Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

"I boken ?Det konservative kollaps ? et partis storhed og fald? beskrivs hur ett av Danmarks äldsta partier kunde gå från att vara det största borgerliga partiet till att få 3,4 procent i senaste riksdagsvalet."

www.svd.se/vad-kan-moderaterna-lara-av-danmark
    Om du vill ha tillbaka min röst Batra, får du ge SD foten!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-08-09 23:25:24 följande:
    Nej, det tror jag inte.

Jag tror man ska se Reinfeldterans moderater som ett undantag när man försökte lägga sig nära S samtidigt som man skulle locka såväl liberaler som konservativa.

I bästa fall kan kursändringen där man i stället försöker locka väljare från SD innebära att invandringskritiska får ett alternativ att rösta på som inte är rasistiskt.

Fast jag tvivlar på att M kommer att lyckas med att framstå som SD-light-alternativet.
    Nej, då känns det mer logiskt att önska tillbaka fler av samma sort som de som har stannat kvar och dem plockar man väl från SD.

Och sedan behöver man en lagom träig gubbe som partiledare. Gamla M var nog inte riktigt redo för sin första kvinnliga partiledare. AKB kunde ha blivit statsminister. Tråkigt för henne att blicka tillbaka och se var hon gick fel och veta att det nu inte kommer bli så.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-08-10 00:46:37 följande:
    Haha, ja jag är övertygad om att en del av Moderaternas nedgång har en så enkel förklaring som att de valde en kvinnlig partiledare.

Vill de på allvar ta upp konkurrensen med SD så måste de nog byta till en man.

Johan Forsell skulle passa bra i den rollen.
    Jag vet iaf INGET parti mer än moderaterna där de egna anhängarna här i det politiska forumet gett uttryck för att man måste byta ut AKB just för att hon är kvinna. Bland orsaker som har angetts är att kvinnor generellt inte är ledartyper. Visserligen tror jag att den här typen av neandertalsyn inte är förhärskande i M eller ens inom SD men att den är starkast där. Det är iaf vad det verkar när man ser var de som gett uttryck för den här typen av syn av känner sig politiskt hemmahörande.

Forrsell? För att han ligger i topp tio av Sveriges sexigaste politiker och AKB inte gör det?

Så man kan locka tillbaka kvinnorna som i regel "ändå inte vet sitt eget bästa"?

https://nyheter24.se/nyheter/politik/851436-johan-forssell-sveriges-tredje-sexigaste-politiker
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-08-10 10:09:22 följande:
    Nja, tänkte inte på den aspekten.

Liberaler kan man nog inte locka tillbaka men däremot kan man försöka med SD-väljarna och några kvinnor finns det väl även bland dessa.

Men personkult kan inte sällan ha homoerotiska inslag. 

Jämför med hur Putin framställs i ryska medier.

En Forsell med bar överkropp på harpunjakt skulle kunna fälla drivor av till SD- ankdammen flyktade väljare och föra dem tillbaka till fadershuset igen.

Jag begriper inte hur M kan välja en kvinnlig partiledare samtidigt som man ger henne i uppdrag att kasta ut liberalismen. 

M behöver en man som kan peka med hela handen och förklara för anhängarna vad som gäller.
    Det var väl inte uppdraget från början utan det utvecklade sig dit.

Ja, M får välja. Antingen är man som parti smal och liten eller bred och stor.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-08-10 10:39:40 följande:
    De har väl redan valt, även om de inte har förstått detta.

Men det är tveksamt om det kommer att räcka med att de har slängt ut liberalismen, de kan komma att behöva välja mellan traditionell konservatism och högerpopulism ockkså.

I den mån de inte redan har valt populismen, jag tycker det verkar som de skjuter på allt som kan locka populister numer.

Lite synd på så rara ärtor, M var ett intressant politiskt bygge eller kanske bara ett överbyggt politiskt korthus.
    Ganska goa ytterligheter som "samsats" inom ett parti. Nån gång var det ju tvunget att implodera.
  • nihka
    MsBöna skrev 2017-08-19 01:28:11 följande:

Hur kan Sverigedemokraterna ha rötter i nazism när partiet inte ens fanns då? Är ju relativt nytt parti. Några däremot med riktiga nazistiska rötter är ju socialdemokraterna. Läskigt, läs på.

Man tar sig för pannan.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-08-20 16:01:14 följande:
    Mm, jag har förstått det.

Jag är av en annan uppfattning.

Jag anser inte att skrikhögern ska ha monopol på benämningar som kan uppfattas som nedsättande.

I den bästa av världar skulle all argumentaion vara saklig, så är det inte.

Fenomenet är intressant, i synnerhet som även USA:s president Donald Trump är ett utmärkt exempel på att ett språkbruk där de egentillverkade förolämpningarna är legio medan han förorättat skriker i högan sky om han själv förolämpas.

Kultur börjar med att man tvättar sig om fötterna, skrev en känd norrman. Jag är åtminstone medveten om när mina är otvättade, värre tycker jag när man inte känner odören från de egna men gapar om andras.

Här har du en tråd där du kan hitta hundratals förolämpande benämningar på MP och miljöpartister. Ställ dig gärna frågan varför i princip ingen har invänt mot skrikhögerns språkbruk i den tråden, trots att den innehåller över 135.000 inlägg.

gamla.familjeliv.se/Forum-26-65/m72532391.html
    Ja, och helt otroligt att personer som själva  strösslar sina inlägg med personnangrepp så hälften försvinner tar så illa upp när alliansen kallas för "Jönssonligan".

Men det är inte bara personrelaterat utan en trend som skapats bland följarna. Åkesson kallas i princip aldrig för något, själv har jag beskrivit honom som mellanmjölk, medan det går 13 på ett dussin på riktigt fula och nedsättande namn på politiker utanför SD.
  • nihka
    Kung Markatta skrev 2017-08-21 14:44:19 följande:
    Har hört "rasist", "fascist" och "nazist" någon enstaka gång Glad
    Jaså. Jag har aldrig hört Åkesson kallas för något av detta isf sitt namn.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten