Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
Att DÖ inte skulle finnas är ekvivalent med att DDR kallade sig demokratiska.
När det gäller bostadspolitiken så har vi ett historiskt högt byggande och inte sedan 70-talet så har det byggts så mycket. Att allianspartierna inte ville vara med på detta beslut är nog mest en förlust för dem. Bankskatt och flygskatt har riksdagen inte beslutat om ännu så där vet vi inte vad det blir för utgång.
Vinstbegränsningar i välfärden lär bli en valfråga år 2018 och eftersom en majoritet av svenska folket är emot vinster i välfärden så tycker jag att det är mycket bra att denna fråga inte är avgjord ännu.
Tjugo spänn?
Om en tar en sådan lägenhet, så frigörs en annan någon annanstans och sen rullar det på nedåt.
Men det är ett problem att man inte satsar mer på att bygga mer billiga lägenheter.
Det finns liksom ingen funktion att alla lägenheter ska ha dyra ekgolv, Italienskt marmor och annat skräp osv...
Och sen måste man inte bygga dessa miljonprogram hus och alla på ett ställe heller.
Dock bör man bygg så man tillgodoser allas behov, inte bara de med lite mer pengar i fickan.
GP SIFO ? M nu nere på Bo Lundgren nivå
www.gp.se/nyheter/sverige/gp-sifo-raset-forts%C3%A4tter-f%C3%B6r-moderaterna-1.4372089
Det är ju inte så att bi har en miljon hemlösa.
Regeringen satsar under perioden 2016 ? 2019 11,9 miljarder i investeringsstöd för bostadsbyggande och självklart är det en bidragande orsak till dagens stora bostadsbyggande.
Jag vet inte om du har missat det men centern hade i sin höstbudget räknat med att genast slopa investeringsstödet för bostadsbyggande men Dagens Industri upplyste då centerpartiet om att investeringsstödet redan var inräknat i en mängd olika byggprojekt (och att centerpartiet inte hade laglig möjlighet att dra tillbaka investeringsstöd som redan var intecknat). Därför är centerpartiets budget underfinansierad med 4 miljarder kronor (för 2018).
www.di.se/nyheter/alliansens-raknefel-4-miljarder-saknas/
Självklart är 12 miljarder en positiv faktor för att få byggbolagen att bygga student och hyreslägenheter. Tänk om Alliansen hade gjort motsvarande satsningar under finanskrisen? Då kanske inte bostadskrisen skulle varit så stor idag som den nu är och färre byggarbetare hade behövt gå arbetslösa.
En annan bidragande orsak till att många kommuner nu har kommit igång med bostadsbyggandet är anvisningslagen som tvingar kommuner att ta emot flyktingar. Jag kan säga så mycket som att i den Stockholmskommun som jag bor i så var det först efter anvisningslagen klubbades av den rödgröna regeringen som byggandet av bostadslägenheter kom igång.
Det där med att ombilda hyresrätter så att hyresgäster kan casha in miljonbelopp på bekostnad av gemensamma resurser är en borgerlig paradgren. Kolla bara på vad alliansen i Stockholm pysslade med under åren 2006 till 2014..
Först och främst så är det stor brist på hyreslägenheter i Sverige och byggbolagen har de senaste åren bara fokuserat på att bygga bostadsrätter. Det finns ett stort antal ungdomar och studerande som beroende på att de saknar fasta anställningar är förhindrade att låna pengar till en bostad.
Jag tycker att det är mycket bra att regeringen satsar på att avhjälpa bristen på hyreslägenheter och problemet med att ungdomar och studenter har så svårt att få en bostad. Jag hoppas också att det blir en valfråga då jag är övertygad om att en majoritet av befolkningen är positiv till satsningar för att avhjälpa bristen på hyreslägenheter,