Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
"Läs SvD digital utan kostnad i 2 månader, därefter 199 kr/mån tillsvidare. Avsluta när du vill."
Intressant är den men jag håller inte med om all av det lilla som gick att läsa innan betalväggen.
Det första jag reserverade mig emot:
"Vänsterns demonisering av sina motståndare som ?rasister?, ?sexister? och ?homofober? gynnar bara de högerpopulistiska partierna."
Visst kan det överdrivas men inte all för sällan säger högerpopulisterna saker som förtjänar de där etiketterna.
?Att kategorisera högerpopulistiska partier som ?extremhöger? eller ?nyfascister? och skylla deras framgångar på anhängarnas låga utbildningsnivå är naturligtvis väldigt bekvämt för mitten-vänsterkrafterna. Det är ett enkelt sätt att diskvalificera dem utan att behöva erkänna mitten-vänsterblockets eget ansvar för deras framväxt."
Det första tycker jag att man faktiskt kan med rätta då och då men man måste ha på fötterna och avslöja det på bar gärning. Jag har själv valt mindre bra sammanhang ibland där jag gjort bort mig istället.
Det andra kan ibland vara sant men att nedvärdera människor med låg utbildning är inte rumsren utan väldigt äcklig egentligen. Att diskvalificera dem är ännu värre och sker ofta inom vänstern i så pass hög grad att de med lägre utbildning lämnar vänstern och byter sida. Tyvärr tror jag vänstern ibland gått så långt att den diskvalificerar sin egen ideologi. Det stora folkbildningsarbetet där man skulle hjälpa underklassen att hitta språket kanske har dött ut?
Hon menar att orsaken till högerpopulismens framgångar är att den erbjuder en berättelse som det går att tro på - att allt är invandringens fel - och efterlyser en vänsterpopulism som motvikt till högerpopulismen.