Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?

Hej! Detta råkade bli en dubbeltråd, ska försöka få bort den andra. Kom på en sak i en annan tråd nyss och tänkte ställa det som en fråga här.

Gränsen för abort i Sverige är ju v.22, efter detta får inga aborter ske (undanber påpekanden om hur aborter ändå kan ske efter v.22 pga att det är inte helt exakt med att bestämma ålder på fostret och kan diffra med någon dag - det är inte poängen). Detta baseras på att i v.22 anses ett foster livdugligt och därmed har chansen att överleva (om än en liten chans) utanför livmodern ifall den skulle födas nu. Så resonemanget kring detta är jag medveten om. Men varför är det så att man efter v.18 måste söka om tillstånd hos Socialstyrelsen? Vad är resonemanget bakom att söka tillstånd överhuvudtaget? Varför just efter v.18?

Om någon vet eller kan peka mig i rätt riktning för detta skulle jag vara väldigt tacksam! :)

P.S. Detta är ingen tråd i syfte att diskutera etiken kring abort, är endast nyfiken på detta med att söka tillstånd och varför just vecka 18.

• Svar på tråden Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?
  • Anonym (B)
    Lena skrev 2017-02-15 14:45:56 följande:

Det torde bero på att ha marginal till de 22 veckorna.

Jag tänkte först det också, men tyckte att det inte riktigt går ihop eftersom abort ändå fortfarande är lagligt fram till vecka 22. Eller tror du att resonemanget då är att på detta vis kan man iallafall limitera hur många foster som riskerar att aborteras bort trots att de passerat vecka 22? Men får då fortfarande inte riktigt ihop det med varför man skulle behöva motivera varför man ska få tillstånd. Varför vissa fall godkänns men andra inte - om det egentligen hänger på att man ska undvika att för utvecklade foster aborteras. Känns som en konstig logik.

Om det skulle nu vara resonemanget så blir det intressant att spekulera i om antalet sena aborter verkligen skulle öka om man tog bort detta med tillstånd i vecka 18. I nuläget är det väl kanske runt 50 av de som söker som inte får tillstånd (kanske lite mer, kommer inte ihåg exalt). Men är tveksam till att så många fler verkligen skulle vilja ha abort såpass sent ändå. Kanske ske några få avskräcka i dagsläget pga att de måste söka om tillstånd, men oftast i dessa lägen handlar det ju om skador hos fostret, att graviditeten inte upptäcktes förrän väldigt sent, eller att det faktiskt var först ett önskat barn men något förändrades (relationen bröts upp, depression osv.). De flesta som går gravida så länge gör ju det för att de vill ha barn. De som inte vill gör ju gärna abort så fort det går liksom, dels blir det lindrigare (bra mycket jobbigare att föda ut ett barn i vecka 20 än att få en riklig och smärtsam mens i några veckor alt. En kirurgisk abort) och dels är ju knappast de första graviditetsveckorna trevliga att gå igenom.
  • Anonym (B)
    Anonym (sara) skrev 2017-02-15 15:04:17 följande:

Fast det är inte lagligt att göra aborter upp till v 22 under vilka omständigheter som helst. Det krävs väldigt speciella skäl för att man ska abortera ett livsdugligt barn. Förmodligen för att man inte vill just döda barn lättvindigt. 

Men det är ju precis det jag frågar? Varför är gränsen för att söka tillstånd satt alls och varför vid just v.18? Som sagt det aborteras inte några livsdugligt barn - därför är den absoluta gränsen satt vid v.22. Det sker mycket riktigt några få "aborter" efter v.22 pga att mammans liv är i akut fara eller fostret ändå kommer dö så fort/snart efter att det fötts. Men dessa pratar man inte som aborter, utan som igångsatt förlossning. Det är alltså inte dessa jag pratar om. Jag syftar på aborter efter vecka 18, fram till vecka 22. Varför måste man söka tillstånd? Varför måste man söka tillstånd just efter vecka 18?
  • Anonym (B)
    Lena skrev 2017-02-15 15:11:40 följande:

V22 är inte en gräns i lagen utan en bedömning som har gjorts för när ett foster utan skador kan tänkas vara livsdugligt.

www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/graviditet/abort

Lagen säger att att abort inte får ske då fostret anse vara livdugligt. Socialstyrelsen bestämmer kring just dessa gränser och i dagsläget är den gränsen satt på vecka 22. Så indirekt är det en gräns i lagen, men såklart kan den kommer att ändras om man gör andra bestämmelser kring när livsdugligheten inträffar. Skulle gissa att det är just därför just vecka 22 inte står med i lagen, eftersom det skulle kunna förändras relativt snabbt och lagar kan ta lång tid att ändra i. Men det gör det ännu mer intressant angående vad min frågeställning i TS handlar om: varför just vecka 18? För vecka 18 står uttryckligen i abortlagen och att man därefter måste söka tillstånd.
  • Anonym (B)
    Anonym (Intressant) skrev 2017-02-17 19:12:40 följande:

Detta är ju en lag som bildades 1974 och som började gälla 1/1-1975. Då var inte barn livsdugliga i v22, de resurserna fanns inte för att rädda så små barn. I dagens läge är det en logisk förklaring till den gränsen, men troligtvis inte när lagen bildades. Så det finns ju inte någon direkt förklaring till just v22 (från början) lika lite som till v18.

Jag tycker det är en väldigt intressant frågeställning och jag hade gärna velat veta svaret. Kan det ha med barnets storlek eller utveckling att göra? 1975 gjordes ju nog inte ultraljud rutinmässigt, men de kunde ju se att då var fostret välutvecklat. Framförallt på de barn som aborterades spontant eller medicinskt. Svårt att säga hur de tänkte på sjuttiotalet, i dagens läge vet man ju så mycket mer om fostrets utveckling och kan hitta alla möjliga förklaringar.

Men v.22 står inte med i lagen, utan de har skrivit som så att man får göra abort fram till v.18 och sedan söka tillstånd för abort fram tills dess att fostret anses livsdugligt. Så därför behövs det liksom ingen förklaring för v.22, de har medvetet inte skrivit det just pga att livsdugligheten är något som kan förändras i takt med medicinska framsteg. Men varför just v.18 är satt som gränsen för helt fri abort är jag fortfarande inte på det klara med.
  • Anonym (B)
    Träskvatten skrev 2017-02-17 20:00:39 följande:

Jag brukar diskutera i aborttrådar och denna gräns diskutears alltid flitigt.

Såhär är det om jag inte fattat allt om bakfoten:

Man hade rätt bra kunskap även på 1970-talet om var gränserna gick för livsduglighet. Inte pga resurser utan på fostrets utveckling. Ska foster kunna överleva innan v18 måste det först uppfinnas en fungerande konstgjord livmoder.Då foster utvecklas på samma sätt idag som 1970 är gränserna fortfarande väl fungerande.

Leta mer i någon av alla aborttrådar kommer du hitta mer och bättre info varför lagen fortfarande funkar idag.

Även om de inte hade full koll på livdsduglighet så var det inte något problem, eftersom livsdugligheten aldrig definieras med en specifik vecka i lagen.

Men detta med att man ändå hade en förståelse för vad som krävdes för att ett foster så tidigt som vecka 18 skulle kunna överleva utanför livmodern, kan det vara något sådant som ligger bakom just 18 veckors gränsen?
  • Anonym (B)
    Anonym (?) skrev 2017-02-19 15:35:53 följande:

Jag tänker att v 18 har att göra med att det är först då detaljerna och med det ev missbildningar kan upptäckas på fostret?

det är ju då kontrollen sker o de i så fall kan upptäckas. För även om man gjort ul innan så ser man ju knappt organ mm tidigare !

Ja, kanske något sådant. Men många gör ju det UL v.18-20, då är det ju ändå förbi gränsen.

Rätt konstigt egentligen att det inte på ett lätttillgängligt vis går att hitta information om varför en lag ser ut som den gör.
  • Anonym (B)
    Anonym (?) skrev 2017-02-19 16:06:13 följande:

Tänker att det är först v 18 man ser - men kvinnohälsan kan ju inte mäkta med o ta emot ALLA gravida på samma gäng så därav sker väl alla kontroller under ca 3 v !

Är tillfullo för aborträtt men Tycker personligen att det är rätt bra att man får motivera varför man vill ta bort ett foster så sent! Allt i barnet är ju kartlagt o det är ju främst tillväxt som sker den v 20 framåt.

Om det är först v.18 man ser så sådant så ger det ändå inget underlag varför det är efter v.18 man måste söka tillstånd. Då borde det ju mer logiskt att isåfall ha en senare gränsen för fri abort, för att slippa en massa extra administrativt eftersom de flesta som söker tillstånd för fosterskador får tillåtelse. Eller? Kanske är det jag som tänker knasigt
  • Anonym (B)
    Anonym (.,lkj) skrev 2017-02-19 16:06:28 följande:

Antagligen för att risken för komplikationer ökar ju senare aborten görs. När gränsen sattes var inte vården lika bra som den är idag.

I v 18 ser väl barnet dessutom ut som ett barn och det tär säkerligen betydligt mer psykiskt på både mamman och den som utför aborten.

Ja, det är ju något att ta i beräkning. Men och andra sidan är ju en förlossning bra mycket mer riskfylld, så vad blir då motiveringen för att man måste söka tillstånd om något som är mindre riskfyllt efter v.18 just - bara för att den aborten är något mer riskfylld än en abort innan v.18. Menar liksom för att inte göra någonting och låta graviditeten fortskrida är fortfarande en större risk än aborten. Haha blev rörigt där kändes det som, förstår du hur jag menar?
  • Anonym (B)
    Anonym (.,lkj) skrev 2017-02-19 16:35:54 följande:

Jo jag förstår hur du menar. Men att skaffa barn är ju något man väljer i de flesta fall.  En abort ska inte vara en preventivmedelsmetod utan tas till i nödfall så att säga. Att så sent som  18 vilja göra en abort anser jag är anmärkningsvärt, borde man inte komma på det lite tidigare? Någonstans måste ju gränsen vara.

Innan v 18 är det relativt ofarligt att göra abort, hur det var när lagen skrevs vet jag inte, men troligen var det då betydligt mer riskfyllt att göra abort än att gå vidare med graviditeten och förlossningen så pass sent.

Nu har jag inte läst direkt om förlossningar osv, men jag har inte uppfattat det som något särskilt farligt   Det är en naturlig del av livet, kroppen är gjord för att klara det och det är bara i de fall det blir komplikationer som det kan vara farligt. En abort är inte naturlig, man går en onaturlig åverkan på kroppen.

OBS, jag tycker absolut att kvinnor ska ha den rätten så ingen misstolkar mig nu

Finns flera olika situationer där man kan behöva en sen abort. Allra oftast rör det sig om faktiskt önskade barn, men att något går snett och fostret kanske inte utvecklas som det ska, har något fel och dyl. Utöver det så kan en annan situation vara att barnet kanske inte var planerat, men man vill ändå behålla, men under graviditeten så händer något oväntat sol förändrar situationen och gör att man kanske inte längre kan eller vill ta hand om ett barn (partner som lämnar, förlorar jobbet, förlorar bostad, blir själv sjuk - fysiskt eller psykiskt m.m). Den sista anledningen för sena aborter som jag tänker på, är de gånger någon inte upptäcker sin graviditet förrän väldigt sent - det händer. En del får inga tydliga symptom, kan fortsätta blöda som vanlig mens, eller kanske egentligen använder ett preventivmedel som normalt tar bort blödningar så en utebliven mens blir liksom inget tecken på graviditet.

Alla dessa anledningar är ju väldigt rimliga för att man behöver göra en sen abort. För utav de som blir oplanerat gravida och inte vill behålla så vill man så fort som möjligt göra abort skulle jag tro. Dels är ju början av en graviditet oftast inte särskilt kul (illamående/spyr, trött, ont m.m). Och ju tidigare aborten sker, desto skonsammare för kroppen. Och att det är så att de flesta nog vill ha en så snabb abort som möjligt kan vi se rätt tydligt i statistiekn - 93% av alla aborter utförs innan v.12 (83% av alla bortser innan v.9 t.o.m.)

Skulle nog inte anta att en abort före v.18 var speciellt osäkrare än efter v.18 under mitten av 70-talet. Det är något man skulle behöva kolla upp isåfall, tror inte vi kan göra några antaganden om det.

Visst måste det finnas en gräns någonstans, men det är just det jag är nyfiken på. Vad var resonemanget bakom att man valde just vecka 18? Varför in 16, 17, 19 eller 20? Kanske var det bara helt random, men det känns ju inte så troligt och vore rätt konstigt när man ska skriva in en lag. Borde ju finnas något slags resonemang bakom varför man satte gränsen vid just v.18.

En förlossning är en naturlig del av livet, visst. Men riskmässigt är en förlossning och en graviditet mer riskfylld än en abort. Men vad som är naturligt är ju rätt irrelevant när man pratar om förlossningar och graviditet. Vi använder oss av massor av medicin och medicinsk teknologi som inte är ett dugg naturliga - smärtstillande, värkstimulerande, igångsättning, kejsarsnitt, såg klockor m.m. Utan dessa saker skulle dödlighet och andelen skador vara mycket, mycket högre än det är idag. Men trots alla dessa hjälpmedel under en graviditet och förlossning så är det fortfarande mer riskfyllt än en abort. En medicinsk abort är dessutom själv rätt naturlig, på så sätt att det sätter igång processen av missfall i princip. Så huruvida något är naturligt är väl kanske inte det bästa måttet för vad som är bra. Naturen är grym.
  • Anonym (B)
    elyse skrev 2017-02-19 17:14:10 följande:

Kan det ha med rutinultraljudet i v 18-19 att göra? Då är man nästan hälften gången, men har man inte gjort kub/nipt (som inte fanns på 70-talet) är det först då man kan se avvikelser.

Som sagt, borde det inte då vara mer logiskt att ha fri abort ca 1-3 veckor efter rutinultraljudet? Vad blir då resonemanget bakom att man måste ansöka om abort efter v.18? Om det var så att man endast fick tillstånd för abort efter v.18 pga fel som upptäcks under undersökningar då, då skulle det vara mer förståeligt. Men eftersom man kan söka tillstånd för andra anledningar också så blir det ändå konstigt om gränsen vid v.18 då är grundad på när RUL brukar vara.

Eller kanske tanken från början var att det var just fel upptäckta vid RUL som abort efter v.18 främst skulle vara till för att ansöka om - men att man öppnat upp för andra anledningar också. Rena spekulationer här, har ingen aning om hur ansökninsprocessen såg ut eller var tänkt att se ut 1975. Verkligen svårt att hitta någon information om detta.
  • Anonym (B)
    Anonym (.,lkj) skrev 2017-02-19 23:05:49 följande:

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter? Är du ute efter att veta varför gränsen är satt där den är satt eller vill du att man ska slippa ansöka om abort?

Det jag skrev i TS: vad var resonemanget kring att sätta en period där man måste söka om tillstånd? Vad var resonemanget att denna gräns skulle dras vid just v.18? Som sagt, gränsen vid v.22 har man vart rätt tydlig med att förklara varför den är just så, men inte hittat någon publicering av förklaring på varför just v.18 gränsen finns och varför det är just v.18.
  • Anonym (B)
    elyse skrev 2017-02-20 01:18:51 följande:

Så långt in i graviditeten är det ju en ganska komplicerad process som dels kostar och som kräver personalnärvaro på ett än när sätt än en vanlig tidig medicinsk abort. Det blir ju som en förlossning. Med särskilt tillstånd hinner man förbereda inför en sen abort.Så långt in i graviditeten är en abort ganska komplicerad.

Redan efter v 14 räknar man en abort som sen och man kan behöva vård i flera dygn i och med aborten. Kanske kan en del i att söka tillstånd efter v 18 vara att förbereda en redan hårt belastad sjukvård på att en patient som kan komma att bli vårdkrävande kommer. Aborten liknar mer en förlossning så långt in i graviditeten. Det är ju inte bara blod och odefinierbara klumpar som ska komma ut utan ett ganska stort foster och moderkakan (som precis som vid en vanlig förlossning kan orsaka komplikationer. Att den inte vill lossna, t.ex).

Jo, det vet jag. Men varför skulle processen av att söka tillstånd från Socialstyrelsen förbereda sjukvården bättre? Blir ju snarare tvärtom, eftersom man först måste vänta på om det blir godkänt (som ioförsig oftast går rätt snabbt dock vad jag förstått) alternativt att man förbereder i onödan om det inte blir godkänt. Känns inte som att det är därför man satt en gräns för att söka tillstånd i v.18. Sjukvården borde ju rimligtvis har precis samma förutsättningar (eller bättre) att förbereda sig även utan processen av att söka tillstånd eftersom det behövs ytterligare någon resurs för att söka tillstånd.

Precis som du säger, om en abort räknas som sen i redan v.14 borde det ju i detta tänkesätt vart mer rimligt att sätta gränsen för tillstånd just där.
  • Anonym (B)
    Anonym (-,-) skrev 2017-02-20 13:09:49 följande:
    Ur förarbeten till abortlagen 1974, s. 66-68 :(data.riksdagen.se/dokument/FX0370), svar på frågeställning understruket och egna kommentarer i fetstil.

.........

I detta sammanhang bör också uppmärksammas att den gravida kvinnan brukar känna de första fosterrörelserna under 18:e?20:e havandeskapsveckan, ibland ett par veckor tidigare. I flera remissyttran­den har framhållits att den psykologiska effekten av denna upplevelse i regel är myckel stark oavsett om kvinnans graviditet är önskad eller inte. Vid abortingrepp efter denna tidpunkt kan det därför föreligga en ökad risk för psykiska komplikationer.

När det gäller att fastställa den tidpunkt efter vilken abort i princip inte skall få företas bör man enligt min mening sträva efter att skapa en betryggande säkerhetsmarginal mot ingrepp, där det kan tas fram foster som företer livstecken och som eventuellt kan bringas att överleva med de förbättrade metoder för prematurvård som numera föreligger eller inom en inte alltför avlägsen framtid kan väntas stå till läkarnas förfogande.
    ......

Har läst igenom, intressant. Dock en del av vad du understrukit som svar på min TS (samt det mesta av hela texten) verkar röra sig om den övre gränsen för abort. Alltså det man tillslut valde att bara definera som "livsduglighet" i lagtexten och låta Socialstyrelesn utvärdera var denna gränsen ska ligga.

Paragrafen om just detta med en säkerhetsmarginal dock, det är intressant. I texten du citerat verkar syftet med en tidsgräns då vara att det skulle ligga en bit ifrån när livsdugligheten inträffar så att det finns gott med spelrum att anpassa lagen ifall det kommer medicinska avanceringar. Verkar iallafall inte framgå vara något annat syfte. Och att just v.18 blev gränsen verkar främst handla om att många känner fosterrörelser i v.18-20 som kan ge psykologiska men. Känns som svag argumentation i mitt tycke - speciellt eftersom att vissa känner fosterröresler tidigare - men denna text var väl förmodligen inte den enda som användes som underlag för att sätta just v.18. Ska kika vidare om jag hittar något mer.
    Anonym (-,-) skrev 2017-02-20 13:09:49 följande:

Anser personligen att det är uppenbart att denna säkerhetsmarginal som avsågs då lagen stiftades 1974 inte längre finns och att gränsen ska sänkas om lagen ska uppfylla sitt syfte. Med mer avancerad fosterdiagnostik, mer information och utvecklad mödravård blir det värre psykiska följdverkningar av en abort för kvinnorna då anknytningen börjar tidigare. Då barnet kan överleva vid prematurfödsel i v.22 och i princip alla ansökningar om uppskov till socialstyrelsen p.g.a. sociala skäl beviljas efter v.18, har marginalen helt försvunnit och det är ställt utom allt rimligt tvivel att vi i Sverige idag dödar livsdugliga människor genom abort. Jag har själv behandlat barn (ibland tvillingar som givetvis har sämre förutsättningar så tidigt p.g.a. låg födelsevikt) födda i v.22+0 och kollegor har behandlat barn födda i 21+5 med mycket goda resultat (alltså inga hjärnblödningar/dyl. som senare kan leda till kognitiva/motoriska handikapp). Till saken hör även att dagens ultraljudsdateringar inte är mer korrekta än plus minus en vecka, så ett barn som med ultraljudsundersökning dateras till v.22 kan absolut lika gärna vara i v.23. Gränsen bör självklart sänkas, det har gått 43 år!

Hur menar du med att den inte längre finns? Som jag uppfattade från texten du citerade så var huvudsyftet med en säkerhetsmarginal att den skulle ligga en bit ifrån livsdugligheten (vilket vid den tidpunkten uppfattades som vara runt v.24-28). Ifall man gjorde nya upptäckter (vilket man har - livsdugligheten anses ju vara i v.22 idag och rör sig sakta mot någon gång i v.21) som gjorde att livsdugligheten kunde inträffa tidigare så skulle gränsen för när man hade laglig rätt att göra abort ligga en bit ifrån. Vilket v.18 gjorde (och gör). Att tanken med en säkerhetsmarginal var att man därefter fick söka tillstånd och under den perioden säkerställa att det inte rörde sig om ett livsdugligt foster. I praktiken så blev det ju så att Socialstyrelsen sätter gränsen för livsduglighet (v.22 nuvarande), skulle den drastiskt ändra så hinner man med hjälp av ansökningsprocessen med andra ord fånga upp de få fall som berörs av en sådan ändring.

Sen detta med psykiska påföljder, anknytning och dyl., ptja, tror jag alldeles säkert det mycket väl kan bli om man gör en sådans en abort. Men vore det inte en ännu värre psykisk påfrestning att tvingas bära ett barn fullt ut som man antingen inte vill eller kan ta hand om, eller som är sjukt?

Att det sedan förekommer att foster aborteras som skulle kunna anses livsdugliga, det är ju en fråga om vart man bedömmer att livsdugligheten inträffar. Det har ju inget med gränsen på v.18 att göra, i nuläget iallafall. Absolut noll barn som föds så tidigt som v.18 har chans att överleva. Och det är ju den gränsen som denna tråden handlar om. Poängen är ju att Socialstyrelsen ska kontinuerligt utvärdera den övre gränsen på v.22, att den inte ändrats än har jag personligen inget svar på. Kanske har det och göra med hur låg överlevnadschans det trots allt är redan i v.22 och framförallt i v.21, kommer inte ihåg exakta siffror i mitt huvud, kan googla sen, men det var riktigt lågt iallafall. Och då pratar vi endast om barn som överlever drygt ett år efter att de fötts - det säger inget om hur många av dessa överlever utöver det eller hur många av dessa som lider av allvarliga men från att ha fötts så tidigt. Dock tror jag att gränsen för livsduglighet kommer sänkas till v.21 inom de närmsta åren.

Att foster kan vara svåra att ge en exakt ålder på är jag redan medveten om, därför jag undbad kommentarer om detta - det tillhör inte den centrala frågeställningen om varför man satte gränsen på v.18. Men visst, det är såklart ett problem i sig. Jag tror att man där helt enkelt får göra (och har gjort så) ett riskövervägande av hur förekommande det är att man feldaterar (och med vilken marginal) och om man sänkte gränsen - hur många livsdugliga foster skulle det faktiskt "rädda".  Speciellt när överlevnadschansen är så liten som den är, än mindre för "frisk" överlevnad. Det blir en svår fråga iom att majoriteten av aborter som är såpass sena oftast handlar om fosterskador eller sjukdomar. De flesta som "bara" är oönskat gravida brukar inte vänta så länge, om det inte rör sig om någon som inte upptäckt att de vart gravida väldigt sen (men det är relativt få).
  • Anonym (B)
    Anonym (Z) skrev 2017-02-20 11:44:27 följande:

Jag tror (har dock ingen källa på om det stämmer) att gränsen är satt vid v18 för att många barn som aborternas efter den veckan överlever en abort. Det krävs alltså mer än medlet för att fostret ska dö. Det skadas dock tillräckligt för att oftast inte kunna överleva om doktorer skulle försöka rädda barnets liv efter en misslyckad abort utan barney blir istället lämnad att kvävas till döds (eftersom de inte kan andas ordentligt utan hjälp).

Det är också ett intressant perspektiv. Dock kan jag inte se sambandet mellan det och att man ska ha en gräns där man måste ansöka om tillåtelse för abort. Själva aborten, vilka mediciner som behövs, metod osv. är ju något som sjukvården ordnar, vet inte hur en ansökningsprocess skulle bättre kunna förbereda sjukvården på hur aborten skulle gå till. Vet man att det är en sen abort så vet man, godkänt från Socialstyrelsen eller inte gör ju ingen skillnad i vilket tillvägagångssätt man måste använda.

Angående detta med att foster överlever en abort och inte kan räddas; oavsett när man gör en abort så får läkare inte göra räddningsförsök. Detta just eftersom att det inte är någon "mening" i att försöka rädda ett foster som aborteras och ändå visar livstecken eftersom att det ändå med behandling inte kommer överleva. Det är ju detta man syftar på med livsduglighet, att det är då ett foster potentiellt skulle kunna överleva utanför livmodern med hjälp av vård. Eftersom inga aborter får göras efter att livsdugligheten inträffat så spelar det i sig ingen roll om fostret skadas men visar livstecken vid en abort, det i sig är inte det avgörande för om läkare ska kunna försöka rädda barnets liv utan det handlar om gränsen för livsduglighet.

Sen som andra redan påpekat, det är en enorm skillnad mellan att visa något livstecken och att "överleva". Att ett fosters hjärta slår, eller att det kippar efter andan eller rör armarna, jag förstår att det såklart är svinjobbigt att uppleva om man själv närvarar, men det i sig är inte några tecken på att den kan eller ens skulle kunna överleva. För när vi pratar om dessa veckor (18-21+6) så är det liksom inte om så simpelt som att fostret bara behöver hjälp att andas ordentligt - det är undervecklat/outvecklat på så himla många vis.
Svar på tråden Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?