• Aruba

Sa ja till dotterns kalas men bjöd inte själv....

Min dotter har bjudit en liten kompis från förskolan på sitt fyraårskalas. Hennes mamma har tackat ja och sagt att dottern kommer men.... Nu fyller kompisen år men hon har inte bjudit min dotter tillbaka. Hon hade sagt att inbjudningskorten inte räckte till min dotter. Min dotters kalas har inte varit än och ärligt talat så skulle jag vilja avboka hennes inbjudan men det skulle jag givetvis aldrig göra. Men, hur har ni hanterat dylika situationer? Min dotter lät helt oberörd när hon sa det (hon är trots allt bara snart 4år) och vi försökte att inte ge sken av det vi tyckte (att det var för jävligt och extremt taskigt) så vi ska göra vårt bästa för att inte skapa känslan his henne att hon blivit illa behandlad. Antar att det bara är att vara artig mot det bjudna barnet och förälder, sen bjudet hi aldrig barnet mer.

• Svar på tråden Sa ja till dotterns kalas men bjöd inte själv....
  • Ving
    Aruba skrev 2017-02-12 22:22:36 följande:
    I vårt fall skulle vi bjuda in alla som bjudit henne, i vissa fall då utöver de barn som hon har de närmsta förhållandena med.

Jag hade inte tvingat henne välja bort nån annan, de hade helt enkelt bara blivit fler
    Men du har ingen förståelse för att vissa inte kan eller vill ha hur många som helst på sitt kalas? Alla barn (eller vuxna) uppskattar inte stora sällskap. Släpp det där, är mitt råd och utgå ifrån din dotters önskan i fortsättningen. 
  • Charlotte N

Förstår dina känslor ts. Det kan ju vara så att det andra barnet har några kompisar hon är närmare med. Alternativet hade då varit att tacka nej till din dotters kalas, det hade också kunnat skapa ledsna känslor. Flickan tycker säkert om din dotter men kanske inte umgås mest med henne, familjen kanske umgås med de andra familjerna etc. Försök släppa det om du kan. Nästa år kan relationerna se helt annorlunda ut.

• Aruba
    Ving skrev 2017-02-12 22:27:30 följande:

Men du har ingen förståelse för att vissa inte kan eller vill ha hur många som helst på sitt kalas? Alla barn (eller vuxna) uppskattar inte stora sällskap. Släpp det där, är mitt råd och utgå ifrån din dotters önskan i fortsättningen. 

Men nu utgår du från antaganden som ingen av oss vet om de stämmer.

Allt vi vet är att min dotter bjöd henne och hon bjuder inte tillbaka

Anledningarna kan vara mobbing, elakhet, social oförmåga, ekonomi, tja vad vet jag. Men faktum kvarstår
  • Stårschan

Lär inte ditt barn att vara småaktig och gniden. Självklart ska det andra barnets inbjudan stå kvar. Din dotter måste få bjuda de kompisar hon vill utan att behöva ta hänsyn till föräldrarnas intrigerande. Jag fattar ärligt talat inte att folk orkar ha så mycket drama i sina liv! Herregud - det handlar om ett fyraårskalas!

• pigglet

Här hemma har vi inga som helst regler om att man måste "bjuda tillbaka". En del bjuder väldigt "vitt" - hela gruppen/klassen, sådär 20 barn liksom. Våra barn tackar ja, jag tänker att det är så den familjen vill ha det eftersom de gjort ett aktivt val att bjuda så många. Alltså ställer vi upp och vårt barn går på kalaset.

Men det är inget för oss. Barnen har bjudit lika många som året de fyller (ungefär). Det blir de närmaste. För så vill VI ha det.

• Anonya

Nej, jag tycker varken det är oartigt eller plumpt.  Hur stora kalas man anordnar måste få vara upp till varje förälder. Många vill inte ha mer än några gäster, framför allt i den åldern. Orsakerna kan vara trångboddhet,  ekonomi, sjukdom, ork, att barnet inte klarar av/har glädje av stojiga kalas med många barn eller något helt annat. Tycker det är absurt att tänka att ett barn inte får gå på ett kalas det blivit bjuden på, bara för att den familjen inte kan eller vill ha stort barnkalas.

• Ellie
    Aruba skrev 2017-02-13 03:38:35 följande:
    Men nu utgår du från antaganden som ingen av oss vet om de stämmer.

