Regnbågensslut skrev 2017-10-30 18:31:46 följande:
Hade precis tänkt klistra in den själv då jag tyckte den var bra.
Den belyser hur det ändrats i åsikterna, vad som var rasistiskt förut anses inte vara det idag.
Guillous slutsats är bl.a. att;
"Det finns en tydlig gemensam nämnare i dessa grovt främlingsfientliga utsagor från Ivar Arpi, Ebba Busch Thor och Hanif Bali. De har anslutit sig till Sverigedemokraternas människosyn och världsbild"
Det ger väldiga Virtanen-vibbar hans text. Kanske inte så konstigt heller;
katerinamagasin.se/du-borde-skammas-jan-guillou/
"Som alla vet har jag gett ut mina böcker på Piratförlaget i många år, ett gott samarbete, men det ingen vet är att lika många år har Jan Guillou hållit på och kladdat på mig i smyg. Eftersom jag haft ett nära samarbete med hans hustru Ann-Marie Skarp har jag inte vetat vilken fot jag ska stå på."
"Skäms, Jan Guillou. Du saknar varje uns av ryggrad och gentlemannaheder. Man slår inte under bältet på en kvinna bara för att hon tackat nej! Vad oändligt glad jag är att jag aldrig lät mig förföras av dig bakom ryggen på din hustru Ann-Marie Skarp."
Guillou skriver och använder ord som "fotsoldater", "Sverigedemokraternas virala stormtrupper", "horder av sådana svartskalleligor", "våldtar alla blonda svenskor som kommer i deras väg" och han blandar på riktigt in "UFO-troende" och "flygande tefat" i sin text. Sättet han skriver på verkar i närmaste psykotisk och det påminner om den besatthet som Arnstad också brukar visa upp (och Virtanen som sagt). Att han ens använder ord som "svartskalleligor" visar på en mycket sjuk man med en vidrig människosyn och dessutom på stor trångsynthet. Texten visar också hur han förminskar "vanligt folk" och deras berättelser. Normalt folk tar in ens såna ord i sin mun. Därför sammanfattar han sin egna text rätt bra med detta stycke;
"Förr i världen hade det varit omöjligt att sprida sådana mardrömsbilder och bli trodd. Alltför många av oss, i små och stora städer, skulle invända att för det första skulle vi inte ha kunnat undgå att observera sådan dramatik."
För var bor då Guillou som absolut aldrig skulle kunna ha utgått att observera denna dramtik? Bor han i Tensta? I Rinkeby? Vivalla? Biskopsgården? Angered?
Nej! Han bor i ett av Stockholms vitaste och rikaste områden, på självaste Östermalm. Med honom, precis som med Virtanen, kan man lugnt säga att han försöker gömma sin kassa kvinnosyn/människosyn och levnadssätt bakom en fasad där han utger sig för att vara någon annan än den han är. Dubbelmoralen är så tydlig.
Guillous text är därför väldigt bra. För den visar allt som gick så fel med Sverige. När sjuka personer som han får sån makt i media och fungerar som någon slags åsiktspolis. Hans sjuka verklighet och bild ska alltså ligga till grund för hur andra ska tycka.
Vad menas med kladda? Är det inte väldigt stor skillnad mellan att anklaga någon för att ha ?kladdat? och att anklaga någon för våldtäkt? Jag har hört om både kvinnor och män som beskyllts för att ?kladda? men frågan är vad det betyder? Har Katerina anklagat Jan Guillou förr ett sexuellt övergrepp eller har hon anklagat honom för att ?kladda??