• Fnollet

Farlig diet?

Hej

För inte så länge sedan visades det en dokumentär om en ny diet som mannen bakom 5-2 dieten förespråkar. I korta drag innebär den att man ska fasta i 3 dagar (utan mat oavsett tid på dygnet) och sedan äta nyttigt. Jag är nu på min tredje fastande dag och jag mår rätt så dåligt om jag får säga det själv. Jag har hjärtklappning, huvudvärk, oerhört yrsel osv.

Jag tänkte bara höra om någon vet ifall det här är farligt? Klarar jag att fullfölja sista dagen (idag) eller borde jag ge fan i det här och äta något?

OT: dieten är inte för att gå ner i vikt, utan minska risken för hjärt och kärlsjukdomar samt förlänga livstiden. Så det är inte i bantningssyfte jag gör det.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Farlig diet?
  • Aniiee
    Fnollet skrev 2017-02-04 13:26:04 följande:
    Hittade dokumemtären: Eat, Fast and Live Longer med Michael Mosley :)
    Fast det är ju hans "gamla" dokumentär om 5:2, från 2012. Inget nytt. Och inget om att fasta med 0 kalorier i 3 dagar i rad.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • Aniiee
    Tecum skrev 2017-02-04 13:32:55 följande:

Du ska aldrig lita på någon som "vet" hur allting är eller ska vara. Använd ditt sunda förnuft istället. Alla gurus och experter har en egen agenda, de agerar inte osjälviskt. Killen i dokumentären vill ha uppmärksamhet och antagligen njuter han av tanken på att andra lider när de följer hans råd.

Lev sunt och rör på dig, ät allsidigt och inte för mycket av något så mår du bäst och minskar riskerna för olika sjukdomar!

Fast han följer själv sina råd.....
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • Fnollet
    Aniiee skrev 2017-02-04 13:28:36 följande:

Står bakom, förespråkar. Det kan betyda samma sak, och hur som helst borde man ju hitta att han ens har pratat om det om det nu är sant, vilket det inte låter som. Mosley är alldeles för smart för sånna dumheter. Någonstans har det skett ett missförsånd.

Hur som helst så ska du självklart inte fortsätta på det här spåret. Att helfasta flera dagar i rad är vansinnigt (vilket även Mosley vet).

Skrev namnet på dokumentären ovanför. Mosley provade själv på dieten i dokumentären och var hänförd av resultatet. Han är inte den som skapat dieten så jag ursäktar om jag gett sken av att det skulle vara så. Oavsett så klarar jag nog ändå inte av en så strikt diet, så jag skippar att fullfölja den.
  • Fia 28

Är du säker du inte missförstått något? 5:2 dieten går ju ut på att äta vanligt 5 dagar och sen 2 dar med ca 500 kcal. Inte ska man fasta i 3 dar heller!

• Tecum
    Aniiee skrev 2017-02-04 13:38:21 följande:
    Fast han följer själv sina råd.....
    Masochister finns överallt...
  • Fnollet
    Aniiee skrev 2017-02-04 13:37:26 följande:

Fast det är ju hans "gamla" dokumentär om 5:2, från 2012. Inget nytt. Och inget om att fasta med 0 kalorier i 3 dagar i rad.

Sorry, trodde den var ny eftersom den visades på tv för ett par månader sen, så jag gjorde en felaktig koppling.

Alltså vad jag kan se så heter dokumentären så som jag skrev, men jag länkar istället till den om jag kanske missförstått dess namn:

documentaryheaven.com/eat-fast-and-live-longer/

Dieten börjas det prata om 8 min in i programmet. Men visst, jag kan ha missförstått då det var ett tag sen jag såg den :)
  • John22

Att svälta sig är givetvis inte bra för kroppen, och ej heller extremdieter där man ska trycka i sig fett och annat skit.

Sluta upp med de tramsiga genvägarna och följ det enda bra sättet att gå ned i vikt på ett hälsosamt sätt: bränn fler kalorier än du tar in, ät med måtta, håll det onyttiga på låga nivåer och rör på dig regelbundet. Följer man detta så går man ned i vikt - garanterat.

• Fnollet
    Fia 28 skrev 2017-02-04 13:41:25 följande:

Är du säker du inte missförstått något? 5:2 dieten går ju ut på att äta vanligt 5 dagar och sen 2 dar med ca 500 kcal. Inte ska man fasta i 3 dar heller!

Det är inte Mosleys 5:2 diet jag menar, utan en annan diet som han visade i sin dokumentär :)
  • Fia 28
    Fnollet skrev 2017-02-04 13:48:00 följande:

Det är inte Mosleys 5:2 diet jag menar, utan en annan diet som han visade i sin dokumentär :)

Ok. Då låter nog 5:2 bättre än att svälta i 3 dagar.
  • kottelin

När man läser här framgår det helt andra skaer.
    Man ska inte helfasta för det första utan får äta 500-600 kcal och fastedagarna är två som helst inte ska ligga efter varandra.

5-2dieten.com/

Ja, typ så...
Svar på tråden Farlig diet?