Allt vi vet är att min dotter bjöd henne och hon bjuder inte tillbaka

Anledningarna kan vara mobbing, elakhet, social oförmåga, ekonomi, tja vad vet jag. Men faktum kvarstår
    Du borde snarare formulera dig som "ni bjöd det barnet och de föräldrarna bjuder inte tillbaka". Det är egentligen inte din dotter och den tjejen som bjuder utan en sak föräldrarna bestämmer.
    Det verkar som att du är rädd för att det handlar om just mobbing eller elakhet. Varför utgå från det? Har din dotter gett sken av att något sådant skulle förekomma? Det är annars oerhört vanligt och normalt att man inte "bjuder igen" vid 4 års ålder. Du ser ju här i tråden massor av anledningar till att det blir så.
    Vår dotter fick bjuda dem hon önskade (8 st), vilket jag i efterhand tycker blev för många. Några av dessa barn har haft kalas utan att hon varit bjuden, vilket jag tycker är helt normalt, och jag utgår inte från att de föräldrarna (eller barnen) gör detta för att mobbas. Nästa gång hon fyller år kommer jag vara mer strikt med begränsningarna. Jag tror hon får roligast med 5-6 barn inbjudna. Vissa barn har bjudit hela gruppen, och då kommer vi alltså inte automatiskt bjuda tillbaka.

• Aruba
    Stårschan skrev 2017-02-13 08:55:54 följande:

Lär inte ditt barn att vara småaktig och gniden. Självklart ska det andra barnets inbjudan stå kvar. Din dotter måste få bjuda de kompisar hon vill utan att behöva ta hänsyn till föräldrarnas intrigerande. Jag fattar ärligt talat inte att folk orkar ha så mycket drama i sina liv! Herregud - det handlar om ett fyraårskalas!

Jag skulle aldrig dra tillbaka inbjudan, detta är inte barnets fel
  • Aruba
    Ellie skrev 2017-02-13 12:37:13 följande:

Du borde snarare formulera dig som "ni bjöd det barnet och de föräldrarna bjuder inte tillbaka". Det är egentligen inte din dotter och den tjejen som bjuder utan en sak föräldrarna bestämmer.

Det verkar som att du är rädd för att det handlar om just mobbing eller elakhet. Varför utgå från det? Har din dotter gett sken av att något sådant skulle förekomma? Det är annars oerhört vanligt och normalt att man inte "bjuder igen" vid 4 års ålder. Du ser ju här i tråden massor av anledningar till att det blir så.

Vår dotter fick bjuda dem hon önskade (8 st), vilket jag i efterhand tycker blev för många. Några av dessa barn har haft kalas utan att hon varit bjuden, vilket jag tycker är helt normalt, och jag utgår inte från att de föräldrarna (eller barnen) gör detta för att mobbas. Nästa gång hon fyller år kommer jag vara mer strikt med begränsningarna. Jag tror hon får roligast med 5-6 barn inbjudna. Vissa barn har bjudit hela gruppen, och då kommer vi alltså inte automatiskt bjuda tillbaka.

Helt rätt, allt detta är föräldrarnas göranden och låtanden. Min dotter fick bjuda de barn hon ville (3 från förskolan). Men initiativet är såklart vårt
  • Anotherone

Att tex. bjuda hela avdelningen förutom två barn är elakt, då bjuder man alla.
    Men väljer ens barn 4-5 av sina bästa vänner trots att barnet kanske varit på 6 kalas så får var och en förstå att man inte kan bli bjuden varje gång.

I perioder umgås min son väldigt mycket med vissa barn. Om någon fyller år under den tiden är det självklart att man bjuder tillbaka, det blir liksom hans naturliga urval. Men om de slutar leka med varandra och min son fyller år ett halvår senare så är det inte alls självklart, då kan det vara helt andra kompisar som gäller. Och det är inga hard feelings för det.

Nu är det nära mellan ditt barns kalas och den här flickans kalas men förutsatt att hon inte är den enda som inte blir bjuden så är det nog inte så mycket du kan göra. Alla gör sina val. Sen kanske din flicka inte väljer att bjuda den här tjejen nästa gång.... eller så gör hon det.

Det är nog mer vi vuxna som reagerar så, barn tar det mesta rätt naturligt när de är så små. Det är som vid bröllop, dop etc. Jag förväntar mig absolut ingenting, jag förutsätter att vuxna människor kan göra sina egna val. Jag ser det som en ära att bli bjuden, istället för att tjura om det nu är så att jag inte blir det. Alla har olika ekonomiska förutsättningar.

• Jinx2

Detta händer min son hela tiden ts...han bjuder alla, men blir väldigt sällan bjuden själv. Sist hade han 18 barn på sitt kalas och har blivit bjuden på 3 kalas tillbaka.
    Vi tar det med ro....alla vill och kan inte ha stora kalas. Han skulle gärna gå på fler, men det är som det är

• Mälaröbo
    Aruba skrev 2017-02-12 22:22:36 följande:
    I vårt fall skulle vi bjuda in alla som bjudit henne, i vissa fall då utöver de barn som hon har de närmsta förhållandena med.

Jag hade inte tvingat henne välja bort nån annan, de hade helt enkelt bara blivit fler
    Det är en fin tanke, men om ett par år kommer du inte ens att komma ihåg vems kalas hon varit på och inte. Det kommer sluta med att du måste bjuda alla, vilket iofs är helt ok om man vill det, men inte så vanligt. Det jämnar ut sig i slutändan och det viktigaste av allt är att du behåller dessa känslor för dig själv.
  • cosinus

Så är det ju jätteofta. En den barn vill ha stora kalas, en del vill ha små. Bjuder man alla i klassen bjuder absolut inte alla tillbaka för att de inte vill ha stora kalas och de inte anser att min barn är närmast. Helt ok.

Även min äldsta dotter som inte haft så stora kalas har ofta bjudit barn som inte bjudit tillbaka. Dottern har bjudit några från klassen, en del av dessa har bjudit kanske 1-2 från klassen och sen släktingar och andra vänner. Alla måste få ha de kalas de vill. Bjuder mitt barn in till ett kalas så är det för att hon vill ha de barnen där. Inte för att förvänta sig en inbjudan tillbaka.

Jag tycker dessutom det är helt åt helvete om man tackar nej för att själv slippa bjuda tillbaka för att vissa idioter uppenbart anser att det är ett krav. Vem vinner på det, absolut ingen. Det enda som händer är att ett barn med ett kalas blir berövad en av de barn de velat ha där helt enkelt för att vuxna fått för sig att det alltid måste vara galet rättvist åt alla håll.

• ajnas

Om alla måste bjuda tillbaka till alla min blivit bjuden av....... så kommer det ganska snart vara så att alla blir bjudna på alla kalas, kalasen kommer bli större och större för varje kalas. Det är helt enkelt inte hållbart för majoriteten.

• Bibbidi

Som de andra redan skrivit.

Tänk såhär;
    ni bjöd en gång alla i gruppen, cirka 18 stycken 
    Sen började barnet i en sport/fritidsaktivitet, bjöd några där. 
    Sen bjöds några grannar.
    Några kusiner..... 
    Ojdå några till i barngruppen eftersom några slutade! Välkomna välkomna!

Blir snabbt fullt hus. Man har helt enkelt inte plats för att bjuda igen alla varje gång som man har blivit bjuden till, ifall man inte bor i ett supermegasuperduper stort hus förstås men det är det nog inte många som gör. Glad Så de gör det inte för att vara taskiga, utan för att det inte är praktiskt möjligt annars. 

• kossamu
    pigglet skrev 2017-02-13 09:16:41 följande:

Här hemma har vi inga som helst regler om att man måste "bjuda tillbaka". En del bjuder väldigt "vitt" - hela gruppen/klassen, sådär 20 barn liksom. Våra barn tackar ja, jag tänker att det är så den familjen vill ha det eftersom de gjort ett aktivt val att bjuda så många. Alltså ställer vi upp och vårt barn går på kalaset.

Men det är inget för oss. Barnen har bjudit lika många som året de fyller (ungefär). Det blir de närmaste. För så vill VI ha det.

Så tänker jag också. Så många år barnet fyller så många bjuds.

Fast helst av allt hade jag önskat ALLA föräldrar lagt ner den här kalashysterin... För just nu är det precis vad det känns som. Ett kalas i månaden cirka. Tycker dock det är skillnad på killar och tjejer. Är det fler tjejer som har kalas?
  • Noran

Man måste dra gränsen någonstans. Vi hade kalas här om dagen och den här gången blev det alla i dagisgruppen som är lika gamla eller ett år äldre. Förra gången bjöd vi bara de tre närmsta från dagis + några grannbarn. Vi har aldrig känt att man måste bjuda igen.  Då kan det bli fel på något annat sätt. Några till som inte hunnit fylla år än osv. 

Svar på tråden Sa ja till dotterns kalas men bjöd inte själv....