Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Flash Gordon skrev 2017-08-28 09:12:18 följande:
    Makten sätts på spel i nästa val. Det gäller att behålla den.
    klyban skrev 2017-08-27 19:40:28 följande:

När det kommer till valet av M, så får de väl säga vad faan de vill?
    Förstår inte varför du vill vi ska koncentrera oss på sossarna, när M ska göra sitt eget partiledare val i en sluten omröstning.
    Vi lever i en stat där vi möjligheter att ventilera det mesta.
    Sen förstår jag inte varför M ska bry sig om sossar för och här, man kan tycka välja partiledare är det viktigaste, men visar sig det inte är så.

Det är fortfarande inte M utan jag som tycker det är fascinerande med alla dessa sossar som vet bäst vad vi Alliansväljare tycker och tänker och bör göra.

Vilket förstås är en del av deras propaganda. Och vilket jag exponerar.
    "Vi alliansväljare". DU. Du är bara en mindre högerextremvurmande del av alliansen. Inbilla dig INTE att du talar för alla alliansväljare. Den enda du exponerar är dig själv.
    Om du vill ha tillbaka min röst Batra, får du ge SD foten!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-08-28 19:37:53 följande:
    Kanske, kanske inte.

Efter vad jag minns så låg M på cirka 22 procent innan Batra öppnade för samarbete med Åkesson och då tappade man ungefär en tredjedel av väljarna.

Jag skulle snarare vilja påstå att det finns ganska gott om personer som kan tänka sig SD-samarbete bland resterna av de moderata väljarna.

Ett tänkbart scenario efter valet är att S och det som är kvar av alliansen bildar regering, det vill säga hela alliansen som då består av C och L sedan M lämnat för att i stället plaska omkring i den brunblå sörjan och KD blivit ett utomparlamentariskt mikroparti.
    Visst finns det gott om moderater i det nya decimerade Moderaterna som vill ha ett SD-samarbete. Det är bara att fortsätta tömma partiet på folk så har man snart en 100-procentig uppslutning
  • nihka
    Padirac skrev 2017-08-28 20:44:16 följande:
    Inget land som skrivit under FNs flyktingkonvention kan vägra att helt ta emot flyktingar - det trodde jag var underförstått och att du inte skulle ta det bokstavligt.

Inte ens SD stänger gränsen helt.
    Hur många SDare som helst verkar tror att <3 Jimmie skulle dra ner en järnridå längs hela Sveriges gräns.
  • nihka
    Bejje skrev 2017-08-31 00:00:51 följande:
    Jag ser det som så att de få som flyr från krig, de borde verkligen inte lämna kvar sina kvinnor och barn. hade jag flytt från krig om det blev det i Sverige så hade jag aldrig varit en sådan ynkrygg att jag lämnat min fru och barn i krigets helvete.

Men nu kommer vi till poängen. De flesta som flyr, flyr ju faktiskt inte från krig och är egentligen inga riktiga flyktingar, de är ekonomiska migranter som söker ett bättre liv på bidrag i t.ex. Sverige. När det är fallet så förstår jag varför man lämnar kvar kvinna och barn. Mannen sticker iväg för att söka asyl och när han får det så tar han sen hit hela familjen och alla lever gott på allt för generösa bidrag resten av livet utan någon som helst motprestation.

OCH Svenska folket som röstar på S och MP tycker detta är underbart. De tycker att skattebetalarna ska stå för kalaset. Hade de tyckt annorlunda hade de inte röstat som de gjort
    Så de är ynkryggar som lämnar fru och barn i krigets helvete men är inga riktiga flyktingar. Hur ska du ha det?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-08-31 16:32:46 följande:
    Ska M byta riktning på riktigt behöver Reinfeldt-falangen lämna helt.

Om det är vad partiet vill - och det verkar det vara när det gäller sympatisörerna i alla fall.
    Mmm. Det krympande M vill bli ett mikro-M.
  • nihka
    Bejje skrev 2017-08-31 23:10:15 följande:
    Tror du medvetet missförstod mig. Jag tycker det framgår ganska tydligt av det jag skrev att det var två helt skilda saker. Och ena sidan har vi de som flyr från krig på riktigt, men lämnar ändå sin fru och barn. Detta tycker jag är fruktansvärt gjort.

Sen och andra sidan har vi alla de som flyr av andra skäl, oftast ekonomiska. De är inga riktiga flyktingar utan bara migranter som hoppas på att få ett bättre liv.
    Tror du missförstått hela situationen med krig. I Syrien är mer än halva befolkningen på flykt. Det betyder inte att alla som har flytt är män. Det betyder inte att alla män som har flytt har lämnat kvar fru och barn. Det betyder inte heller att  män som lämnat landet har lämnat kvar fru och barn mitt i ett brinnande krig. Och slutligen betyder det inte att personer som inte flyr från ett brinnande krig blir ekonomiska flyktingar så fort de lämnat landet.
  • nihka
    Bejje skrev 2017-09-01 01:04:34 följande:
    Finns ju två falanger inom M. De som föredrar Reinfeldts öppna hjärtan och de som är mer som AKB.

Om M går tillbaka till öppna hjärtan så kommer fler att fly till SD. Om de stannar kvar så kommer fler att fly till C. A loose-loose situation.
    En helt onyanserad redogörelse.Tillbaka till "öppna hjärtan" ??? Det var överstökat lååångt före Ms ras,
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-09-01 16:42:01 följande:

Haha, Västra Götaland nominerar Carl Bildt trots att han har tackat nej.

Det om något säger mycket om hur de ser på övriga potentiella kandidaterSkrattande

www.dn.se/nyheter/politik/tung-nominering-vastra-gotaland-valjer-bildt/

Ja, det är onekligen lite tunt med kandidater. Vem vill offra sig i det läget som är nu liksom?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-09-01 16:15:53 följande:
    Det var 80% redan när de var på 21% i januari -17.

Idag är det 70% när de är på 16%.

Skillnaden är förstås skillnaden mellan olika mätningar och metoder.

Men det grundläggande resultatet är detsamma - en överväldigande andel av moderaterna vill att man ska samtala med SD.
    Jag tycker också man ska samtala med SD. Hello. Goodbye. Finns ju ingen anledning att vara oartig.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-09-01 21:39:04 följande:
    Ja, det skrev jag. Var det något oklart över det?
    KillBill skrev 2017-09-01 16:27:44 följande:
    Resultatet borde avskräcka moderata samlingspartiet (i synnerhet den nya partiledaren) från varje form av samarbete med SD. Det lär nämligen inte finnas någon förståelse från moderatledningen för fler opinionstapp.
    Om 70-80% är positiva till att samtala med SD - varför skulle partiet då avskräckas? Partiet är dess medlemmar. Det var vad Reinfeldt "missade".

För moderaterna handlar det om att återvinna sin trovärdighet. Det gör man genom att lyssna på sina medlemmar och sympatisörer och sedan hålla en linje stadigt.

De som lämnat för SD kan vara svåra att få tillbaka men de som lagt sig på sofflocket kan gå att vinna åter.

Man ligger på 16% idag i snitt - augusti 2017. Man har potential att komma upp i runt 20% till nästa val, säger jag.
    Precis som man har potential att sjunka ytterligare. Valet av partiledare kommer att tala om hur partiet själva ser på saken. Vill killa SD-kramarna under hakan och rensa ut resterande Reinfeldtare eller vill man försöka vinna dem tillbaka.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten