Inlägg från: Anonym (.,lkj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.,lkj)

Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?

Antagligen för att risken för komplikationer ökar ju senare aborten görs. När gränsen sattes var inte vården lika bra som den är idag.

I v 18 ser väl barnet dessutom ut som ett barn och det tär säkerligen betydligt mer psykiskt på både mamman och den som utför aborten.

• Anonym (.,lkj)
    Anonym (B) skrev 2017-02-19 16:16:58 följande:
    Ja, det är ju något att ta i beräkning. Men och andra sidan är ju en förlossning bra mycket mer riskfylld, så vad blir då motiveringen för att man måste söka tillstånd om något som är mindre riskfyllt efter v.18 just - bara för att den aborten är något mer riskfylld än en abort innan v.18. Menar liksom för att inte göra någonting och låta graviditeten fortskrida är fortfarande en större risk än aborten. Haha blev rörigt där kändes det som, förstår du hur jag menar?
    Jo jag förstår hur du menar. Men att skaffa barn är ju något man väljer i de flesta fall.  En abort ska inte vara en preventivmedelsmetod utan tas till i nödfall så att säga. Att så sent som  18 vilja göra en abort anser jag är anmärkningsvärt, borde man inte komma på det lite tidigare? Någonstans måste ju gränsen vara.

Innan v 18 är det relativt ofarligt att göra abort, hur det var när lagen skrevs vet jag inte, men troligen var det då betydligt mer riskfyllt att göra abort än att gå vidare med graviditeten och förlossningen så pass sent.

Nu har jag inte läst direkt om förlossningar osv, men jag har inte uppfattat det som något särskilt farligt   Det är en naturlig del av livet, kroppen är gjord för att klara det och det är bara i de fall det blir komplikationer som det kan vara farligt. En abort är inte naturlig, man går en onaturlig åverkan på kroppen.

OBS, jag tycker absolut att kvinnor ska ha den rätten så ingen misstolkar mig nu

• Anonym (.,lkj)

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter? Är du ute efter att veta varför gränsen är satt där den är satt eller vill du att man ska slippa ansöka om abort?

Svar på tråden Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?