• Aruba

Sa ja till dotterns kalas men bjöd inte själv....

Min dotter har bjudit en liten kompis från förskolan på sitt fyraårskalas. Hennes mamma har tackat ja och sagt att dottern kommer men.... Nu fyller kompisen år men hon har inte bjudit min dotter tillbaka. Hon hade sagt att inbjudningskorten inte räckte till min dotter. Min dotters kalas har inte varit än och ärligt talat så skulle jag vilja avboka hennes inbjudan men det skulle jag givetvis aldrig göra. Men, hur har ni hanterat dylika situationer? Min dotter lät helt oberörd när hon sa det (hon är trots allt bara snart 4år) och vi försökte att inte ge sken av det vi tyckte (att det var för jävligt och extremt taskigt) så vi ska göra vårt bästa för att inte skapa känslan his henne att hon blivit illa behandlad. Antar att det bara är att vara artig mot det bjudna barnet och förälder, sen bjudet hi aldrig barnet mer.

• Svar på tråden Sa ja till dotterns kalas men bjöd inte själv....
  • Aruba

Vi bjöd inte henne för att hon skulle bjuda på sitt kalas. Men, när de har kalas två veckor efter varandra så tycker jag det är enormt märkligt att inte bjuda tillbaka. Jag skulle aldrig drömma om att INTE bjuda ett barn som bjudit mitt. I min värld är det extremt ohyfsat

• Aruba
    Ving skrev 2017-02-12 22:08:32 följande:

Men det kan ju bli riktigt underligt om man utgår från vilka barnet varit på kalas hos? Vissa bjuder kanske hela gruppen, ska din dotter då bjuda det barnet fast de aldrig leker annars men välja bort andra som hon leker med men som kanske inte ens haft kompiskalas? Är det här ditt första barn? Känns som att strategin är ohållbar i längden.

I vårt fall skulle vi bjuda in alla som bjudit henne, i vissa fall då utöver de barn som hon har de närmsta förhållandena med.

Jag hade inte tvingat henne välja bort nån annan, de hade helt enkelt bara blivit fler
  • Aruba
    Ving skrev 2017-02-12 22:27:30 följande:

Men du har ingen förståelse för att vissa inte kan eller vill ha hur många som helst på sitt kalas? Alla barn (eller vuxna) uppskattar inte stora sällskap. Släpp det där, är mitt råd och utgå ifrån din dotters önskan i fortsättningen. 

Men nu utgår du från antaganden som ingen av oss vet om de stämmer.

Allt vi vet är att min dotter bjöd henne och hon bjuder inte tillbaka

Anledningarna kan vara mobbing, elakhet, social oförmåga, ekonomi, tja vad vet jag. Men faktum kvarstår
  • Aruba
    Stårschan skrev 2017-02-13 08:55:54 följande:

Lär inte ditt barn att vara småaktig och gniden. Självklart ska det andra barnets inbjudan stå kvar. Din dotter måste få bjuda de kompisar hon vill utan att behöva ta hänsyn till föräldrarnas intrigerande. Jag fattar ärligt talat inte att folk orkar ha så mycket drama i sina liv! Herregud - det handlar om ett fyraårskalas!

Jag skulle aldrig dra tillbaka inbjudan, detta är inte barnets fel
  • Aruba
    Ellie skrev 2017-02-13 12:37:13 följande:

Du borde snarare formulera dig som "ni bjöd det barnet och de föräldrarna bjuder inte tillbaka". Det är egentligen inte din dotter och den tjejen som bjuder utan en sak föräldrarna bestämmer.

Det verkar som att du är rädd för att det handlar om just mobbing eller elakhet. Varför utgå från det? Har din dotter gett sken av att något sådant skulle förekomma? Det är annars oerhört vanligt och normalt att man inte "bjuder igen" vid 4 års ålder. Du ser ju här i tråden massor av anledningar till att det blir så.

Vår dotter fick bjuda dem hon önskade (8 st), vilket jag i efterhand tycker blev för många. Några av dessa barn har haft kalas utan att hon varit bjuden, vilket jag tycker är helt normalt, och jag utgår inte från att de föräldrarna (eller barnen) gör detta för att mobbas. Nästa gång hon fyller år kommer jag vara mer strikt med begränsningarna. Jag tror hon får roligast med 5-6 barn inbjudna. Vissa barn har bjudit hela gruppen, och då kommer vi alltså inte automatiskt bjuda tillbaka.

Helt rätt, allt detta är föräldrarnas göranden och låtanden. Min dotter fick bjuda de barn hon ville (3 från förskolan). Men initiativet är såklart vårt
Svar på tråden Sa ja till dotterns kalas men bjöd inte själv....