• Aruba

    Sa ja till dotterns kalas men bjöd inte själv....

    Min dotter har bjudit en liten kompis från förskolan på sitt fyraårskalas. Hennes mamma har tackat ja och sagt att dottern kommer men.... Nu fyller kompisen år men hon har inte bjudit min dotter tillbaka. Hon hade sagt att inbjudningskorten inte räckte till min dotter. Min dotters kalas har inte varit än och ärligt talat så skulle jag vilja avboka hennes inbjudan men det skulle jag givetvis aldrig göra. Men, hur har ni hanterat dylika situationer? Min dotter lät helt oberörd när hon sa det (hon är trots allt bara snart 4år) och vi försökte att inte ge sken av det vi tyckte (att det var för jävligt och extremt taskigt) så vi ska göra vårt bästa för att inte skapa känslan his henne att hon blivit illa behandlad. Antar att det bara är att vara artig mot det bjudna barnet och förälder, sen bjudet hi aldrig barnet mer.

  • Svar på tråden Sa ja till dotterns kalas men bjöd inte själv....
  • Dixie

    Man bjuder ju de man vill på sitt kalas - man bjuder ju inte för att bli bjuden tillbaka!!

    Om din dotter inte bryr sig behöver väl inte du heller göra det - när de är 4 vill man ju helst inte ha gör många på kalaset - men de kan kanske ses längre fram på andra kalas eller lekträffar!

  • Ving

    Ja, om ni på allvar tänker begränsa er dotter på det sättet att aldrig mer ha kontakt med den flickan och hennes familj så gör ni henne en stor otjänst. Hennes reaktion är den rimliga. Hon har valt att bjuda sin vän för att hon vill det, att hon sen inte bjuder tillbaka betyder ju inte ett dugg när det gäller 4-åringar. Hon kanske bjuder en mindre krets barn, sina grannar eller kusiner och inte har möjlighet att bjuda alla som under året bjudit henne på kalas. Så blir det ibland. Om ditt barn hade varit det enda eller ett av få i en grupp som inte blev bjuden, då kan det vara läge för att prata om det men denna situation? Knappast. 

  • Aruba

    Vi bjöd inte henne för att hon skulle bjuda på sitt kalas. Men, när de har kalas två veckor efter varandra så tycker jag det är enormt märkligt att inte bjuda tillbaka. Jag skulle aldrig drömma om att INTE bjuda ett barn som bjudit mitt. I min värld är det extremt ohyfsat

  • Mälaröbo

    Vi har varit väldigt noga med att pränta in i våra barn att alla inte kan bjuda alla och att det är föräldrarna som bestämmer hur många och vilka som kan bjudas. Mina barn har varit på många kalas utan att alltid bjuda tillbaka och alla som varit på deras kalas har inte bjudit dem. Ingen big deal för varken mig eller mina barn. Umgänget förändras snabbt och i slutändan har alla varit på lika många kalas iaf.

  • iMitera

    Kompisen kanske bara skulle bjuda någon enstaka från förskolan? Min dotter har blivit bjuden på kalas där alla på avdelningen fått inbjudan och hon har gått dit. När vi hade kalas så hade vi andra kompisar och släktingar och endast två från förskolan.

  • Dixie
    Aruba skrev 2017-02-12 21:49:49 följande:

    Vi bjöd inte henne för att hon skulle bjuda på sitt kalas. Men, när de har kalas två veckor efter varandra så tycker jag det är enormt märkligt att inte bjuda tillbaka. Jag skulle aldrig drömma om att INTE bjuda ett barn som bjudit mitt. I min värld är det extremt ohyfsat


    En del kör ju med att man får bjuda lika många kompisar som man fyller år - kanske dessa 4 kompisar redan var bjudna?

    Denna flicka har kanske redan blivit bjuden på många kalas - men kan bara bjuda 4 av dessa nu blev det kanske lite olyckligt att din dotters kalas låg så nära flickans egna kalas - men som sagt de fyller 4 år och man vill ju inte ha för många på kalas!
  • Ellie

    Jag säger som alla ovan, att det inte alls är märkligt att det blir så vid 4-årskalas. Det finns massor av rimliga förklaringar.
    Jag antar att du inte hellre velat att kompisen skulle tackat nej till att komma på ert kalas? Det hade nog er dotter brytt sig mer om.
    Det är rätt vanligt att man bjuder samma antal barn som år man fyller, dvs bjuda 4 st barn när man fyller 4. Kanske finns det fyra andra barn som den andra flickan leker med mer än just er dotter? Kanske har hon blivit bjuden på 10 kalas under året? Det är inte rimligt att då tvingas bjuda alla man varit hos, eller att tvingas tacka nej till flera kalas för att man inte kommer bjuda så många.

  • Ving
    Aruba skrev 2017-02-12 21:49:49 följande:

    Vi bjöd inte henne för att hon skulle bjuda på sitt kalas. Men, när de har kalas två veckor efter varandra så tycker jag det är enormt märkligt att inte bjuda tillbaka. Jag skulle aldrig drömma om att INTE bjuda ett barn som bjudit mitt. I min värld är det extremt ohyfsat


    Men det kan ju bli riktigt underligt om man utgår från vilka barnet varit på kalas hos? Vissa bjuder kanske hela gruppen, ska din dotter då bjuda det barnet fast de aldrig leker annars men välja bort andra som hon leker med men som kanske inte ens haft kompiskalas? Är det här ditt första barn? Känns som att strategin är ohållbar i längden.
  • Aruba
    Ving skrev 2017-02-12 22:08:32 följande:

    Men det kan ju bli riktigt underligt om man utgår från vilka barnet varit på kalas hos? Vissa bjuder kanske hela gruppen, ska din dotter då bjuda det barnet fast de aldrig leker annars men välja bort andra som hon leker med men som kanske inte ens haft kompiskalas? Är det här ditt första barn? Känns som att strategin är ohållbar i längden.


    I vårt fall skulle vi bjuda in alla som bjudit henne, i vissa fall då utöver de barn som hon har de närmsta förhållandena med.

    Jag hade inte tvingat henne välja bort nån annan, de hade helt enkelt bara blivit fler
Svar på tråden Sa ja till dotterns kalas men bjöd inte själv....