Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

nihka skrev 2017-06-07 02:31:59 följande:
    Jag frågade inte om du hade kallat dig Gertrud, jag frågade dig om du har kallat dig Gert. Har du det?

Nej, Alliansen lägger in sina respektive budgetar för att man vill profilera sina respektive partier fram till valet. Alliansen är ju flera partier som inte alltid tycker samma sak.

Det kanske du tycker, men det tycker uppenbarligen inte den som väljer att samarbeta med dem.

SD har inte samarbetat med någon utan själva valt att rösta på någon annans förslag. Det får de givetvis göra.
    Vad har Gertrud med denna tråd att göra?

Det där stämmer inte. Alliansen lägger separata budgetar för att de valt att svika sina väljare och istället stötta rödgrön röra, så långt som möjligt. Av den anledningen är det naturligt att vi som vill ha demokrati söker andra alternativ.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-07 08:08:25 följande:
    Nja,det kallas kausalitet eller orsak och verkan.

I din tankeapparat så orsakade decemberöverenskommelsen ett ras för M som märkligt nog blev oerhört stort i samband med att Kinberg Batra och Åkesson fann varandra politiskt och än mer märkligt var att de som då lämnade M gick till C - alltså en helt missriktad reaktion sett till missnöje med decemberöverenskommelsen.

En generell iakttagelse jag gjort är att skrikhögern inte är så träffsäker i sina analyser, faktiskt är sportskyttet  av en sådan kaliber att man ständigt skjuter sig själv i fotenSkrattande
    Som jag redan påtalat skedde större delen av m's ras innan sd-tjafset.

Det är f.ö inte så konstigt att just m drabbats hårdast av DÖ-politiken då det var de som tog initiativet.

Återigen . kalla mig gärna skrikhöger, men var då tydlig med att det är mig du menar.

Dumvänstern är s.a.s inte så träffsäkra i sina analyser.
  • man och nöjd

Det står redan klart att valet 2018 inte handlar om vad man röstar för, utan vad man röstar emot.

Ett alternativ är att välja ett mittenparti för att på så viss rösta mot mp, v, fi och sd.

Allians-parterna går ju bort eftersom man inte kan rösta på någon som inte driver sin egen politik.

Då återstår ju bara s. Men de samarbetar ju med tokvänstern. Så de går också bort.

Så vad göra?

En ren missnöjesyttring, mot min egen övertygelse kanske. Ett Fuck You till hela etablissemanget och deras löjlig pk-smörja? Vi får se.

• man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-07 23:51:18 följande:
    Du är inte ensam om att kalla dig socialdemokrat här på FL och samtidigt tro att SD blir största parti i valet 2018 - så du har definitivt sällskap i den ankdammen.

M hade ett tapp efter valet 2014 och de som försvann gick i stor utsträckning till SD. Efter att M öppnade för samarbete med SD kom raset, men M förlorar inte längre några väljare till SD utan till andra partier eller till sofflocket.

Men sannolikt slipper du MP i nästa regering, jag skulle gissa att C och L kommer att ha det som ett krav för ett samarbete med S medan S i sin tur kräver att de liberala partierna kapar banden till brunhögern i M.

Jag tror att det kan bli riktigt bra för alla inblandade med en mittenregering som slår sönder blockpolitiken som vi känner den. Iofs blir det ju nya block ett socialliberalt med S, C och L, ett reaktionärt brunblått med SD och M och så får vi miljövänstern med MP och V.

De brunblå partierna kan fördjupa samarbetet i opposition, MP mår nog bara bra av en tid i opposition medan V är de som egentligen drabbas, de har ju haft ett visst inflytande på regeringspolitiken men detta kommer ju att försvinna när S, C och L bildar en majoritetsregering.
    Sorry, men var har jag kallat mig socialdemokrat. Jag ogillar s, men kan tvingas rösta på dem i brist på vettiga alternativ. Och ja, jag tror sd blir största parti eftersom jag tror att terrordåden kommer fortsätta dugga tätt och skrämma skiten ur folk. Med eller utan din tjatiga ankdamm.

Sd har idag ett stöd på över 25%, alla lär inte ha kommit från M.

S+C+L är ett alternativ. Men blir de större än KD+M+SD ?Åker MP ur?Kommer FI in?

Det vore fantastiskt bra att marginalisera V och MP, då är de snart historia. Bra.

Det vore diktaturliknande att inte kunna välja mellan höger och vänster. D.v.s det blir samma oavsett vad man röstar. Håller dock med om att en mittenregering skulle kunna vara bra.

• man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-08 00:23:14 följande:
    Jo, du klagar, men du klagar väl så mycket att du inte längre vet att det är det du gör.

Det finns inga "alternativa fakta" i mitt påstående. Det är citat av de som utförde undersökningen. Niclas Berggren, docent i nationalekonomi:

"Man kan dela in ämnena i tre grupper: högerämnen (företagsekonomi, nationalekonomi, juridik), mittämnen med viss vänsterinriktning (ekonomisk historia och statsvetenskap) och vänsterämnen (genusvetenskap och sociologi)".

Det är dags för dig att inse att du har fel, Gert.

https://nonicoclolasos.wordpress.com/2010/02/08/star-svenska-akademiker-till-vanster-eller-hoger/

Jösses vad fånigt. Du borde sannerligen studera ditt eget gnäll innan du klagar för mycket på andra.

Tyvärr genomsyras dina inlägg av just "alternativ fakta". En massa påhitt. Och sen denne Gert? Diverse ankor? Vad ska det vara bra för?

Övrigt: Vem som helst kan skriva ett blogg-inlägg fullproppat med alternativ fakta och referera till det.

Påstår du att jag heter Gert? Det verkar viktigt för dig.

• man och nöjd

Moderaterna och hela Alliansen har verkligen jätteproblem. Trovärdigheten är långt långt borta. Man har under 3 senaste åren svikit väljarna gång på gång med DÖ-politik.

Allt fler inser att en röst på Alliansen är detsamma som en röst på Löfvén.

Vill  man ha någon annan än Löfvén som statsminister så saknas alternativ.

• man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-08 08:34:38 följande:
    Tvärtom, det finns ett parti som i grunden svikit väljarna och det är moderaterna som inför valet 2014 dyrt och heligt lovade att allt samarbete med SD var uteslutet. 

Men nu är det som det är. Jag tycker iofs att moderaterna skulle ta steget fullt ut. Säga tack för den tid som varit till C och L och därefter inleda ett samarbete med SD som syftar till att erbjuda väljarna ett brunblått regeringsalternativ till valet 2018.
    Moderaterna har ju hållit det löftet.

Jag tror också S+C+L kan vara bra för Sverige.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-08 21:57:01 följande:
    Nej, det har de inte.

Men att en mittenregering skulle vara en utmärkt lösning på en mycket besvärlig politisk härva verkar vi vara överens om.
    I vilka frågor menar du att de genomfört ett samarbete?

Ja, kortsiktigt vore det bra. På längre sikt är en sådan regering chanslös.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-09 09:12:24 följande:
    Konkret har det väl inte hänt annat än att de samarbetar i utskotten. Men att såväl M som SD skulle vilja fälla regeringen till förmån för en regering som har SD:s stöd är inte någon hemlighet precis. Inte heller är det någon hemlighet varför de inte försöker göra detta.

Nja, på lite sikt så kommer socialliberalismen i olika varianter att växa sig allt starkare. Jag tror att vi efter valet 2022 kommer att ha en nytt relativt stort socialliberalt parti i riksdagen.

Däremot kommer den kunskapsföraktande högerpopulismen knappast att ha några framgångar sett över en längre period. Vi kan ju redan se hur brunhögern i form av M och SD har tappat kraftigt i stöd det senaste året.
    Vem som helst kan såklart samarbeta med vem som helst i utskotte. Det är väl en självklarhet i en demokrati?

M har under mandatperioden deltagit i DÖ vars uppgift var att släppa fram rörans politik till varje pris. Klart man inte kan lita på ett sådant parti, och ej heller på övriga partier som låter vänterfalangen för en dålig politik.

Vi får väl se hur det går för socialliberalerna. Min analys är att såväl vänstern som högern kring dessa kommer växa sig allt starkare. Det kommer inte vara lätt att vara i mitten.

Tokavänstern har nog ett större problem än sd+m. Mp och v har inte mycket gemensamt och dessutom står de maktlösa vid sidan av. Mp riskerar t.o.m att åka ut . vilket isåfall måste firas.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-06-09 20:49:55 följande:

Vad tycker du om SD vars folkvalda politiker i Stockholms läns landsting valde att lämna över all makt till alliansen? På det sättet gav SD alliansen en majoritetsposition som det inte finns stöd för i valresultatet? Det finns faktiskt en del likheter med DÖ i detta agerande. 

www.dagensarena.se/innehall/sd-avsager-sig-allt-inflytande-i-landstingsnamnder-igen/

Jag skiter väl i SD. Jag är framförallt positiv till att Alliansen i detta landsting driver sin politik i förhoppning att få andra partier med sig.

Enda sättet att hedra valresultatet är att driva sin politik och se hur långt det räcker. Mycket bra jobbat.

Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten