Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

FDFMGA skrev 2017-08-02 10:12:24 följande:
    Då gör du en synnerligen inskränkt konsekvensanalys när du anser att riksdagens sätt att agera under den här mandatperioden är odemokratiskt.

I och med att vi, dv s folket röstat fram dem och att de enligt grundlagarna är våra främsta företrädare så är det också de som avgör hur de agerar i riksdagen. Att samtidigt partier utom M och KD har agerat exakt som de lovade i regeringsfrågan inför valet borgar för att vi dessutom kan lita på majoriteten av våra främsta företrädare.

Det håller inte att börja hojta om att de politiska partiernas sätt att agera i riksdagen är odemokratiskt, är man missnöjd så får man agera därefter i nästa val, förblir man missnöjd så skadar det inte att man inser att man själv och ens meningsfränder inte är folkets främsta företrädare.
    Var har jag skrivit att "riksdagen" agerar odemokratiskt?

Konsekvensanalys? Någon sådan har jag inte gjort. Bara ett torrt konstaterande: De folkvalda som pissat på sina väljare kommer få svårt att bli omvalda.

Du har rätt i att riksdagsledamoter får göra som de vill. Du har däremot fel när du kallar mullvad-beteende för demokratiskt. Det är det inte.

Regeringsfrågan är en sak. Jag talar om budgetfrågan. Att Alliansen släpper igenom alla vänsterbudgetar utom den första var inget man lovade i valrörelsen. Detta visar att vi inte kan lita på Alliansen. De låtsas stå för en politik, men driver en annan.

I nästa val kommer jag rösta på ett oppositionsparti.

• man och nöjd
    anaxo skrev 2017-08-02 15:28:53 följande:
    Det är inte statistiken vi behöver ändra för alla EU länder har sin, det vi måste ändra är männens inställning till kvinnan och att acceptera kvinnans otrygghet i ett förhållande är skrämmande där merparten av ofredande pågår.
    Vi måste självklart börja med de värsta övergreppen. Identifiera vilka grupper som begår dem. Punktmarkera och lagföra. När vi fått odning på det fokuserar vi på de näst värsta o.s.v.

Att försöka skylla ifrån sig grova brott på gemene man, eller vanliga arbetare är så fjantligt så jag skrattar ihjäl mig.
  • man och nöjd
    anaxo skrev 2017-08-03 11:30:17 följande:
    De värsta övergreppen sker i hemmen i relation eller närstående men gemensamt är att de är män så det är där vi måste sätta in resurserna
    Att sätta in resurserna mot 50% av befolkningen verkar korkat. Alla vet ju att man får bättre effekt om man ringar in de potentiella gärningsmännen snävare.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-08-03 13:36:16 följande:
    Du har skrivt så många inlägg i den här tråden, men om du klickar på "visa endast man och nöjd" så får de dem samlade.

Fritt ur minnet kan jag erinra mig omdömen som våldtäkt på demokratin eller en jämförelse med DDR (förstår inte att så många som inte har en susning om vad förtryck innebär jämför Sverige med DDR).

Får du problem kan jag hjälpa  dig att samla ihop dina omdömen om svensk demokrati, men tillvidare nöjer jag mig med de två exempel jag minns.

Att regeringen fick problem med att få igenom budgeten berodde på att SD valde att frångå det som tidigare varit praxis i riksdagen vid budgetomröstningar. Ett sabotage mot riksdagsarbetet iofs, men inte mot demokratin egentligen, de har ju all rätt att rösta som de vill och att ställa villkor för att släppa igenom en budget.
    Vi är därmed överens om att jag aldrig kallat riksdagen för odemokratisk.

Det jag skrivitär att vissa partier agerar odemokratiskt. De går till val på en Allians-politik, men vägrar driva denna i riksdagen. Därmed spelade det ingen roll vad vi röstade på. Vi fick vänsterpolitik trots högermajoritet. Detta är en våldtäkt på demokratin och för tankarna till det forna DDR.(Minns att v-ledaren Lars Ohly grät när Berlinmuren föll, han kanske gillade det förtryck du förfasar dig över?)

Ser att du hänvisar till en praxis som inte finns. Att du kallar SD's demokratiska deltagande för "sabotage". Det ledde ju iallafall till att vi fick en demokratiskt vald budgetdenna mandatperiod. Sedan dess har Alliansen låtsats stå för en politik och röstat fram vänster-politik.

Har även noterat hur du själv tycker det vore en bra idé att S regerar vidare oavsett valresultat 2018. Varför vill du ens ha ett val 2018? Om man inte ens bryr sig om resultatet ter det sig meningslöst.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-08-03 15:40:54 följande:
    Nej, det är vi inte överens om.

Inte heller att vissa partier agerar odemokratiskt som du påstår.

Ditt problem är att du inte har tagit till dig det som står i grundlagen om att riskdagsledamöterna är folkets främsta företrädare.

Jag tycker att C och L är värda all respekt som står fast vid vad de lovade före valet medan jag kan känna ett vistt mått av förakt för M som svikit sina löften.

Men självklart har vare sig C, L eller M agerat odemokratiskt. Att M inte står fast vid löften är iofs föraktligt men som sagt inte odemokratiskt.
    Jo, detborde vi vara. För jag har aldrig skrivit att Sveriges riksdag är odemokratisk. Och du har återigen misslyckats med att visa motsatsen.

Du har inte tagit till dig vad "folkets främsta företrädare" innebär. Dutror det betyder "rösta på mig så gör jag tvärtom". Det är ju detta jag kritiserar. Att vissa partiers ledamoter vägrar företräda sina väljare. De ska vara folkets FRÄMSTA företrädare. Inte SÄMSTA.

Har du en länk tilldär C och L lovar att släppa igenom vänsterbudgetar. Ska bli mycket intressant att läsa den.

• man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-08-03 17:12:39 följande:
    Nja, det handlar om att förstå vad det man skriver innebär.

När du skriver om våldtäkter på demokratin eller jämför Sverige med DDR så är innebörden i detta att du anser dig stå över våra folkvalda representanters beslut och påstår att dessa är odemokratiska.

Det är detsamma med C och L. Nej, det behövde inte gå ut i senaste valrörelsen och påstå att de skulle rösta för en S-budget i och med att praxis då var att partier röstar för sitt eget budgetförslag och därefter lägger ner rösten när omröstningen kommer att stå mellan andras. Detta var orsaken till att decemberöverneskommelsen kom till.

Du kan få en länk till någon artikel som beskriver bakgrunden till denna överenskommelse om du till exempel har tänk initiera en studiecirkel för att folkbilda individer som tutar om att decemberöverenskommelsen var odemokratisk.

Säg bara till så står jag gärna till tjänst. Kunskap är bästa medicinen mot populismSolig
    Du behöver inte vara orolig. Jag förstår vad jag skriver, medan du hittar på en innebörd som passar dig - som du sedan spelar förfärad över.

Hur ska jag i budgetfrågan kunna stå över något som inte ens existerar? Där finns ju ingen demokrati. Jag står inte över våra folkvalda. Jag bara konstaterar det uppenbara att en grupp folkvalda agerar odemokratiskt när de inte försöker få igenom den politik de gått till val på.

Vi medborgare uppmanas gå och rösta. Men enligt dig och det politiska etablissemanget ska Löfvén regera oavsett valresultat. Och du har mage att kalla det demokrati.

Det har aldrig funnits någon praxis i budgetomröstningar. Alla får rösta som de vill. Så har det alltid varit. DÖ kom till för att Alliansen kände sig för klen för ett extraval, annars hade de såklart tagit chansen.

Nu är äntligen DÖ - detta missfoster - borta.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-08-04 09:53:12 följande:

Nu är det bekräftat att det var Anders Borg som på fyllan blottade sitt kön försökte ta på andras kön och använde sig av ett grovt sexuellt språkbruk. Flera av handlingarna kan förmodligen betraktas som sexuella trakasserier. 

Lustigt att det som idag klasas som rykten för 2 dagar sedan ansågs bekräftat.
  • man och nöjd
    anaxo skrev 2017-08-06 11:02:04 följande:
    problemen ligger djupare än vad du tar upp
    " Flash Gordon skrev 2017-08-06 10:14:38 följande:
    Vad vill du göra för poäng av en människa som har problem med alkohol?

Och Flash Gordon skyller på alkoholen????

Vad jag förstår på era inlägg så har ni helt glömt den verkliga kvinnosynen bland män

Tex: polisen har fest som slutar i en orgie och tre kvinnor anmäler sina kollegor, skatteverket åker på en kickoff där flera av kvinnorna anmäler ofredande, kommunal har fest och bjuder in strippor, Lundsberg privatskola, riksdagsman ?som tycker att så här gör alla män?, Twitter ?gör som Trump det är tillåtet ta på alla invandrar kvinnor?, riksdagsmän som nyttjar prostituerade, Instagram ?ord som ho och fi får kvinnor tåla?, politiker o företagsledar som ofredar kvinnor kallas för ?blackout? och engångsföreteelse. osv

Jag bevittnade en förnedrande kvinnosyn som inträffade när jag studerade som har satt spår i mitt liv

Det hela började med att det skulle vara en nollningsfest vid en liten sjö där vi skulle grilla korv och ta en öl för 10kr festen börjar kl 20,00 och alla nya elever måste komma vi var i klassen 18pojkar och 6 flickor 2 flickor kunde ej den aktuella dager varpå deras bilder sattes upp på anslagstavlan att de var svikare rent av (Ho o fi) men ni förstår vad ho är, men det var även 5 pojkar som inte kunde men för dessa kom inga bilder eller kk upp, det var en fin ljummen fredag kvällen med en brassa som vi kunde grilla korv över men de flesta åt korven kall och drack mest öl och en av killarna spelade gitarr och många sjöng vi var ca 40st, när klockan passerat 10 så var det en vän av ordningen som meddelade att nu ska det bli inskolning, inskolningen går till så att vi lottar ut en tjej som blir vinnare, bland de fyra så blev det (olle dole dof) tjejen som van hette Doris hon skulle nu ta av sig blus och byxor men ha kvar bh och trosorna och lägga sig på filten (hon protesterade och sa att hon inte ville) de förklarade att hon måste du har vunnit det är ingen idé att protestera, (jag ifrågasatte det hela och tyckte att det går för långt när hon inte vill de uppmanade mig att vara tyst svikare annars skulle de klä av mig nacken) så fyra killar håller i henne på filten när hon ligger där med särade ben ?då jublar killarna? och  talaren häller ut kolasås på bröstet, magen och låren därefter så ska samtliga nya elever ställa upp på en rad där han vill ha sex frivilliga killar varpå han pekar ut en efter en dessa sex frivilliga beordrar han att ställa sig på alla fyra tre på varje sida han vill därefter ha sex elever från årskurs tre som ska stå bakom varsin av de elever som står på alla fyra han förklarar för nya eleverna att de får ej ta på tjejen med händerna utan de ska slicka av kolasåsen med mun o tunga kilen bakom ska se till att ingen fuskar för då ska de slå den i baken dessutom på hans signal kolla slickarna om de har fått erektion ?jubel bland åskådarna? ?Doris vrider och vill att de släpper och hon vill inte? efter en stund när han har givit signal för att kontrollera så är det två killar som har erektion varpå de beordras upp och skal visa sin erektion men de protesterar med åskådarna skallar visa visa och några äldre elever hjälper till att knäppa upp byxorna och dra ned kalsongerna och byxorna till knäna och en av killarna hjälper till att pillra och dra i erektionen till utlösning

Jag lämnar diskret tillställningen på måndag så är det livliga diskussioner och skratt till mig undrade de om jag inte bara var svikare utan även smitare, några av tjejerna uppskattade mina protester och Doris var min vän hela läsåret. När skolexpeditionen öppnade så gick jag för att tala med rektorn om nollningen, fick till svar att det är sånt som händer men det var väll ingen som kom till skada jag svarade inte fysiskt men psykiskt då skrattade han.

Det blev ett långt inlägg men sådan var kvinnosynen då och vad jag ser på era inlägg och på Twitter så har den inte förbättrats.

nu finns det en ny tråd i ämnet på denna sajt 
    Så var inte kvinnosynen 1990 när vi hade nollning.
  • man och nöjd
    nattuw skrev 2017-08-06 11:03:35 följande:
    Varför då, det blir ju så mycket snaskigare om man inte reder ut vad som har hänt.

Dessutom så torde det i detta fallet finnas en del substans bakom. Annars hade nog tidningarna inte vågat namnge Borg.
    Jag tror vänstern var i såstort behov av dessa rykten att man inte vågade göra någon bakgrundskontroll.

Varför i hela friden träder ingen "drabbad"fram och berättar vad som hände. Hur svårt kan det vara?

Vill minnas att efter alla sextrakasserier festivaler så trädde den ena vänsterbloggaren efter den andre fram och sade att det kan hända den bäste. En del erkände t.o.m själva att de begått övergrepp i sin ungdom. Var är alla dessa idag?

Förtydligande: Tafsande och nedsättande yttranden om andra änniskor är givetvis förkastligt. Oavsett vem som begår detta. Min dotter och henner kompisar utsätts dagligen för liknande övergrepp i skolan, men Aftonbladet verkar inte intresserade av att rapportera om sådant. Kan bero på att det inte är moderata politiker som är gärningsmän.
  • man och nöjd
    Less is more skrev 2017-08-06 17:05:11 följande:
    Var du ironisk ? Jag kan lova dig att tillställningarna på 90-talet inte var rumsrena då heller. Har det verkligen skett någon förändring till eller från ? Det var och en för sköta är sig själv, gå därifrån, och söka sig till de sällskap msn vill ha.
    IDioter finns överallt och därmed drabbas ibland även sådana tillställningar.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten