• Anonym (B)

Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?

Hej! Detta råkade bli en dubbeltråd, ska försöka få bort den andra. Kom på en sak i en annan tråd nyss och tänkte ställa det som en fråga här.

Gränsen för abort i Sverige är ju v.22, efter detta får inga aborter ske (undanber påpekanden om hur aborter ändå kan ske efter v.22 pga att det är inte helt exakt med att bestämma ålder på fostret och kan diffra med någon dag - det är inte poängen). Detta baseras på att i v.22 anses ett foster livdugligt och därmed har chansen att överleva (om än en liten chans) utanför livmodern ifall den skulle födas nu. Så resonemanget kring detta är jag medveten om. Men varför är det så att man efter v.18 måste söka om tillstånd hos Socialstyrelsen? Vad är resonemanget bakom att söka tillstånd överhuvudtaget? Varför just efter v.18?

Om någon vet eller kan peka mig i rätt riktning för detta skulle jag vara väldigt tacksam! :)

P.S. Detta är ingen tråd i syfte att diskutera etiken kring abort, är endast nyfiken på detta med att söka tillstånd och varför just vecka 18.

• Svar på tråden Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?
  • Anonym (.,lkj)

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter? Är du ute efter att veta varför gränsen är satt där den är satt eller vill du att man ska slippa ansöka om abort?

• Anonym (B)
    Anonym (.,lkj) skrev 2017-02-19 23:05:49 följande:

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter? Är du ute efter att veta varför gränsen är satt där den är satt eller vill du att man ska slippa ansöka om abort?

Det jag skrev i TS: vad var resonemanget kring att sätta en period där man måste söka om tillstånd? Vad var resonemanget att denna gräns skulle dras vid just v.18? Som sagt, gränsen vid v.22 har man vart rätt tydlig med att förklara varför den är just så, men inte hittat någon publicering av förklaring på varför just v.18 gränsen finns och varför det är just v.18.
  • Anonym (Bm)
    Anonym (.,lkj) skrev 2017-02-19 16:35:54 följande:

Jo jag förstår hur du menar. Men att skaffa barn är ju något man väljer i de flesta fall.  En abort ska inte vara en preventivmedelsmetod utan tas till i nödfall så att säga. Att så sent som  18 vilja göra en abort anser jag är anmärkningsvärt, borde man inte komma på det lite tidigare? Någonstans måste ju gränsen vara.

Innan v 18 är det relativt ofarligt att göra abort, hur det var när lagen skrevs vet jag inte, men troligen var det då betydligt mer riskfyllt att göra abort än att gå vidare med graviditeten och förlossningen så pass sent.

Nu har jag inte läst direkt om förlossningar osv, men jag har inte uppfattat det som något särskilt farligt   Det är en naturlig del av livet, kroppen är gjord för att klara det och det är bara i de fall det blir komplikationer som det kan vara farligt. En abort är inte naturlig, man går en onaturlig åverkan på kroppen.

OBS, jag tycker absolut att kvinnor ska ha den rätten så ingen misstolkar mig nu

Att vara gravid och föda barn är det farligaste en kvinna kan göra i många delar av världen. Att det sker så pass få dödsfall här är för att vi har så bra vård. Så jo, det är farligt att föda barn.
  • elyse
    Anonym (B) skrev 2017-02-19 17:28:23 följande:

Som sagt, borde det inte då vara mer logiskt att ha fri abort ca 1-3 veckor efter rutinultraljudet? Vad blir då resonemanget bakom att man måste ansöka om abort efter v.18? Om det var så att man endast fick tillstånd för abort efter v.18 pga fel som upptäcks under undersökningar då, då skulle det vara mer förståeligt. Men eftersom man kan söka tillstånd för andra anledningar också så blir det ändå konstigt om gränsen vid v.18 då är grundad på när RUL brukar vara.

Eller kanske tanken från början var att det var just fel upptäckta vid RUL som abort efter v.18 främst skulle vara till för att ansöka om - men att man öppnat upp för andra anledningar också. Rena spekulationer här, har ingen aning om hur ansökninsprocessen såg ut eller var tänkt att se ut 1975. Verkligen svårt att hitta någon information om detta.

Så långt in i graviditeten är det ju en ganska komplicerad process som dels kostar och som kräver personalnärvaro på ett än när sätt än en vanlig tidig medicinsk abort. Det blir ju som en förlossning. Med särskilt tillstånd hinner man förbereda inför en sen abort.
    Anonym (B) skrev 2017-02-19 17:28:23 följande:

Som sagt, borde det inte då vara mer logiskt att ha fri abort ca 1-3 veckor efter rutinultraljudet? Vad blir då resonemanget bakom att man måste ansöka om abort efter v.18? Om det var så att man endast fick tillstånd för abort efter v.18 pga fel som upptäcks under undersökningar då, då skulle det vara mer förståeligt. Men eftersom man kan söka tillstånd för andra anledningar också så blir det ändå konstigt om gränsen vid v.18 då är grundad på när RUL brukar vara.

Eller kanske tanken från början var att det var just fel upptäckta vid RUL som abort efter v.18 främst skulle vara till för att ansöka om - men att man öppnat upp för andra anledningar också. Rena spekulationer här, har ingen aning om hur ansökninsprocessen såg ut eller var tänkt att se ut 1975. Verkligen svårt att hitta någon information om detta.

Så långt in i graviditeten är en abort ganska komplicerad. Redan efter v 14 räknar man en abort som sen och man kan behöva vård i flera dygn i och med aborten. Kanske kan en del i att söka tillstånd efter v 18 vara att förbereda en redan hårt belastad sjukvård på att en patient som kan komma att bli vårdkrävande kommer. Aborten liknar mer en förlossning så långt in i graviditeten. Det är ju inte bara blod och odefinierbara klumpar som ska komma ut utan ett ganska stort foster och moderkakan (som precis som vid en vanlig förlossning kan orsaka komplikationer. Att den inte vill lossna, t.ex).
  • Anonym (B)
    elyse skrev 2017-02-20 01:18:51 följande:

Så långt in i graviditeten är det ju en ganska komplicerad process som dels kostar och som kräver personalnärvaro på ett än när sätt än en vanlig tidig medicinsk abort. Det blir ju som en förlossning. Med särskilt tillstånd hinner man förbereda inför en sen abort.Så långt in i graviditeten är en abort ganska komplicerad.

Redan efter v 14 räknar man en abort som sen och man kan behöva vård i flera dygn i och med aborten. Kanske kan en del i att söka tillstånd efter v 18 vara att förbereda en redan hårt belastad sjukvård på att en patient som kan komma att bli vårdkrävande kommer. Aborten liknar mer en förlossning så långt in i graviditeten. Det är ju inte bara blod och odefinierbara klumpar som ska komma ut utan ett ganska stort foster och moderkakan (som precis som vid en vanlig förlossning kan orsaka komplikationer. Att den inte vill lossna, t.ex).

Jo, det vet jag. Men varför skulle processen av att söka tillstånd från Socialstyrelsen förbereda sjukvården bättre? Blir ju snarare tvärtom, eftersom man först måste vänta på om det blir godkänt (som ioförsig oftast går rätt snabbt dock vad jag förstått) alternativt att man förbereder i onödan om det inte blir godkänt. Känns inte som att det är därför man satt en gräns för att söka tillstånd i v.18. Sjukvården borde ju rimligtvis har precis samma förutsättningar (eller bättre) att förbereda sig även utan processen av att söka tillstånd eftersom det behövs ytterligare någon resurs för att söka tillstånd.

Precis som du säger, om en abort räknas som sen i redan v.14 borde det ju i detta tänkesätt vart mer rimligt att sätta gränsen för tillstånd just där.
  • sextiotalist

Någonstans måste man ju sätta gränsen. Det kanske ska vara v 16 eller v 19. Men jag misstänker att man tagit hänsyn till både etiska och medicinska aspekter innan man satte den tiden.
    Det är garanterat inte tagit ur luften.

• Anonym (Bm)
    sextiotalist skrev 2017-02-20 11:37:04 följande:

Någonstans måste man ju sätta gränsen. Det kanske ska vara v 16 eller v 19. Men jag misstänker att man tagit hänsyn till både etiska och medicinska aspekter innan man satte den tiden.

Det är garanterat inte tagit ur luften.

Tror du? Hur kommer det sig då att andra länder har helt andra gränser? Räcker med att åka till Danmark för att gränsen ska gå betydligt tidigare. Är deras gräns då "tagen ur luften"?
  • Anonym (Z)

Jag tror (har dock ingen källa på om det stämmer) att gränsen är satt vid v18 för att många barn som aborternas efter den veckan överlever en abort. Det krävs alltså mer än medlet för att fostret ska dö. Det skadas dock tillräckligt för att oftast inte kunna överleva om doktorer skulle försöka rädda barnets liv efter en misslyckad abort utan barney blir istället lämnad att kvävas till döds (eftersom de inte kan andas ordentligt utan hjälp).

• sextiotalist
    Anonym (Bm) skrev 2017-02-20 11:43:32 följande:
    Tror du? Hur kommer det sig då att andra länder har helt andra gränser? Räcker med att åka till Danmark för att gränsen ska gå betydligt tidigare. Är deras gräns då "tagen ur luften"?
    Nej, jag skrev även medicinska och etiska orsaker. Danmark har väl då tagit in andra etiska faktorer som inte Sverige har.
    Deras är inte heller taget ur luften.

Polen har ju även tagit in sina etiska och medicinska (fast det senare är nog av underordnad betydelse) när de säger nej till abort.
  • sextiotalist
    Anonym (Z) skrev 2017-02-20 11:44:27 följande:

Jag tror (har dock ingen källa på om det stämmer) att gränsen är satt vid v18 för att många barn som aborternas efter den veckan överlever en abort. Det krävs alltså mer än medlet för att fostret ska dö. Det skadas dock tillräckligt för att oftast inte kunna överleva om doktorer skulle försöka rädda barnets liv efter en misslyckad abort utan barney blir istället lämnad att kvävas till döds (eftersom de inte kan andas ordentligt utan hjälp).

När denna diskussion kom upp, så visade det sig att det var något enstaka foster  detta hade hänt, troligen äldre än 18 veckor.

Svar på tråden Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?