Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?
Hej! Detta råkade bli en dubbeltråd, ska försöka få bort den andra. Kom på en sak i en annan tråd nyss och tänkte ställa det som en fråga här.
Gränsen för abort i Sverige är ju v.22, efter detta får inga aborter ske (undanber påpekanden om hur aborter ändå kan ske efter v.22 pga att det är inte helt exakt med att bestämma ålder på fostret och kan diffra med någon dag - det är inte poängen). Detta baseras på att i v.22 anses ett foster livdugligt och därmed har chansen att överleva (om än en liten chans) utanför livmodern ifall den skulle födas nu. Så resonemanget kring detta är jag medveten om. Men varför är det så att man efter v.18 måste söka om tillstånd hos Socialstyrelsen? Vad är resonemanget bakom att söka tillstånd överhuvudtaget? Varför just efter v.18?
Om någon vet eller kan peka mig i rätt riktning för detta skulle jag vara väldigt tacksam! :)
P.S. Detta är ingen tråd i syfte att diskutera etiken kring abort, är endast nyfiken på detta med att söka tillstånd och varför just vecka 18.