Anonym (.,lkj) skrev 2017-02-19 16:35:54 följande:
Jo jag förstår hur du menar. Men att skaffa barn är ju något man väljer i de flesta fall. En abort ska inte vara en preventivmedelsmetod utan tas till i nödfall så att säga. Att så sent som 18 vilja göra en abort anser jag är anmärkningsvärt, borde man inte komma på det lite tidigare? Någonstans måste ju gränsen vara.
Innan v 18 är det relativt ofarligt att göra abort, hur det var när lagen skrevs vet jag inte, men troligen var det då betydligt mer riskfyllt att göra abort än att gå vidare med graviditeten och förlossningen så pass sent.
Nu har jag inte läst direkt om förlossningar osv, men jag har inte uppfattat det som något särskilt farligt Det är en naturlig del av livet, kroppen är gjord för att klara det och det är bara i de fall det blir komplikationer som det kan vara farligt. En abort är inte naturlig, man går en onaturlig åverkan på kroppen.
OBS, jag tycker absolut att kvinnor ska ha den rätten så ingen misstolkar mig nu
Finns flera olika situationer där man kan behöva en sen abort. Allra oftast rör det sig om faktiskt önskade barn, men att något går snett och fostret kanske inte utvecklas som det ska, har något fel och dyl. Utöver det så kan en annan situation vara att barnet kanske inte var planerat, men man vill ändå behålla, men under graviditeten så händer något oväntat sol förändrar situationen och gör att man kanske inte längre kan eller vill ta hand om ett barn (partner som lämnar, förlorar jobbet, förlorar bostad, blir själv sjuk - fysiskt eller psykiskt m.m). Den sista anledningen för sena aborter som jag tänker på, är de gånger någon inte upptäcker sin graviditet förrän väldigt sent - det händer. En del får inga tydliga symptom, kan fortsätta blöda som vanlig mens, eller kanske egentligen använder ett preventivmedel som normalt tar bort blödningar så en utebliven mens blir liksom inget tecken på graviditet.
Alla dessa anledningar är ju väldigt rimliga för att man behöver göra en sen abort. För utav de som blir oplanerat gravida och inte vill behålla så vill man så fort som möjligt göra abort skulle jag tro. Dels är ju början av en graviditet oftast inte särskilt kul (illamående/spyr, trött, ont m.m). Och ju tidigare aborten sker, desto skonsammare för kroppen. Och att det är så att de flesta nog vill ha en så snabb abort som möjligt kan vi se rätt tydligt i statistiekn - 93% av alla aborter utförs innan v.12 (83% av alla bortser innan v.9 t.o.m.)
Skulle nog inte anta att en abort före v.18 var speciellt osäkrare än efter v.18 under mitten av 70-talet. Det är något man skulle behöva kolla upp isåfall, tror inte vi kan göra några antaganden om det.
Visst måste det finnas en gräns någonstans, men det är just det jag är nyfiken på. Vad var resonemanget bakom att man valde just vecka 18? Varför in 16, 17, 19 eller 20? Kanske var det bara helt random, men det känns ju inte så troligt och vore rätt konstigt när man ska skriva in en lag. Borde ju finnas något slags resonemang bakom varför man satte gränsen vid just v.18.
En förlossning är en naturlig del av livet, visst. Men riskmässigt är en förlossning och en graviditet mer riskfylld än en abort. Men vad som är naturligt är ju rätt irrelevant när man pratar om förlossningar och graviditet. Vi använder oss av massor av medicin och medicinsk teknologi som inte är ett dugg naturliga - smärtstillande, värkstimulerande, igångsättning, kejsarsnitt, såg klockor m.m. Utan dessa saker skulle dödlighet och andelen skador vara mycket, mycket högre än det är idag. Men trots alla dessa hjälpmedel under en graviditet och förlossning så är det fortfarande mer riskfyllt än en abort. En medicinsk abort är dessutom själv rätt naturlig, på så sätt att det sätter igång processen av missfall i princip. Så huruvida något är naturligt är väl kanske inte det bästa måttet för vad som är bra. Naturen är grym.