Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
Sen är jag inte intresserad av att diskutera mina åsikter eftersom diskussionen inte heller handlade om det.
För övrigt behöver du inte tycka att de ska likställas (sd och spk/vpk/v), jag blandar mig inte i dina personliga åsikter angående det. Däremot så sammanfattade du artikeln felaktigt då du menade att Hinnfors delade din uppfattning. Det är det min kritik vände sig emot.
Rätt ska vara rätt och Hinnfors likställde ett samarbete
med sd med spk/vpk/v i sin artikel och kallade de båda pariapartier. Kommer inte diskutera angående om han har fel eller inte utan den diskussionen får du ta med honom. Jag ville mest bara anmärka på det som var fel.
Jonas Hinnfors skriver i sin debattartikel följande:
"Efter att VPK blivit Vänsterpartiet är det perioderna 1998?2006 (stödparti tillsammans med MP för S ekonomiska politik) samt 2014?2018 (stödparti för S/MP-regeringens budgetar) som är aktuella, men någonstans där på vägen torde V slutligen ha upphört vara ett pariaparti"
"Kan SD jämställas med SKP/VPK/V vad gäller problematiker vid regeringsbildning? Är det rimligt att söka stöd av pariapartier? Svaren bygger i slutändan på politiska ställningstaganden, men rent sakligt är historien betydligt mer nyanserad än vad de tre skribenterna antyder. Lärdomen från Erlander är snarast att pariapartier kan undvikas i regeringsställning"
Det Jonas Hinnfors säger är altså att Vänsterpartiet inte längre torde betraktas som ett pariaparti och att samarbeten med paria partier (läs SD) kan undvikas i regeringsställning genom att ta lärdom av hur Erlander på sin tid regerade.