Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

RebeckaZ70 skrev 2019-06-21 07:17:08 följande:
    Jaså, jag ska tydligen ändra mina åsikter för att slippa få medhåll från personer som du tycker är främlingsfientliga för att i stället närma mig personer som du anser stå för att rasism är vidrig oavsett avsändare?

Rätt uppfattat?

Nä det är klart att du inte uppskattar att upplysas om vilken vidrig antisemitism som tillåts i ditt parti. Man behöver inte alltid ha en t-shirt för att vädra sina åsikter hälsar SS-u Skåne.

De du inbillar dig att jag ser som "bundsförvanter" har jag lika lite till övers för som jag har för dina partikamrater i "Tro och solidaritet" och SS-u i Skåne.
    Jag ser inte på judehat på något annat sätt än jag ser på annan rasism, möjligen att jag kan tycka att judehatet har en extra osmaklighetskrydda på grund av dess historiska traditioner. En sådan tradition är karikatyren av juden - i exemplet stoltserar en moderat riksdagsledamot med en sådan karikatyr där en mördad statsminister framställs som en ondskefull jude.

Moderatkvinnan hade ju vett att pudla några varv när hon upplystes om att det kanske inte var så lämpligt att göra en nostalgisk tripp tillbaka till ungdomens uttrycksformer.

Vad gäller antisemitiska uttryck i andra partier än M så kan de självklart förekomma - till och med inom S, och självklart räcker det inte med att hänvisa till hur många socialdemokrater det var som utplånades i de nazistiska koncentrationslägren men några ljusår från din tråd där Israelkritik och antisemitism jämställs pågår det en diskussion om hur fel det kan bli när solidaritet med den man uppfattar som svag leder till att man ibland kan blunda för eller försköna företeelser man annars skulle betrakta som oacceptabla.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-06-21 10:59:47 följande:
    Kopplingen mellan Palmebilden och judehat är helt din egen (i denna tråd åtminstone av vad jag har sett)
    Tycker du att karikatyrtecknaren EWK också är judehatare eftersom han tydligt framställer Palme med stor, krokig, näsa?

EWK var verksam i Aftonbladet och hans verk ställs ut på Arbetets museum. Det torde vara väldigt svårt att påstå att han skulle ha varit moderat eller Palmehatare. Det var helt enkelt en vanlig karikatyr av Palme, men du var kanske inte med på den tiden.
    Ja, jag är väl medveten om att man inte ser det man inte vill se, att man inte förstår det man inte kan eller vill förstå. Det kan gälla såväl sådant som anknyter till en historisk tradition kring hur judar brukar karikeras liksom att man ibland glömmer att man inte befinner sig i ett slutet rum från vilket inget slipper ut från kretsen man omger sig med.

Moderata firandenden efter mordet på Olof Palme är ju väl kända i och med de sånger som i synnerhet MUF:arna skrålade som "Olof Palme gick på bio". Och moderatkvinnan ville ju bara liksom sjunga sin egen variant av "Du gamla härliga tid, ljuva 80-tal" med sin bild av en kroknäst Olof Palme som skulle stoppas.

Det är märkligt att man så ofta talar om en enhetlig svensk kultur, om enhetliga svenska värderingar. Nej, man förstår inte det man inte kan förstå: För mig är det inte möjligt att förstå hur en moderat riksdagsledamot spm koketterar med en nidbild av en mördad statsminister fungerar.

"Bilden, som lades upp på ordförande i riksdagens försvarsutskott, Beatrice Asks Facebooksida, har nu tagits bort.

Innan dess hade flera tunga moderater gillat bilden enligt DN.".

• FDFMGA
    Mentat skrev 2019-06-23 06:12:29 följande:
    Att det är smaklöst, givet att han blev mördad, är en sak. Att påstå att bilden skulle vara antisemitisk är en helt annan och det var det jag reagerade på.
    Mm, jag googlade en del innan jag svarade Rebecka och det är uppenbart att karikatyrer kan uppfattas olika.  Du är inte ensam om din uppfattning och jag inte om min.

Jag ser det som att den moderata riksdagsledamoten gjort en nostalgisk resa tillbaka till den tid då det var opportunt i hennes kretsar att förstärka ett budskap om en persons ondskefullhet genom att koppla personen till traditionen hur man framställer den ondskefulla juden.

Jag såg också att JK yttrat sig i ett liknande ärende 

http://www.lexnova.se/artiklar/2010/08/25/klassisk-karikatyr-av-jude-inte-tillrackligt-for-hetsbrott/
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-06-23 10:40:45 följande:
    Damn, du gör mig påmind om hur smal bilden kan vara/bli när man ser på politiken genom riksdagens lilla nyckelhål.

Har en helt annan bild av Beatrice Ask (M) än den som syns utanför riksdagen. Inte för att jag skulle stå bakom vederbörande politiskt men min bild av henne är på sin höjd en tråkig och grå politiker...
    Ja, din bild är så annorlunda att du misstar Maria Stockhaus för Beatrice Ask.

Ibland kan det vara en fördel att åtminstone ta reda på vem och vad som diskuteras innan man berättar framhäver sitt eget perspektiv.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-06-24 22:44:58 följande:
    Ah, gott. Det rättar till min världsbild något iallafall...
    Åtminstone avseende person, iofs hade Ask postat en bild på excesserna på Facebook som senare togs bort då hon upplystes om att det är en smula olämpligt att dansa på lik.

Det är märkligt med kulturskillnader. Ingen inom nyhögern tycks förstå den fundamentala skillnaden mellan hur civiliserade kulturer ser på skillnaden i hur man behandlar döda och levande. Förmodligen är nyhögern för upptagen med att söka exempel på hur nyhögern ständigt kränks för att kunna observera något annat perspektiv än just den egna kränktheten.
  • FDFMGA
    platte skrev 2019-06-25 10:30:32 följande:
    Mycket kan man anklaga högern för, men speciellt "ny" är den inte.
    Nej, det är heller inte innebörden av prefixet ny i samband med högern.

Generellt kan man anklaga nyhögern för att ha en torftig språkuppfattning, till skillnad från delar av den traditionella högern vars språkliga verktygslåda innehåller fler verktyg än en navelluddsvärmareSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-06-25 11:07:50 följande:
    Ja, det gäller att inte vara fördomsfull och ha så stabila underlag för sin sak som ett (1) fall.

Självklart dansar alla som skiljer sig från det traditionella högerfältet på lik. Och diton som söker efter kränkthet har du säkert flera fall på... så det är väl bara att klassa den saken som vetenskapligt otvetydigt.

Gott så.
    Nja, tankefelet du gör är att du utgår från att jag argumenterar som en kränkt vurmare - men det vore mig främmande att påstå att mina egna observationer speglar en objektiv allomfattande sanning eller är vetenskapliga.

Jag tror säkert att det är möjligt att hitta vänstersympatisörer som blir kränkta när någon påpekar att osmaklighet kan passera en gräns där den börjar lukta skit eller möjligen liklukt som i fallet med den nostalgiskt tillbakablickande moderata riksdagskvinnan.

Till och med nyhögerns ironi har ju en gnällig och kränkt underton, enligt mitt förmenande.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-06-25 11:38:17 följande:
    Vart utgår jag från det? Du får ta det lite lugnare med undertonerna...

I övrigt vet jag inte vad du önskar för respons men du är iallafall uppmärksammad och noterad... om det var allt.
    Jag har inga särskilda önskemål gällande dina svar. Förr brukade jag ofta skriva att du skulle starta en tråd och fråga, numer så har jag väl förmodligen tröttnat på att avfärda någon på detta sätt.

Men okej, du kommenterade ett av mina inlägg, bland annat i tron att det var Beatrie Ask som i en nostalgiskt återvände till ungdomens hat genom att ta på sig en tröja med Palmehatartryck.

Du får väl starta en tråd där du beskriver att du noterat att det förekommer att du får svar av personer du citerar och att du undrar vad detta är för märklig företeelse.

Lycka tillSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-06-25 19:51:10 följande:
    Vilka gigantiska gester du för mot neutrala inlägg av karaktären småprat.

The drama. Ät en Snickers.
    Nja, det var längesen jag åt en sådan

Det var väl den som figurerade i bioreklamen förr. En kille som tar en paus i flottningsarbetet och säger något om att den som har ett tungt arbete behöver en snickers.

Jag kan tänka mig att den reklamen slog an en sträng hos vissa pojkar.

Jodå, jag hittade den till och med. En halvminut in i inslaget kommer flottargrabben som säkert än idag kan få pojkar med flott i håret att ta sig en snickers och drömma om uppmärksamhetSkrattande

Lycka tillSolig

">

• FDFMGA
    Digestive skrev 2019-06-25 11:38:17 följande:
    Vart utgår jag från det? Du får ta det lite lugnare med undertonerna...

I övrigt vet jag inte vad du önskar för respons men du är iallafall uppmärksammad och noterad... om det var allt.
    Digestive skrev 2019-06-25 20:29:28 följande:
    Nja, det var snarare den här jag fann passande:

Lossa på korsetten och tagga ner något.
    Återigen utgår du från ditt eget perspektiv när du försöker tolka andra.

Ja, jag minns att du postade en bild av dig själv i samband med att du krävde att två kvinnor skulle göra detsamma, de vägrade förstås av förståeliga skäl.

I sammanhanget bilden du postade kan möjligen "lossa på korsetten" vara tillämpligt.

Visst, har jag noterat att det förekommer att personer på FL söker uppmärksamhet och tycks tro att det här är en dejtingsajt. Det är tråkigt för dem att egoforumet helt tycks ha somnat in numer - tror man att samhällsforumen har andra funktioner än just att diskutera politik och samhälle har man gått vilse i sin egen bild av sig själv.

Det finns för övrigt en tråd där man kan föreslå nya funktioner på FL, en sådan skulle ju kunna vara att man kan selektera fram alla som lägger upp foton av sig själva.

Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten