Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

FDFMGA skrev 2017-07-26 17:37:54 följande:
    Aha, den nuvarande regeringen består av två partier som anser att de kan samarbete. Dessutom finns det två allianspartier i riksdagen som fortfarande i mångt och mycket håller fast vid decemberöverenskommelsen.

En alliansregering  där två av partierna inte är beredda att regera när alliansen är mindre än de rödgröna är en from förhoppning på sin höjd.

Jag är för övrigt alltid beredd att sprida lite kunskap, även om jag personligen anser att man borde vara medveten om mandatfördelningen i riksdagen och dess konsekvenserSkrattande
    En överenskommelse som berörda parter inte är överens om kan väl knappast fortsätta kallas överenskommelse. KAnske dags att kalla den för Decemberdispyten istället?

Någon måste ju regera. Löfvén är inkompetent och saknar dessutom underlag. Någon måste kliva in och ta ansvar. Hur svårt kan det vara. Löfvén har ju dessutom chansen att hedra den bejublade DÖ (eller DD). Eller hur?

Vi har ju förvisso alternativet KD+SD+M, som kan regera med stöd från C och L. Men jag tror de flesta föredrar en Alliansregering framför detta alternativ.

De enda som inte alls är på banan är de rödgröna. Nästan synd om dem.

• man och nöjd
    klyban skrev 2017-07-26 20:11:50 följande:

Nä, det är ett misstag, men ett fåtal får chansen att ta del av detta misstag.
    Men visst, det är en mycket begränsad och extremt högljudd grupp, som inte har det minsta intresse diskutera med fakta.
    Och har inget med ad hominem att göra ens.

Sen lägger du orden i munnen på mig, vilket jag bara låter flyga förbi med en kort kommentar som denna.

Här kan jag tycka du borde göra en pudel och erkänna att det är fel att kalla folk för trumpnissar.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-26 22:04:34 följande:
    Vi får se vad som händer framöver.

Jag har hursomhelst hört såväl Annie Lööf som Jan Björklund förkalra att samarbeet med SD är uteslutet och att i händelse att Löfven avfår så får man ordna någon form av blocköverskridande regering. Kanske en mittenregering, bestående av C, L, S och MP. För att det ska bli lite variation kan ju Fridolin bli statsminister, alltså den skrikhögern kallar Frigolit.

Skämt åsido. jag är rädd för att Kinberg Batra ska upptäcka att hon bildligt talat kissat på sig, att det kändes varm och skönt att vara ledare för vad hon upplevde som en handlingskraftig kvartett idag på förmiddagen.

Men efetrtankens kranka blekhet brukar ofta infinna sig när man satt igång något stort som man saknar förutsättningar att kunna hantera.

Du kan ju bara tänka dig hur den moderata skrikhögerfalangen kommer att väsnas om det visar sig att alliansen måste ha hjälp av farbror Löfven för att kunna få ihop en eventuell regering.

Löfven statsminister, Björklund försvarsminister, lööf näringsminister och Kineberg Batra underhållningsministerSkrattande
    Återigen,jag vet inte vad du menar med skrikhögern.

Än så länge är det faktiskt Löfvén som regerar. Det verkar inte gå så bra. Löfvén är s.a.s problemägare. Du behöver knappast oroa dig för Alliansen i detta läge. De har en plan. I den ingår inte Stefan Löfvén mer än som ett rundningsmärke.
  • man och nöjd
    Rutgers skrev 2017-07-26 22:38:32 följande:
    Fast FD har fel, det är Batra som har 2,7 - Löfven har 2,8 och därmed en bättre hand. (V+S+MP är större än alliansen).

Så hur alliansen har tänkt sig att komma vidare med att missrösta och sen vägra  bilda en regering med stöd av SD iaf. Totalt meninglöst, det sätter de i sämre dager än (nuvarande) regeringen.

Löfven försökte vara PK och gå alla till lags och ta in folk pga alla andra faktorer än kompetens för att verka tjeck och i tiden. Sen inte styra med järnhand och få alla att sitta ner i båten och inte svänga för glatta livet. Hade han bara haft kompent folk som tagit det lugnt och gjort vad som är bäst för Sverige så hade han haft ett guldläge i nästa val där de sett att det går att få till bra resultat med låga siffror (i valet). Men nejdå, högkonjuktur och det byggs som faan men ändå går det skit...
    Alliansen är ju helt enkelt tvungen att rösta bort den monumentala inkompetensen. Allt annat vore ohyggligt ansvarslöst.

Vem som är störst spelar mindre rol. Viktigare är vem som politiskt står närmast vågmästaren. Det gör Alliansen.

Vad som händer nu är sekundärt. Går det inte att bilda regering får vi ett extraval. Vad är problemet?
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-26 23:24:36 följande:
    Skrikhögern är en högerpopulistisk åsiktsriktning som i Sverige främst tycks lobba för att SD ska bli en del av alliansen eller alliansens beslutsunderlag.

Så de har en plan. Lite infamt av dig att jämföra dem med Jönssonligan, men ok då.

Jag köper väl den benämningen även om Jönssonligan brukade ha en gemensam plan, medan nya Jönssonligan har lite sinsemellan oförenliga planer om man ska vara lite petig.
    Den åsiktsriktning du kallar skrikhöger måste vara försvinnande liten. Ty jag ser aldrig nån lobby-verksamhet för att SD ska bli en del av Alliansen. Tvärtom snarare. SD och Allians verkar nöjda med att hålla sig på varsin kant.

Är det verkligen värt att tjata om en skrikhöger som knappt finns?

Alla som har en plan ska jämföras med Jönsson-ligan? Planer är inget, planering är allt.

• man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-27 06:43:21 följande:
    Du måste läsa det jag skriver ordentligt. Vad tror du jag menade med "eller alliansens beslutsunderlag"?

Svensk skrikhöger är knappast en gigantisk åsiktinriktning, men inte desto mindre oerhört högljudd. En liten del av skrikhögern är till och med välartikulerad, exempelvis GP:s ledarsida.

Trist med GP förresten, som traditionellt haft en liberal profil.
    Så varför tjatar du om denna pytterlilla företeelse (skrikhöger). Varför inte skriva tydligt vilka du menar. Kan ju inte handla om speciellt många individer

Förslag: Sluta använd detta begrepp då det får dig att framstå som förvirrad.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-27 08:09:15 följande:
    För övrigt är Åkesson besviken på Jönssonligan. Han menar att de borde ha haft en plan när de väcker misstroende mot tre ministrar och i praktiken mot hela regeringenSkrattande
    Vad har Jönssonligan med detta att göra? Håll dig till ämnet.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-27 09:40:31 följande:
    Menar du att jag missförstod dig när jag trodde att du raljerade över alliansens oförmåga med att anspela på Jönssonligan och uttrycket "Jag har en plan".

Bevisligen har de ingen plan, möjligen flera sinsemellan oförenliga planer.

Jag tycker att jag håller mig till ämnet som är moderaternas moraliska förfall. Att väcka misstroende mot tre ministrar, varav en mycket kompetent sådan, är ju ett exempel på moderaternas moraliska förfall där Kinberg Batras oförmåga att hantera revolten inom det egna partiet mot hennes ledarskap innebär en avledningsmanöver som går ut över Sverige.

Det ska bli intressant att få ta del av Löfvens svar på Jönssonligans attackSkrattande
    Klart att de har en plan, i den ingår att kommunicera med media för att skapa förvirring i vänsterled. Det har hittills gått utmärkt. Vänstern har numera fullt upp med att analysera "skrikhögern".

Nej, du håller dig inte till ämnet. Du jiddrar om Jönssonligan.

Ja, det ska bli intressant att se vad Löfvén drar fram för kort.
  • man och nöjd
    Flash Gordon skrev 2017-07-27 10:16:37 följande:

Sex av tio väljare tycker att Alliansen agerar korrekt. Bara var fjärde väljare tycker det är fel.

Räkna bort SVMP:s sympatisörer så är förstås Alliansens väljare en än högre andel för detta:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wqQJ5/majoritet-av-valjarna-tycker-att-alliansen-gor-ratt

Moderaterna har definitivt sina väljare bakom sig i detta.

Det är ännu bättre. Bara 1 av 4 tycker Alliansen agerar fel. Som vanligt presenterar de uppgifterna som om kanske-alternativet inte fanns.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-27 10:35:01 följande:
    Nja, jag tror inte att man kan bedöma om någon är ut balans så lättvindigt.

Lustigt nog är just det där med att någon är ur balans, onykter, narkotikapåverkad, arbetslös, mentalsjuk ett uttrycksmedel som är besynnerligt vanligt bland SD-aktivister här på FLSkrattande
    Att du kallar mig SD-aktivist. Du kallar Alliansen för Jönsson-ligan. Du kallar allt du inte gillar för skrikhöger.

Ett tips: Försök få fram ett budskap istället för att sätta nedsättande etiketter på allt och alla.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten