna så ofta? 2 gånger i veckan bör vara tillräckligt. Då har du mer tid till dina andra barn. Jag förstår att de är besvikna då de är medvetna om hur mycket tid du lägger på 13-åringen.

• Anonym (To)
    Whitehorse1979 skrev 2017-03-03 10:12:32 följande:

Dina små barn?

Då frågar du väl honom om det inte är hans också?

Förövrigt, varför är du ihop med ett sånt arsle?

Säger allt
  • tolia

Problemet är inte hur myclet eller liten tid ts lägger på barnen utan hur mycket hennes man gör det

• Anonym (X)
    Anonym (Sambon ger mig dåligt samvete.) skrev 2017-03-04 03:06:56 följande:
    Jag har min ensamtid på jobbet och de vardagar jag är ledig då barnen är i skolan. Men då är det helsyskon som ska fixad.
    Helsyskon? Vems som ska vad?
  • Anonym (Sambon ger mig dåligt samvete.)
    Anonym (X) skrev 2017-03-04 23:24:34 följande:

Helsyskon? Vems som ska vad?

Hemsysslor ska det vara.
  • Flygfotogen

Du ska inte ha dåligt samvete men han borde ha det. Millimeterrättvisa kan inte finnas i en familj. Det mår ingen bra av. Man får fördela utefter behov. Din man verkar ha stickat sig en stickig offerkofta. Be honom att hänga undan den och aktivera sig i familjen mer. Hans 6-17 dagar funkar kanske inte utifrån allas behov.

• Skridskoprinsessan2017

Men va... Be han verkligen rannsaka allt en gång till. Är han knäpp? Be han hjälps till mer så kan du göra mer med dom små. Jag är bonus mamma till två flickor. Jag har en flicka sen tidigare som ja också precis som dig är ensam vårdnadshavare åt. Min pojkväns ena flicka har adhd med trots syndrom... Hon har slukat den mesta av våran tid. Men vet du, just nu är hon den som behöver fokus. Då får de bli så... Dom andra barnen kommer inte fara illa.. Dom får ditt ändå. Han verkar sotis. Sinom tid kanske ett av dom andra barnen behöver er mer och självklart ändrar man lite fokus. Han hade fatta de där om de var hans eget.... Men det blir inte samma, dom flesta har svårt med de där. Fortsätt som du gör... <3

• Ess
    tolia skrev 2017-03-04 22:23:22 följande:

Problemet är inte hur myclet eller liten tid ts lägger på barnen utan hur mycket hennes man gör det

Nej, barnen har blivit stora nog att börja i frågasätta orättvisan i att den stora får ca fem dagars egentid med deras mamma i veckan.

Ta bort fodervärdshästen och lägg den tiden på de mindre barnen, så blir de också nöjda.

Om inte mannen drar sin del av hemsysslor, så är det en sak de måste lösa. Men detta handlar om barnens upplevelse av särbehandling.

Vilken jag instämmer helt i, med tanke på hur mycket mer tid den stora får.
  • Ess
    falukorv skrev 2017-03-03 17:54:27 följande:

För det första var det ju inte det jag skrev, och för det andra så sitter han ju uppenbart inte hemma och pillar naveln. Han jobbar heltid och han tar ensam hand om deras barn 2-3 timmar/5 dagar I veckan medan ts är iväg med sitt barn. Han är även hemma med alla barn, inkl sitt styvbarn när ts är borta och jobbar helg samt natt. Men det han gör kanske inte räknas?

Nu är det ju visserligen (kanske) lite annorlunda med ts dotter, men överlag så behöver ju låg och mellanstadiebarn betydligt mer föräldratid än en tonåring. De brukar vilja klara sig själva.

Man kan ju undra hur ts löst sin stora dotters intresse om hon gjort som många förespråkar och dumpat honom.

Men sen hade kanske de mindre barnen valt bort henne helt med tanke på all särbehandling de blivit utsatta för, så då hade hon sluppit det problemet.
  • falukorv
    Anonym (Sambon ger mig dåligt samvete.) skrev 2017-03-04 03:06:56 följande:

4-5 dagar i veckan är vi på ridning eller i stallet med stora dottern. När jag arbetar blir det ingen ridskola då vi inte får ihopa det. Så vissa veckor blir det bara 3 ggr. Var 8:e helg är stora dottern inte hemma. Vi försöker lägga denna helg när jag arbetar så att sambon inte behöver ha alla 3 barnen.

Minsta dottern har grav astma och kan/ska inte vara i stallet. Den andra dottern är inte ett dugg intresserad av att följa med till hästen.

Av bup får jag höra att jag måste ge min stora dotter mer tid då hon behöver det.

När vi åker till ridskolan är vi där 11/2-2 timmar inkl. Resa. När vi är hos sköthästen är vi där 11/2 timme inkl.resa.

Vid ex läkarbesök, tandläkare, logoped( mellandottern) så brukar jag ta ledigt den dagen från skolan och då får barnet välja restaurang och sedan något att göra (inom rimliga gränser) ex åka till leksaksaffären och välja en sak. Ibland har de valt att systern ska få följa med på ett lekland. Ibland har det varit att gå på en lekplats, gå på bio, leka med en speciell kompis utan att ha syskon med. De små har inga fritidsintressen än de ska börja i sommarsimmskola. Sedan har vi tänkt att mellan dottern ska börja simmskola till hösten. Lilla dotterns astma sätter käppar i hjulet att senhöst,vinter och tidig vår ha någon fast aktivitet då hon ofta vid fysisk ansträngning mår dåligt.

Det är jag som tar alla vakna nätter när lilla dottern är sjuk.

Den där berömda väggen är nära ibland och vem tar hand om mina barn om jag inte orkar??? Sömnbrist har jag levt med nu i 7 år medans han måste sova minst 8,5 timmar för att orka gå till jobbet. Det är mycket sällan jag får sova mer än 5-6 timmar. Sedan är det ofta inte sammanhängande timmar jag sover.

Detta är vårt liv och vårt liv är tyvärr inte en dans på rosor alltid.

Sambon har sina fritidsintressen som han utövar 2 hela helgdagar i månaden helt utan barn, sedan 1 kväll i veckan och sedan minst 2 vardagar i månaden har han något möte han går på angående sina intressen. Han åker iväg med kompisar 1-2 ggr om året ensam och är iväg ensam en hel helg då.

Jag har min ensamtid på jobbet och de vardagar jag är ledig då barnen är i skolan. Men då är det helsyskon som ska fixad. Jag ligger ständigt efter med tvätten jag hinner inte med.

Som sagt. Det känns som att du bara ser det han INTE gör, men du nämner inget av det som han gör. Du vill bara se det du gör, men inte det du inte gör. Du och dottern är "bara" i stallet 3 ggr vissa veckor. Inte pga att du är hemma med familjen, utan pga jobb. Dvs mannen är hemma med alla barnen istället.

Du jobbar även den enda helg din dotter är borta. Vad gör din man då? Lämnar bort era barn och pillar naveln?

Jag säger inte att du inte drar ett tungt lass, men som det känns av det du skriver så behöver du tänka annorlunda och sluta fokusera på bara fel saker.

Tex hushållssysslor. Ta 1 timme tex varje söndag där ALLA i familjen städar. Den städningen håller sig bra i en vecka såvida ni lär barnen att hålla lite ordning efter sig. Skaffa diskmaskin om ni inte har det. Och torktumlare. Tvätt och disk tar inga jättetider då.

Jag är som sagt själv hästtjej och jag vet hur bra det är för ungdomar, men om hon nu inte klarar sig själv så kanske ni måste inse att det inte fungerar att vara så mkt i stallet. Du har ju som sagt 3 barn varav de andra två är i en ålder där de verkligen behöver sina föräldrar.

Om du går in i väggen så har två av dina barn en närvarande förälder. Inte den tredje. Om man känner att man har så mkt stress i sitt liv måste man faktiskt ta sitt egetansvar som förälder och se över sina egna rutiner. Det finns ju hur många mammor som helst som klagar på hushållssysslor som en del av problemet, när det faktiskt är det enklaste i livet som man själv kan påverka. Hushållssysslor kan aldrig bli ett stressmoment om man inte själv väljer att ha det så.
Svar på tråden Min sambo tycker jag ger våra gemensamma barn förlite tid och förmycket till min dotter som jag är ensamvårdnadshavare för.