Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Padirac skrev 2018-01-01 16:54:50 följande:
    Det är helt klart så att SD har som politiskt mål att minska invandringen, för att de vill minska invandringen i sig då de är mot invandrare.

Som jag förstår MA's uttalande handlar det om att Sverige misslyckats med integrationen och att Sverige inte kan ta emot fler an vi Sverige klarar av att integrera med de resurser som finns i Sverige.

Om du inte ser skillnaden mellan dessa två ställningstaganden så förstår jag att du tror att övriga partier samarbetat med SD då de oberoende av och utan samtal med varandra röstat för eller mot samma förslag Solig

Det är fler saker som är viktiga inom politiken, dels vilka politiska mål som partierna strävar mot, dels vilka konsekvenser de sakpolitiska förlagen leder till.  

Självklart ska en rasist kallas rasist och en nazist kallas för en rasist. 

Jo, jag förstår mycket väl vad som menas med åsiktskorridoren, jag menar att det inom olika grupper finns egna åsiktskorridorer där nyanserade eller öppna frågor inte får ställas. 

sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85siktskorridor#M%C3%B6jliga_orsaker

"Den konservativa opinionsbildaren Marika Formgren menade i augusti 2015 att åsiktskorridoren var ett resultat av en konsensuskultur och att den därför inte nödvändigtvis var statisk och därmed inte heller en vänster-höger-fråga. Hon menade att givet en konsensuskultur kan en åsiktskorridor upprättas nästan var som helst. För att bryta fenomenet efterlyste hon pluralism och tolerans inför att människor har olika åsikter och olika sätt att se på världen.[6]"

Du har kanske i någon överförd betydelse en egen åsiktskorridor där det finns frågor du inte kan befatta dig med, men det jag menade var den åsiktskorridor inom vilken du rör dig med dina tankar, uttalanden och värderingar. Jag skulle säga att det är den jag kallar 'skrikhögerkorrididoren' - Skrikhögern är naturligtvis också en konsensuskultur där en åsiktskorridor kan upprättas

Inom politik är mycket en fråga om vem som får äganderätten över en fråga, vems beskrivning av världen (och värden) som ska vara grunden för den dominerande åsiktskorridoren.
    Är det lika viktigt att kalla en kommunist för kommunist? Vem bestämmer vem som är kommunist?

Det är völdigt tydligt att vår finansminister behöver få ner invandringen för att få Sveriges ekonomi att fungera på sikt. Däremot tror jag både SD och S ställer sig positiva till arbetskraftsinvandring. De är inte så olika som du vill göra gällande. Det handlar mer om din egen moralpanik.

Ja, MA har insett att integrationen är misslyckad. Jag skulle gissa att SD håller med henne här också.

Men det är klart att jag ser skillnader också, men jag har nu fokuserat på likheterna.

Nej, jag har ingen egen åsiktskorridor. Jag har bara åsikter och jag struntar fullständigt i åsiktskorridorer.

Kan du länka till den där skrikhögerkorridoren, så kan jag själv få ta ställning till om mina åsikter matchar denna. För det kan väl inte vara så att du hittar på en korridor som inte finns?

Ser med spänning fram emot beskrivningen av skrikhögerkorridoren. Den kommer säga väldigt mycket om sin författare.

• man och nöjd
    Padirac skrev 2018-01-01 17:09:00 följande:
    SD vill f.ö införa sin egen åsiktskorridor i samhället, de kallar det assimilering där bara de som är Svenskar räknas (förutom några minoriteter in om landet, men de är inte Svenska).

S är inte för assimilering, de är ju för 'multikulti', vilket SD hatar 
    Ja, det finns skillnader mellan S och SD.

Vad gäller assimilering så låter det inte så trevligt. Men det vore ju en fördel om de som kommer hit får veta att det inte är okej att skjuta, våldta, hota o.s.v
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2018-01-01 18:49:14 följande:
    Den som inte har moraliska invändningar mot SDs rasism är långt ute på en mycket rutten syn på människor Kräks

Märkligt att du som själv säger att du inte vet så mycket om SD kan komma med ett sådant påstående - det är det där 'förutfattade'om andras uppfattningar som gör sig gällande igen ser jag. Vädra gärna fördomar, fördomar behöver luftas för att bli av med den instängda lukten, sen kan man göra sig av med dem.
    SD införde för en tid sedan nolltolerans mot rasism, vill jag minnas. Dina fördomar verkar hindra dig att ta  in det.

• man och nöjd
    Padirac skrev 2018-01-01 18:40:45 följande:
    Skrikhögern säger väl att allt från Fredrik Reinfeldt o vänsterut är vänster, marknadsliberaler inräknade.

Du och jag och alla andra har också bara åsikter.

Det är åsiktskorridoren som gör att vissa saker är förbjudna att tala om eller beskrivs som oifrågsättbara sanningar. det är därför du säger att dina åsikter är censurerade på vänsterforumet FL. Det är den åsiktskorridor du rör dig i.

Likheten du ser mellan S och SD är vilseledande och en illusion. Varför finns SD kvar ett år efter att de bildades 1988 då regeringen Carlsson (S) i december 1989 stängde gränsen för alla utom kvotflyktingar? SD har politiska mål som du inte vet så mycket om säger du. Jag tror på dig när du säger det.
    Var det allt du hade att komma med kring den skrikhögerkorridoren. Som jag förutspådde har du fel. Allt till vänster om Reinfeldt kan inte kallas vänster.

Modereringen på fl är ej tillåten att diskutera. Dra dina egna slutsatser.

Jag är inte så jätteintresserad av SD, så därmed läser jag inte så mycket om dem.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2018-01-01 19:35:55 följande:
    Det var också någon i tråden som påstod att Jimmie Åkesson skulle bli statsminister inom 5 år
    Kanske S ser hotet och kopierar SD's politik. Magdalenas uttalande tyder på det.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2018-01-01 20:05:20 följande:
    Grinar och gastar MA om åsiktsförtryck,  censur, såsserier, pk-media, pk-elit osv..?  Nä..

Du måste hålla isär frågan om invandring med frågan om den politiska högerns nedlåtande attityder. Det är två väsensskilda saker. Två tankar samtidigt. 
    Så du menar att alla dessa människor som nu kommer avvisas vid gränsen istället kan glädja sig åt att Magdalena uttrycker sitt invandringsstopp på ett vackert sätt?

Personligen tror jag flyktingarna struntar fullkomligt i både Magdalena och Åkesson. De flyr för sitt liv. Men nu avvisar vi dem och är nöjda med det eftersom S uttrycker sig så fint.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2018-01-01 21:32:28 följande:

Det är flera år sedan Jimmie Åkesson deklarerade nolltolerans mot rasim. Tycker du att Jimmie Åkkesson har varit framgångsrik? 

Tycker du att ett parti som pratar om nedärvd essens i sitt partiprogram är trovärdig när man påstår att man har nolltolerans mot rasism?

Kollar man på opinionssiffror får man nog säga att Jimmie lyckats otroligt bra utifrån sitt uppdrag. Personligen tror jag Jimmie menar allvar med att rensa partiet från rasism. Samtidigt behöver man ju inte vara nån Einstein för att fatta att SD suger åt sig rasister som en svamp.

Jag vet inte riktigt vad som menas med "nedärvd essens". En korkad formulering kan jag tycka. Ungefär som vänsterns formlering om att "överta produktionsmedlen". Det är onekligen ett sjukdomssymptom att dessa formuleringar står kvar.

Iom S nu tar tydligt avstånd från massinvandringen så tror jag borgerliga partier kommer följa efter och därmed försvinner snart invandringsfrågan från agendan.

• man och nöjd
    Padirac skrev 2018-01-01 22:31:40 följande:
    Menar du att MA infört en ny asylpolitik som antagits av riksdagen iom hennes uttalande?
    Vilken otroligt korkad fråga. Svaret är nej.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2018-01-01 22:35:27 följande:
    Tycker eller tror du att MA på något avgörande sätt ändrat sin syn på hur mottagningen fungerat senaste åren?

www.aftonbladet.se/nyheter/paflykt/article21715065.ab
    Ingen aning. Hennes personliga uppfattning är ganska ointressant. Artikeln du länkar till hade ett datum från den stora flykting-krisen. Hade varit mer intressant med något från 2014.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2018-01-01 23:01:25 följande:
    Ska jag anta att du drog upp MA's uttalande för att du ser det som ganska ointressant då?

Har du förstått vad MA sa i sitt uttalande och om det i så fall skiljer sig från uttalandet från 2015?

En känt partiledare (som någon här vill skicka ut idolbilder på) har som strategi att säga att han inte vet, att han inte känner till något när frågorna kommer. Ska jag uppfattade detta Ingen aning  samma sätt, eller var det bara oturligt att det kan uppfattas så? 
    KillBill skrev 2018-01-01 19:35:55 följande:
    Det var också någon i tråden som påstod att Jimmie Åkesson skulle bli statsminister inom 5 år 
    man och nöjd skrev: Kanske S ser hotet och kopierar SD's politik. Magdalenas uttalande tyder på det.
    Padirac skrev 2018-01-01 22:31:40 följande:
    Menar du att MA infört en ny asylpolitik som antagits av riksdagen iom hennes uttalande?
    man och nöjd skrev: Vilken otroligt korkad fråga. Svaret är nej.

Hänger dessa inlägg du skriver ihop på något sätt? - jag får intrycket av att du vill påskina att MA's uttalande är grunden för S migrationspolitik och att just detta uttalande skulle påverka asylsökares mottagande vid gränsen här och nu.  Fiskas i grumliga vatten med dessa inläggs relationer?  eller var det random uttalande som inet hade med varandra att göra trots att det var följdfrågor? 

När finansministern uttalar sig i DN så utgår jag ifrån att det är mer än hennes personliga tankar hon ger uttryck för.

Ja, jag har förstått hennes uttalande. Och jag har inte förstått varför du drar upp 2015 års uttalande. Det är överspelat.

Vilken partiledare vill du ha idolbilder på?

Ditt resonemang är tyvärr omöjligt att följa. Du ställer jättekonstiga och irrelevanta frågor.

Hur uttalandena skiljer sig kan du väl läsa innantill?

Du får ppfatta "ingen aning" precis hur du vill. Men troligen menade jag att jag inte vet.

IBland hänger inläggen ihop, men oftast inte.

Det fiskas inte i grumliga vatten. Möjligen gör MA just detta.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2018-01-01 23:36:39 följande:

Hur många moderata experiment kan den svenska välfärden uthärda?

www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/hur-manga-moderata-experiment-kan-den-svenska-valfarden-utharda/

Man blir ju lite förvånad över att folk kallar ett sjukhusbygge för ett experiment.

Vänstern tycker alltså inte vi har råd med sjukhus längre. Men massinvandring, det har vi alltid råd med?

Är inte så insatt i detaljerna kring kostnaderna. Men det går såklart alltid att hitta märkliga saker på ett så stort bygge. Att det blir det dyraste sjukhuset i världen är väl inte så konstigt, med tanke på att det är vårt flaggskepp och att det är helt nytt.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2018-01-02 00:22:29 följande:
    Kritiken går ut på att sjukhusbygget har blivit flera gånger dyrare än nödvändigt. Projektets största kritiker är borgerliga Svenska Dagbladet..
    Det är en risk man tar när man försöker göra något. Det är ett stort projekt. Säkrast hade varit att lämna över projektet till nästa mandatperiod.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2018-01-02 11:26:49 följande:
    Vad menar du med nästa mandatperiod? Planering av projektet påbörjades för ca 15 år sedan, upphandlingen påbörjades för snart 10 år sedan och nu är sjukhuset byggt. Vad är det som ska lämnas över?
    Jag menar att det inte lönar sig att göra något eftersom de som inte gör något alltid har tid att gnälla.

• man och nöjd
    Padirac skrev 2018-01-02 00:42:55 följande:
    BCG är konsultföretaget som driver förändringen i vårmodellen till värdebaserad vård, deras management konsulter har kostat otroliga summor. ackis i uppsala och sahlgrenska har delvis infört samma vårdmodell.

Kostnaderna för byggnad, Drift, underhåll, ändringar ät finansierade genom en ops-modell. Där finns en del ännu sjukare kostnader än de BCG tar ut för sina managementkonsulter. Meningen var att OPS skulle konkurrens utsätta kostnaderna. Men endast en leverantör nappade. kritik har kommit mot att de styrande valde OPS modellen trots att grunden till detta saknades. Det fanns ingen konkurrens.
    Jag är inte någon jättefantast av maagement-konsulter, men det känns inte alls rätt att hänga upp sig på deras timpeng. Tanken är ju att deras arbete ska leda till en affärsmodell som mångå gånger om sparar in pengarna som de själva har kostat.

Privata bolag anlitar också management-konsulter och det gör de naturlgtvis av en anledning.

Om inga företag vill vara med och konkurrera så kanske de har mer lukrativa avtal på annat håll. Sånt händer.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2018-01-02 23:28:29 följande:
    Timpengen är inte problemet i sig. Det är att missförstå vidden och helheten av vad som hänt.

De två Problemen har beskrivits som så:

Landstinget som beställare och BCG som leverantör inte har kunnat ta fram några underlag på vad som beställts och vad som levererats.

www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/12/07/karolinska-saknar-underlag-for-28-miljoner-i-konsultfakturor/

Det finns dessutom misstanke om jäv

www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/12/19/konsulter-pa-karolinska-kostade-700-000/

Landstinget valde av ideologiska skäl snarare än pragmatiska skäl att hå vidare med en finansietingsmodell som skulle ha fördelar enbart om det fanns konkurrens mellan leverantörer., vilket det alltså inte gjorde. Detta beskrivs som lekstuga och experiment.
    28 miljoner är nog småpengar jämfört med vad alla småpåvar som får betalt för att leta fel på de som försöker bygga ett sjukhus.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten