• Fnollet

Farlig diet?

Hej

För inte så länge sedan visades det en dokumentär om en ny diet som mannen bakom 5-2 dieten förespråkar. I korta drag innebär den att man ska fasta i 3 dagar (utan mat oavsett tid på dygnet) och sedan äta nyttigt. Jag är nu på min tredje fastande dag och jag mår rätt så dåligt om jag får säga det själv. Jag har hjärtklappning, huvudvärk, oerhört yrsel osv.

Jag tänkte bara höra om någon vet ifall det här är farligt? Klarar jag att fullfölja sista dagen (idag) eller borde jag ge fan i det här och äta något?

OT: dieten är inte för att gå ner i vikt, utan minska risken för hjärt och kärlsjukdomar samt förlänga livstiden. Så det är inte i bantningssyfte jag gör det.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Farlig diet?
  • 8airam8

Det låter lite vansinnigt att leva så, det gör det. Och hur mycket längre påstår karln att man lever genom att göra på det viset? Jag hade nog föredragit att spendera mina dagar på att må bra istället för att späka mig.

• Fnollet
    8airam8 skrev 2017-02-04 12:59:23 följande:

Det låter lite vansinnigt att leva så, det gör det. Och hur mycket längre påstår karln att man lever genom att göra på det viset? Jag hade nog föredragit att spendera mina dagar på att må bra istället för att späka mig.

Ja, det är inte särskilt kul heller ska jag säga :)

Han påstår att man inte kan få hjärt och kärlsjukdomar om man följer denna dieten, och eftersom det är den vanligaste dödsorsaken förlänger dieten ens liv. Hur länge beror väl från individ till individ, och mycket på hur man tidigare levt.
  • Aniiee

Jag kan inte hitta att det skulle vara något han stor bakom. Var har du läst det? Jag missar ju saker  här....

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • Fnollet
    Aniiee skrev 2017-02-04 13:16:08 följande:

Jag kan inte hitta att det skulle vara något han stor bakom. Var har du läst det? Jag missar ju saker  här....

Han står inte bakom, utan förespråkar. Det var en dokumentär på tv för ett par månader sen som min pappa visade mig. Jag kan höra med honom vad programmet heter, för jag har själv lite svårt att hitta om den på internet då jag inte vet vad den kallas.
  • 8airam8
    Fnollet skrev 2017-02-04 13:11:18 följande:

Ja, det är inte särskilt kul heller ska jag säga :)

Han påstår att man inte kan få hjärt och kärlsjukdomar om man följer denna dieten, och eftersom det är den vanligaste dödsorsaken förlänger dieten ens liv. Hur länge beror väl från individ till individ, och mycket på hur man tidigare levt.

Givetvis kan man få hjärt- och kärlsjukdomar ändå. Dra öronen år dig när någon uttalar sig såpass bestämt utan att ha forskning som backar upp påståendena. Seså, gå nu och gör dig något gott att äta. Du har ju inte ätit på flera dagar.
  • Fnollet
    Aniiee skrev 2017-02-04 13:16:08 följande:

Hittade dokumemtären: Eat, Fast and Live Longer med Michael Mosley :)
  • Aniiee
    Fnollet skrev 2017-02-04 13:22:10 följande:
    Han står inte bakom, utan förespråkar. Det var en dokumentär på tv för ett par månader sen som min pappa visade mig. Jag kan höra med honom vad programmet heter, för jag har själv lite svårt att hitta om den på internet då jag inte vet vad den kallas.
    Står bakom, förespråkar. Det kan betyda samma sak, och hur som helst borde man ju hitta att han ens har pratat om det om det nu är sant, vilket det inte låter som. Mosley är alldeles för smart för sånna dumheter. Någonstans har det skett ett missförsånd.

Hur som helst så ska du självklart inte fortsätta på det här spåret. Att helfasta flera dagar i rad är vansinnigt (vilket även Mosley vet).
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • Fnollet
    8airam8 skrev 2017-02-04 13:23:01 följande:

Givetvis kan man få hjärt- och kärlsjukdomar ändå. Dra öronen år dig när någon uttalar sig såpass bestämt utan att ha forskning som backar upp påståendena. Seså, gå nu och gör dig något gott att äta. Du har ju inte ätit på flera dagar.

Jag tänkte mest prova och se om jag klarar dieten, men som du säger borde jag nog skita i det och äta istället. Jag tvivlar på att jag ändå kommer klara att hålla den här dieten för resten av mitt liv :) men nu har man iallafall provat och gett det en chans
  • Aniiee
    Fnollet skrev 2017-02-04 13:26:04 följande:
    Hittade dokumemtären: Eat, Fast and Live Longer med Michael Mosley :)
    thanks.
  • Tecum

Du ska aldrig lita på någon som "vet" hur allting är eller ska vara. Använd ditt sunda förnuft istället. Alla gurus och experter har en egen agenda, de agerar inte osjälviskt. Killen i dokumentären vill ha uppmärksamhet och antagligen njuter han av tanken på att andra lider när de följer hans råd.

Lev sunt och rör på dig, ät allsidigt och inte för mycket av något så mår du bäst och minskar riskerna för olika sjukdomar!

Svar på tråden Farlig diet?