• Fnollet

Farlig diet?

Hej

För inte så länge sedan visades det en dokumentär om en ny diet som mannen bakom 5-2 dieten förespråkar. I korta drag innebär den att man ska fasta i 3 dagar (utan mat oavsett tid på dygnet) och sedan äta nyttigt. Jag är nu på min tredje fastande dag och jag mår rätt så dåligt om jag får säga det själv. Jag har hjärtklappning, huvudvärk, oerhört yrsel osv.

Jag tänkte bara höra om någon vet ifall det här är farligt? Klarar jag att fullfölja sista dagen (idag) eller borde jag ge fan i det här och äta något?

OT: dieten är inte för att gå ner i vikt, utan minska risken för hjärt och kärlsjukdomar samt förlänga livstiden. Så det är inte i bantningssyfte jag gör det.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Farlig diet?
  • Aniiee
    Fnollet skrev 2017-02-04 13:46:11 följande:
    Sorry, trodde den var ny eftersom den visades på tv för ett par månader sen, så jag gjorde en felaktig koppling.

Alltså vad jag kan se så heter dokumentären så som jag skrev, men jag länkar istället till den om jag kanske missförstått dess namn:

documentaryheaven.com/eat-fast-and-live-longer/

Dieten börjas det prata om 8 min in i programmet. Men visst, jag kan ha missförstått då det var ett tag sen jag såg den :)
    Jag håller på att titta igenom den igen (hittade den på vimeo), men kommer inte ihåg att han skulle förespråka att inte äta i 3 dagar. Även om han testade det i dokumentären, och även om han var lyrisk över resultatet, så betyder det dock inte att han förespråkar det som "evighetsdiet" som han gör med 5:2. 

Men återkommer om 30 minuter, (sett 26 minuter hittills, och att 0-fasta i 3 dagar i sträck har ännu inte kommit upp. De har just börjat prata om fasta över lag.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • Fnollet
    John22 skrev 2017-02-04 13:46:49 följande:

Att svälta sig är givetvis inte bra för kroppen, och ej heller extremdieter där man ska trycka i sig fett och annat skit.

Sluta upp med de tramsiga genvägarna och följ det enda bra sättet att gå ned i vikt på ett hälsosamt sätt: bränn fler kalorier än du tar in, ät med måtta, håll det onyttiga på låga nivåer och rör på dig regelbundet. Följer man detta så går man ned i vikt - garanterat.

Jag är inte ute efter att gå ner i vikt, har redan min ideal vikt.

Alltså nu hade jag egentligen inte tänkt att vara så personlig, men min pappa har blivit sämre och har så att säga problem med de sjukdomar som dieten ska råda bot på. Han vill börja köra denna dieten, så jag bad honom låta mig prova den först och se hur "jobbig" den är. Eftersom han har hjärtfel är jag orolig över att han ska skadas av radikala dieter och provar de hellre på mig själv då jag är frisk. Om jag själv har testat dieten så kan jag lättare övertala honom om att inte göra den. Min pappa mår inte så bra för tillfället, och hoppar därmed lätt på radikala livsförändringar i hopp om att må bättre. Så nu har ni anledningen varför jag provar, så förhoppningsvis kan vi släppa det :)
  • Aniiee

Ok, så programmet har kommit så långt som tll denna 3,5 dags fasta (3 dagar, 4 nätter). Det handlar inte om 0-kalorier, utan om vatten (0 kkalorier), svart te (ca 2 kcal per 3 dl) och en cup-of-soup (50 kcal, enligt Mosley i dokumentären) per dag.

Så där har du ett missförstånd.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • Fnollet
    Fia 28 skrev 2017-02-04 13:49:11 följande:

Ok. Då låter nog 5:2 bättre än att svälta i 3 dagar.

Ja, det tycker jag med men den dieten har redan testats av min pappa (och mamma då pappa är den som lagar maten hos dem) utan goda resultat
  • Aniiee
    Fnollet skrev 2017-02-04 14:02:40 följande:
    Jag är inte ute efter att gå ner i vikt, har redan min ideal vikt.

Alltså nu hade jag egentligen inte tänkt att vara så personlig, men min pappa har blivit sämre och har så att säga problem med de sjukdomar som dieten ska råda bot på. Han vill börja köra denna dieten, så jag bad honom låta mig prova den först och se hur "jobbig" den är. Eftersom han har hjärtfel är jag orolig över att han ska skadas av radikala dieter och provar de hellre på mig själv då jag är frisk. Om jag själv har testat dieten så kan jag lättare övertala honom om att inte göra den. Min pappa mår inte så bra för tillfället, och hoppar därmed lätt på radikala livsförändringar i hopp om att må bättre. Så nu har ni anledningen varför jag provar, så förhoppningsvis kan vi släppa det :)
    Säg till pappa att han har totalt missförstått. Detta är ingenting man bör göra varje vecka, eller ens varje månad. Kanske varannan. 

Däremot en rätt upplagd 5:2 kan ju hjälpa honom.
  • Aniiee
    Fnollet skrev 2017-02-04 14:09:30 följande:
    Ja, det tycker jag med men den dieten har redan testats av min pappa (och mamma då pappa är den som lagar maten hos dem) utan goda resultat
    Hur länge? Hur var den upplagd? Lyckades de undvika de vanliga fällorna? 
  • Fnollet
    Aniiee skrev 2017-02-04 14:07:31 följande:

Ok, så programmet har kommit så långt som tll denna 3,5 dags fasta (3 dagar, 4 nätter). Det handlar inte om 0-kalorier, utan om vatten (0 kkalorier), svart te (ca 2 kcal per 3 dl) och en cup-of-soup (50 kcal, enligt Mosley i dokumentären) per dag.

Så där har du ett missförstånd.

Som sagt var det ett tag sen jag såg den. Teet minns jag, och jag har druckit två koppar och självklart dricker jag vatten (har oerhört lätt att få UVI så vågar inte vara utan det). Däremot hade jag glömt det med soppan :/
  • Aniiee

Ok, här slår vi hål på den här idén att fasta så här.

35 minuter in:

"I also need to fast once every couple of months." (min fetmarkering)

• Aniiee
    Fnollet skrev 2017-02-04 14:13:19 följande:
    Som sagt var det ett tag sen jag såg den. Teet minns jag, och jag har druckit två koppar och självklart dricker jag vatten (har oerhört lätt att få UVI så vågar inte vara utan det). Däremot hade jag glömt det med soppan :/
    Yeah.... förstår det. 
  • Fnollet
    Aniiee skrev 2017-02-04 14:11:36 följande:

Hur länge? Hur var den upplagd? Lyckades de undvika de vanliga fällorna? 

Jag tror de körde det i ca 6 månader innan min pappa blev diagnoserad med hjärtfel. Min mamma klagade på att hon inte gick ner i vikt, och min pappa blev sjukare och sjukare till dem gräns att han blev inlagd (beror troligtvis inte på dieten utan istället hans sjukdom). Jag bor 2 timmar ifrån dem så har inte koll på hur de gjorde mer än att de sa att de följde Mosleys rekommendationer. Vad är de vanligaste fällorna? Jag kanske kan höra med min pappa senare om de hamnat i dem och varför dieten därmed kanske inte funkade?
  • Fnollet
    Aniiee skrev 2017-02-04 14:16:37 följande:

Ok, här slår vi hål på den här idén att fasta så här.

35 minuter in:

"I also need to fast once every couple of months." (min fetmarkering)

Ok :)

Dock så undrar jag bara vart jag har skrivit frekvensen på fastandet?
  • Aniiee
    Fnollet skrev 2017-02-04 14:17:47 följande:
    Jag tror de körde det i ca 6 månader innan min pappa blev diagnoserad med hjärtfel. Min mamma klagade på att hon inte gick ner i vikt, och min pappa blev sjukare och sjukare till dem gräns att han blev inlagd (beror troligtvis inte på dieten utan istället hans sjukdom). Jag bor 2 timmar ifrån dem så har inte koll på hur de gjorde mer än att de sa att de följde Mosleys rekommendationer. Vad är de vanligaste fällorna? Jag kanske kan höra med min pappa senare om de hamnat i dem och varför dieten därmed kanske inte funkade?
    Jag förstår.

De absolut vanligaste fällorna är att äta för mycket eller för lite på fastedagarna, och att överäta (kompensera) de andra dagarna. Att bryta fastan för tidigt är också vanligt misstag. Och så klart att äta "fel" mat på fastedagarna, eftersom det kan vara vansinnigt lurigt att hålla sig innom 500/600 kcal på ett sätt som håller en mätt.
  • Aniiee
    Fnollet skrev 2017-02-04 14:22:25 följande:
    Ok :)

Dock så undrar jag bara vart jag har skrivit frekvensen på fastandet?
    Det kanske du inte gjorde, nej. Det var nog något jag lade in själv, eftersom jag ofta stöter på den tanken hos de som vill testa periodisk fasta. Lite mentaliteten "Men om det är bra 2 dagar i veckan måste du ju vara super tre dagar i rad varje vecka."

Yrkesskada, kanske. Sorry =)
  • Fnollet
    Aniiee skrev 2017-02-04 14:17:08 följande:

Yeah.... förstår det. 

Aniiee, du verkar kunna en hel del kring dieter. Jag undrar ifall du kanske vet någon annan diet (exklusive 5:2) som jag istället kan tipsa min pappa om? Han tar en hel del hjärtmediciner (tror runt 6-7 olika) och har reglerat vätskeintag då han samlar på sig vätska väldigt lätt. Även tar han ibland kortisontabletter pga gikt i foten. Det blir nog lättare att övertala honom att inte köra den tidigare nämnda dieten om jag har något annat konkret förslag.
  • Fnollet
    Aniiee skrev 2017-02-04 14:30:43 följande:

Det kanske du inte gjorde, nej. Det var nog något jag lade in själv, eftersom jag ofta stöter på den tanken hos de som vill testa periodisk fasta. Lite mentaliteten "Men om det är bra 2 dagar i veckan måste du ju vara super tre dagar i rad varje vecka."

Yrkesskada, kanske. Sorry =)

Ingen fara :)
  • Aniiee
    Fnollet skrev 2017-02-04 14:31:21 följande:
    Aniiee, du verkar kunna en hel del kring dieter. Jag undrar ifall du kanske vet någon annan diet (exklusive 5:2) som jag istället kan tipsa min pappa om? Han tar en hel del hjärtmediciner (tror runt 6-7 olika) och har reglerat vätskeintag då han samlar på sig vätska väldigt lätt. Även tar han ibland kortisontabletter pga gikt i foten. Det blir nog lättare att övertala honom att inte köra den tidigare nämnda dieten om jag har något annat konkret förslag.
    Jag är långt ifrån expert, och absolut inte hjärtläkare. Jag kommer inte på någon diet som är bra specifikt för hjärtat, men ett par tumregler jag ändå har lärt mig när det gäller mat och hjärthälsa är:

Mycket grönsaker, skott (typ ärtskott, krasse, mm), blad och bär. Blåbär är bra för hjärtat, och citrusfrukter hjälper till att sänka risken för proppar.

Byt ut bröd, pasta, ris mm till fullkornsvarianter. Hela matkorn är bäst till maten (quinoa, matvete osv)

Ät kanel och sojaprodukter (tofu, sojamjölk, byt glassen mot tofuglass).Både kanel och soja dämpar det dåliga kolesterolet.

Dra ner på saltet.

Ät en bit mörk choklad om dagen (typ 1 ruta av en finare chokladsort, de brukar ligga runt 10 gram). En studie från 2012 (inte enda studien, men senaste) visade att dagligt intag av 70%-ig choklad sänkte riskerna för hjärtinfarkt (och stroke)

Potatis (om den inte är friterad) hjälper till att sänka blodtrycket.

Nötter hjälper också mot det dåliga kolesterolet.

Granatäpple hjälper till med blodflödet till hjärtat.

Magert kött och fisk, och lax, som inte är mager, men bra ändå.

Lite att göra en månadsmatsedel runt, kanske, om de behöver "fasta ramar" så att säga. 

Över lag så brukar medelhavsdieten rekommenderas för hjärtpatienter. Studier visar att medelhavsdieten sänker alla aspekter av hjärtsjukdommar upp till 30% (dvs 30% lägre kolesterol, 30% mindre risk för hjärtsvikt, osv)
  • Fnollet
    Aniiee skrev 2017-02-04 15:04:27 följande:

Jag är långt ifrån expert, och absolut inte hjärtläkare. Jag kommer inte på någon diet som är bra specifikt för hjärtat, men ett par tumregler jag ändå har lärt mig när det gäller mat och hjärthälsa är:

Mycket grönsaker, skott (typ ärtskott, krasse, mm), blad och bär. Blåbär är bra för hjärtat, och citrusfrukter hjälper till att sänka risken för proppar.

Byt ut bröd, pasta, ris mm till fullkornsvarianter. Hela matkorn är bäst till maten (quinoa, matvete osv)

Ät kanel och sojaprodukter (tofu, sojamjölk, byt glassen mot tofuglass).Både kanel och soja dämpar det dåliga kolesterolet.

Dra ner på saltet.

Ät en bit mörk choklad om dagen (typ 1 ruta av en finare chokladsort, de brukar ligga runt 10 gram). En studie från 2012 (inte enda studien, men senaste) visade att dagligt intag av 70%-ig choklad sänkte riskerna för hjärtinfarkt (och stroke)

Potatis (om den inte är friterad) hjälper till att sänka blodtrycket.

Nötter hjälper också mot det dåliga kolesterolet.

Granatäpple hjälper till med blodflödet till hjärtat.

Magert kött och fisk, och lax, som inte är mager, men bra ändå.

Lite att göra en månadsmatsedel runt, kanske, om de behöver "fasta ramar" så att säga. 

Över lag så brukar medelhavsdieten rekommenderas för hjärtpatienter. Studier visar att medelhavsdieten sänker alla aspekter av hjärtsjukdommar upp till 30% (dvs 30% lägre kolesterol, 30% mindre risk för hjärtsvikt, osv)

Tack så jättemycket :) jag ska nämna det till pappa. Jag gissar att han kommer bli rätt glad angående mörkchoklad :)
Svar på tråden Farlig diet?