Fnollet skrev 2017-02-04 14:31:21 följande:
Aniiee, du verkar kunna en hel del kring dieter. Jag undrar ifall du kanske vet någon annan diet (exklusive 5:2) som jag istället kan tipsa min pappa om? Han tar en hel del hjärtmediciner (tror runt 6-7 olika) och har reglerat vätskeintag då han samlar på sig vätska väldigt lätt. Även tar han ibland kortisontabletter pga gikt i foten. Det blir nog lättare att övertala honom att inte köra den tidigare nämnda dieten om jag har något annat konkret förslag.
Jag är långt ifrån expert, och absolut inte hjärtläkare. Jag kommer inte på någon diet som är bra specifikt för hjärtat, men ett par tumregler jag ändå har lärt mig när det gäller mat och hjärthälsa är:
Mycket grönsaker, skott (typ ärtskott, krasse, mm), blad och bär. Blåbär är bra för hjärtat, och citrusfrukter hjälper till att sänka risken för proppar.
Byt ut bröd, pasta, ris mm till fullkornsvarianter. Hela matkorn är bäst till maten (quinoa, matvete osv)
Ät kanel och sojaprodukter (tofu, sojamjölk, byt glassen mot tofuglass).Både kanel och soja dämpar det dåliga kolesterolet.
Dra ner på saltet.
Ät en bit mörk choklad om dagen (typ 1 ruta av en finare chokladsort, de brukar ligga runt 10 gram). En studie från 2012 (inte enda studien, men senaste) visade att dagligt intag av 70%-ig choklad sänkte riskerna för hjärtinfarkt (och stroke)
Potatis (om den inte är friterad) hjälper till att sänka blodtrycket.
Nötter hjälper också mot det dåliga kolesterolet.
Granatäpple hjälper till med blodflödet till hjärtat.
Magert kött och fisk, och lax, som inte är mager, men bra ändå.
Lite att göra en månadsmatsedel runt, kanske, om de behöver "fasta ramar" så att säga.
Över lag så brukar medelhavsdieten rekommenderas för hjärtpatienter. Studier visar att medelhavsdieten sänker alla aspekter av hjärtsjukdommar upp till 30% (dvs 30% lägre kolesterol, 30% mindre risk för hjärtsvikt, osv)