Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

FDFMGA skrev 2017-06-27 23:19:05 följande:
    Ja, om jag vore alliansväljare skulle jag ha se på dem som sabbade decemberöverenskommelsen med mer förakt än vad jag ser på dem som socialdemokrat.

Hade jag varit C- eller L-väljare hade jag förväntat mig att jag kan lita på det mitt parti säger.

Ärligt talat så tror jag att om C och L i morgon förklarade att de kommer att sitta i en regering efter valet som är beredd att förhandla med SD om exempelvis invandringspolitiken så tror jag att vi skulle få rödgrön majoriter efter valet.

Nu är det ingen risk. Vad du förbiser är att det finns ett stort antal borgerliga väljare, och då i synnerhet i C och L-leden, som anser att SD är ett avskyvärt parti. Självklart finns det motsatsen också - även inom de liberala partierna - alltså personer som anser att SD är ett gott alternativ för alliansen att söka sig till för att få majoritet.

Under tiden före SD så var styrkeförhållandena mellan blocken ofta jämna. Med SD:s rasism integrerad i alliansen skulle S ta hem en promenadseger i valet 2018.

Ska man vara realist finns det egentligen bara ett alternativ till regering efter 2018 - ett blocköverskridande samarbete eller iofs möjligen en ren S-regering.
    Absolut! Jag tänkte helt enkelt att det röd-gröna blocket blev större 2014 och då fick de regera mha DÖ och sedan hade jag förväntat mig att alliansen skulle bli större 2018 och då skulle de få regera mha DÖ, vilket inte kommer att hända.

Känns som man har bjudit motståndarlaget på något man nu inte kommer att få casha in på själv.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-07-06 10:22:06 följande:
    "Raset" har redan stannat av sedan några månder tillbaka. M ligger kring 16-17% nu:

http://status.st/

Batra är behändig att skylla på. Hon är träig och hon upplevs vela mellan att vilja jobba ihop med SD och att skjuta bort dem. Det lär vara denna velighet som fått näringlivstopparna att ha ett lågt förtroende för henne.

Samtidigt är det hon och Ebba som är de som gjort något konkret för att bryta DÖ.

Jag tror att det i längden varit smart att ta postionsförändringen mot mer SD-vänligt nu, långt innan valet.

En sådan som Annie Lööf kommer itället att få stå där dagen efter valet och behöva välja mellan att aktivt eller passivt stödja Löfven (hon har lovat att hellre äta upp sin sko) eller AKB (med någon typ av samarbete med SD).

En tanke rä att C helt enkelt ställer sig utanför alla regeringar, röstar aktivt emot Löfven som statsminister och lägger ned sin röst när det ska röstas om AKB.
    Javisst. Det går bra för M och att närma sig SD är gynnsamt för M. Det är därför deras väljarstöd sjunker som en sten.

Däremot är det synd om C vars väljarstöd ökat kraftigt och för att de har en partiledare som toppar i förtroende. Så är det!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-07-07 07:08:40 följande:
    Ett halmstå att gripa tag i för den som ser sin politiska dröm svepas bort av väljaropinionen.

Klart att det är teoretiskt möjligt med en ren M-regering eller en MSD-regering  om L och C lägger ner sina röster, den blir ingen majoritet mot den tankekonstruktionen.

Men det är lustigt hur SD-vurmandet har utvecklats de senaste två åren. 2015 var det nästan självklart att SD ensamma skulle få majoritet, idag ser det lite annorlunda utSolig

För övrigt är det väl ganska osannolikt att Kinberg Batra blir kvar som partiledare för M fram till valet.
    Ja, den som tror det går bra för M och dåligt för C behöver öppna ögonen. Och den som tror att M behöver göra mer av det som fick dem att falla nämligen att söka sig till SD vill väl ha ett litet mini-M.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-07-08 09:52:20 följande:
    Jag tror att det främst är känsloreaktioner på dett faktum att det som sågs som en tydlig väg för SD till politiskt inflytande på regeringspolitiken visade sig vara en återvändsgränd. Det är förmodligen inte så lätt att uthärda den tydliga skadeglädje man kan ana i inlägg från personer som föredrar en regering som leds av S.

Alternativet som återstår är att SD lägger sig platt för allianspartierna, i så fall får vi ju en alliansregering som blir fullständigt beroende av S för att C och L inte ska drabbas av en massutvandring som får flykten från M att te sig som en rännil. Vi skulle också få ett SD som demonstrerat att de viker sig när de gäller med de konsekvenser detta skulle få av massutvandring till NMR eller något annat alternativ lite närmare avgrunden.

Jag ser gärna en S-regering, men kan nästan tycka synd om alliansen som har så usla politiska strateger att de inte begrep vilket praktfullt självmål de gjorde när de fimpade decemberöverenskommelsen.

Bortom offentligheten måste de ju beklaga att de på så vis i princip avskaffade möjligheten till en självständig alliansregering efter 2018.
    Jag vet. SD är som aggressiva radiobilar. Vart de än vänder nosen krockar de och stöts bort. Inte ens moderaternas utlovade samarbete är något riktigt samarbete, men svältfödda SD ser allt som inte är ett rent avvisande som en möjlig väg in. Man är inte så noga med vilken dörr man tar bara den leder inåt. Tidigare har ju SD försökt med S och fått kalla handen, och om de hade varit större hade SD säkert försökt samarbeta med NMR.

Partierna inom alliansen har olika syn i fråga om bl a SD och agerar självständigt. Bara bra tycker jag. Det gör ju precis som de sa att de skulle göra - profiliera sig som enskilda partier. Återstår nu att se om de håller sig till planen och pratar ihop sig ordentligt inför valet 2018. C och L lär inte rubba. De vet dessutom att oavsett vilket parti som väljer att närma sig SD så resulterar det i att man vinner några röster på det, men tappar stort.

Själv resonerar jag som så att när ens parti byter fot är det inget att vara sentimental över utan man rör sig vidare.
  • nihka
    Moderno skrev 2017-07-08 17:57:23 följande:
    Man måste nog ändå säga att de migranter som byggde USA kände en stor samhörighet med sitt nya land, bl.a. visat genom frihetskriget mot Storbritannien. Man får inte heller glömma att senare migranter också flydde från institutioner i sina gamla hemländer. Att man har kvar delar av sin egen kultur innebär inte att man inte känner mest lojalitet med det land man lever i. Däremot kan man tänka sig att många av amerikas ursprungsbefolkningar hellre hade velat undslippa sin påtvingade nationalitet. Vissa undantag och särregleringar har skapats för dessa grupper, men vilken effekt detta har fått är väl kanske oklart (vad vet jag).

Jag undrar (ärligt) varför samer ska assimileras och bli "svenskar" men inte andra kulturella grupper? Kan inte samer få vara samer utan krav på att påtvingas en kultur? Alla människor som befinner sig i Sverige har grundläggande skydd för sina rättigheter och den som dessutom har förvärvat medborgarskap har ytterligare skydd i vissa fall. Har inte sett att SD vill ändra på det (finns sådana förslag är de naturligtvis helt förkastliga).

Man kanske får intrycket att jag sympatiserar med SD, vilket jag inte gör generellt. Jag är helt för att var och en ska få ha kvar sin kultur och jag är stark motståndare till all rasism. Men jag tror samtidigt att samhället bör sträva efter "försvenskligande" av grupper som idag helst vill stå utanför samhället. Man bör således hitta sätt att blanda arbetsplatser, uppmuntra giftermål mellan kulturer, blanda upp bostadsområden, öka förtroendet för svenska institutioner och uppfattningar om ett gott samhällsbygge m.m. och om det är det som menas med "assimilering" är jag i så fall helt för det. Ur den aspekten vill jag särskilt framhålla Nalin Pekguls eminenta analyser av tillståndet i vissa delar av Sverige. Tror att många politiker har mycket att vinna av att ta del av dessa.

Se t.ex. www.expressen.se/kultur/ide/hissa-svenska-flaggan-pa-studenten/

Och jag håller alltså inte med exempelvis Menekse Mermers svar i samma tidning.
    Om du för assimilering är du emot minoritetsfolk. Samer och amerikanska ursprungsbefolkningar är minoritetsfolk.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-07-09 14:48:43 följande:

Och Annies skräck - att behöva välja mellan SD och Löfven:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dVM51/loofs-skrack-tvingas-valja-mellan-sd-och-lofven

Gissningvis blir svekdebatten efteråt mindre om hon röstar aktivt emot Löfvven och sedan kliver av men passivt stödjer AKB som statsminster som i-  sin tur bygger stödet på SD.

Är det inte bättre om du lyssnar på vad Annie Lööf säger isf att låtsas att hon säger det du vill att hon ska säga?

"Vi kommer inte stödja en statsminister som söker stöd hos Sverigedemokraterna, säger Centerpartiets ledare Annie Lööf"
  • nihka
    klyban skrev 2017-07-09 23:08:12 följande:
    Man kan vara emot minoritetsfolk om man är för assimilering, men man måste inte vara emot minoritetsfolk.
    Piss off.
  • nihka
    Moderno skrev 2017-07-08 17:57:23 följande:
    Man måste nog ändå säga att de migranter som byggde USA kände en stor samhörighet med sitt nya land, bl.a. visat genom frihetskriget mot Storbritannien. Man får inte heller glömma att senare migranter också flydde från institutioner i sina gamla hemländer. Att man har kvar delar av sin egen kultur innebär inte att man inte känner mest lojalitet med det land man lever i. Däremot kan man tänka sig att många av amerikas ursprungsbefolkningar hellre hade velat undslippa sin påtvingade nationalitet. Vissa undantag och särregleringar har skapats för dessa grupper, men vilken effekt detta har fått är väl kanske oklart (vad vet jag).

Jag undrar (ärligt) varför samer ska assimileras och bli "svenskar" men inte andra kulturella grupper? Kan inte samer få vara samer utan krav på att påtvingas en kultur? Alla människor som befinner sig i Sverige har grundläggande skydd för sina rättigheter och den som dessutom har förvärvat medborgarskap har ytterligare skydd i vissa fall. Har inte sett att SD vill ändra på det (finns sådana förslag är de naturligtvis helt förkastliga).

Man kanske får intrycket att jag sympatiserar med SD, vilket jag inte gör generellt. Jag är helt för att var och en ska få ha kvar sin kultur och jag är stark motståndare till all rasism. Men jag tror samtidigt att samhället bör sträva efter "försvenskligande" av grupper som idag helst vill stå utanför samhället. Man bör således hitta sätt att blanda arbetsplatser, uppmuntra giftermål mellan kulturer, blanda upp bostadsområden, öka förtroendet för svenska institutioner och uppfattningar om ett gott samhällsbygge m.m. och om det är det som menas med "assimilering" är jag i så fall helt för det. Ur den aspekten vill jag särskilt framhålla Nalin Pekguls eminenta analyser av tillståndet i vissa delar av Sverige. Tror att många politiker har mycket att vinna av att ta del av dessa.

Se t.ex. www.expressen.se/kultur/ide/hissa-svenska-flaggan-pa-studenten/

Och jag håller alltså inte med exempelvis Menekse Mermers svar i samma tidning.
    Om du är för assimilering är du emot minoritetsfolk. Samer och amerikanska ursprungsbefolkningar är minoritetsfolk.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten