FDFMGA skrev 2017-06-07 23:51:18 följande:
Du är inte ensam om att kalla dig socialdemokrat här på FL och samtidigt tro att SD blir största parti i valet 2018 - så du har definitivt sällskap i den ankdammen.
M hade ett tapp efter valet 2014 och de som försvann gick i stor utsträckning till SD. Efter att M öppnade för samarbete med SD kom raset, men M förlorar inte längre några väljare till SD utan till andra partier eller till sofflocket.
Men sannolikt slipper du MP i nästa regering, jag skulle gissa att C och L kommer att ha det som ett krav för ett samarbete med S medan S i sin tur kräver att de liberala partierna kapar banden till brunhögern i M.
Jag tror att det kan bli riktigt bra för alla inblandade med en mittenregering som slår sönder blockpolitiken som vi känner den. Iofs blir det ju nya block ett socialliberalt med S, C och L, ett reaktionärt brunblått med SD och M och så får vi miljövänstern med MP och V.
De brunblå partierna kan fördjupa samarbetet i opposition, MP mår nog bara bra av en tid i opposition medan V är de som egentligen drabbas, de har ju haft ett visst inflytande på regeringspolitiken men detta kommer ju att försvinna när S, C och L bildar en majoritetsregering.
Sorry, men var har jag kallat mig socialdemokrat. Jag ogillar s, men kan tvingas rösta på dem i brist på vettiga alternativ. Och ja, jag tror sd blir största parti eftersom jag tror att terrordåden kommer fortsätta dugga tätt och skrämma skiten ur folk. Med eller utan din tjatiga ankdamm.
Sd har idag ett stöd på över 25%, alla lär inte ha kommit från M.
S+C+L är ett alternativ. Men blir de större än KD+M+SD ?Åker MP ur?Kommer FI in?
Det vore fantastiskt bra att marginalisera V och MP, då är de snart historia. Bra.
Det vore diktaturliknande att inte kunna välja mellan höger och vänster. D.v.s det blir samma oavsett vad man röstar. Håller dock med om att en mittenregering skulle kunna vara bra.