FDFMGA skrev 2017-07-21 12:20:03 följande:
Det där fungerar alldeles utmärkt så länge det är du som avgör hur partierna i riksdagen agerar, tror det var detta som Nihka syftade på.
Jag hoppas alla samtalar med SD:s riksdagsledamöter, alla övriga ledamöter alltså, det är bara pinsamt att göra en Ohly gentemot SD.
Du behöver kanske fundera på skillnaden mellan samarbete och samtal.
I verkligheten kommer du inte från det faktum att förutsättningen för en alliansregering är obefintlig så länge SD kräver inflytande över alliansens politik medan C och L inte sätter sig i en regering som är beroende av SD.
Jag förstår att det kan tyckas orättvist att vi inte får en alliansregering efter valet trots att en majoritet av väljarkåren sannolikt föredrar en sådan då. Men så kommer det inte att se ut - och dessutom så föredrar säkert en majoritet av väljarna en blocköverskridande regering hellre än en regering som är beroende av SD.
Klart man ska samtala med SD. SD behöver dagligen påminnas om att man inte kommer samarbeta med ett rasistiskt, främlingsfientligt, kvinnofientligt, homofobiskt och islamofobiskt parti.
Sedan kan man säga "hej" och "hejdå" också. Givetvis ska man prata med varandra. Allt annat vore som Lööf säger - ohyfsat
Jag ser hellre Lööf som stadsminister i en blocköverskridande regering, men posten bör gå till det största partiet vilket ju kommer att vara S. Å andra sidan kan man resonera som att C+L är större (om de blir det) och att stadsministerposten bör hamna i det största lägret. Ska det vara nytt kan det vara nytt på fler sätt, plus att Löfvén har ju kört ett varv och gott kan lämna över för att stärka en mittenkoalition. Jag tror det finns fler röster att värva från höger för en mittenregering än från vänster.