• KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2017-04-14 12:30:03 följande:
    Jag tror bara att de som stötts över till SD redan har gjort det. Den poolen är tömd på väljare.

De som byter till SD idag gör det för deras politiks skull.

Därmed är också lösningen för att hålla SD nere att erbjuda ett alternativ som lockar tillbaka fd sossar och moderater.

Det har ju börjat rört på sig och jag tror att samhällsklimatet förskjutits såa tt allt färre media bölar "rasist" när politiken förändras.

Avfolka SD är att ta i, SD:arna är trots allt de mest trogna väljarna enligt undersökningar, men att plocka tillbaka marginalväljare - det kan man definitivt.

Kanske, men det är en vacker tanke i alla fall.

Men de andra partierna kommer mjäka, så inget kommer ändra sig antagligen.
    Enda är väl att man kan stoppa flödet om de andra partierna gör nått, vilket de inte gjort innan.
    Ja, inte mycket mer än ta in så många vi kan, och kan vi ta hand om alla på ett bra sätt är ointressant verkar det som.

• FDFMGA
    Lightdamp skrev 2017-04-14 12:31:42 följande:
    Nu lägger du för mycket vikt på vad min uppfattning är kring just den här enskilda användaren. Talade mer i svepande termer och hade i mitt huvud vänsterpressen som den stora boven i dramat. Men i ärlighetens namn så brukar vänstern vara bäst av alla på identitetspolitik.
    Nja, du kallade Nihka för vänster, enligt mer relevanta mått mätt är hon snarare höger än vänster.

Jag borde väl inte ha gått in i en persondiskussion, men det finns nog få som har utsatts för mer hat än Nihka här på FL.

Just nu i den här tråden där ett antal anonyma hatare uppvaktar henne.

gamla.familjeliv.se/Forum-4-362/m77574403.html

Igår i en tråd som sedan togs bort.

Antar att det är för att hon är kvinna - kvinnohat och rasism/främlingsfientlighet är företeelser som tycks leva i symbios med varandra.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-04-14 11:45:34 följande:
    Du inser alltså inte att det är hemsidans alla skribenter och inte de som som står för artikeln?

För artikeln och åsikterna i den står en person.

Han beskriver en övning som studenterna har gjort på en kurs han håller i.

Det är alltså Anders Sundell är forskare och lärare i statsvetenskap tillsamman med ett antal studenter som kommit fram till slutsatsen att Sentio är den minst tillförlitliga opinionsundersökningen. Sedan så får man förmoda att de som står bakom forskarbloggen Politologerna också står bakom publicerade forskningsresultat för annars hade det nog lämnat forskningssamarbetet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Lightdamp
    FDFMGA skrev 2017-04-14 12:39:27 följande:
    Nja, du kallade Nihka för vänster, enligt mer relevanta mått mätt är hon snarare höger än vänster.

Jag borde väl inte ha gått in i en persondiskussion, men det finns nog få som har utsatts för mer hat än Nihka här på FL.

Just nu i den här tråden där ett antal anonyma hatare uppvaktar henne.

gamla.familjeliv.se/Forum-4-362/m77574403.html

Igår i en tråd som sedan togs bort.

Antar att det är för att hon är kvinna - kvinnohat och rasism/främlingsfientlighet är företeelser som tycks leva i symbios med varandra.
    Nu vet jag inte vad som har skrivits tidigare men att kalla Sdare för nazister kan nog framkalla en del ilska då man rent objektivt omöjligt kan kan få deras politik till nazism. Men generellt så är det alltid någon som förklarar att man är avskräde om man ogillar vissa ismer. 
  • klyban
    Lightdamp skrev 2017-04-14 12:46:11 följande:
    Nu vet jag inte vad som har skrivits tidigare men att kalla Sdare för nazister kan nog framkalla en del ilska då man rent objektivt omöjligt kan kan få deras politik till nazism. Men generellt så är det alltid någon som förklarar att man är avskräde om man ogillar vissa ismer. 
    Det är sant den vänstern är fast i -98 när partiet verkligen var ett RasseNasseParti, och kan inte se att det är extrema skillnader emot då och nu.
  • Flash Gordon
    klyban skrev 2017-04-14 12:34:29 följande:

Och en sak som faktiskt stör mig en del, och det är hur jävla lätt kränka människor blir när man inte håller med dom och på dessa ytterligheter.

Konsensukultur är ju typiskt svenskt. Om vi nu ska vara där och tassa i rasismens kanter igen.

Det var någon som i alal fall nöjde sig med att kalla mig djävulens advikat när jag förklarade att Jimmie Åkesson inte alls hade sagt det som höhö-gänget påståd att han hade sagt.

(Alltså ganska prick samma som jag gör med Trump nu)

Men det är nog det närmaste att få "förståelse" jag kommit där.
  • oOOo  oOOo
    klyban skrev 2017-04-14 12:36:32 följande:

Men de andra partierna kommer mjäka, så inget kommer ändra sig antagligen.

Det som är mest skrämmande är att den befintliga politiken är så reaktiv istället för proaktiv. Det är som de saknar förmåga att se konsekvenser av beslut. Lite som Schyffert som helt plötsligt blir rädd när det sker ett terrordåd och innan dess verkar helt oförmögen att inse att det finns anledning till oro. Men vem vet, han kanske likt politikerna bara skojar och spelar med folks liv så länge deras position vidmakthålls.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-04-14 12:40:33 följande:

Det är alltså Anders Sundell är forskare och lärare i statsvetenskap tillsamman med ett antal studenter som kommit fram till slutsatsen att Sentio är den minst tillförlitliga opinionsundersökningen. Sedan så får man förmoda att de som står bakom forskarbloggen Politologerna också står bakom publicerade forskningsresultat för annars hade det nog lämnat forskningssamarbetet. 

Ja. En person Anders Sundell. Som presenterar ett skolarbete. Fast inte på något vetenskapligt sätt, i detalj.

Du förmodar alltså att andra skribenter på samma sajt står bakom det Sundell presenterar.

Förmodar du att alla som skrivet på SVD-debatt tycker lika om allting som skrivs där också?
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2017-04-14 13:04:51 följande:
    Konsensukultur är ju typiskt svenskt. Om vi nu ska vara där och tassa i rasismens kanter igen.

Det var någon som i alal fall nöjde sig med att kalla mig djävulens advikat när jag förklarade att Jimmie Åkesson inte alls hade sagt det som höhö-gänget påståd att han hade sagt.

(Alltså ganska prick samma som jag gör med Trump nu)

Men det är nog det närmaste att få "förståelse" jag kommit där.

Mig kallar dom rasist när jag ifrågasätter en lögn som kommer.
    Själv vill jag inte ha med SD och göra, men att folk börjar ljuga ska inte accepteras.
    Vilket givetvis gäller åt andra hållet också.
    Då man även ser detta tyvärr.

• Flash Gordon
    oOOo oOOo skrev 2017-04-14 13:09:14 följande:
    Det som är mest skrämmande är att den befintliga politiken är så reaktiv istället för proaktiv. Det är som de saknar förmåga att se konsekvenser av beslut. Lite som Schyffert som helt plötsligt blir rädd när det sker ett terrordåd och innan dess verkar helt oförmögen att inse att det finns anledning till oro. Men vem vet, han kanske likt politikerna bara skojar och spelar med folks liv så länge deras position vidmakthålls.
    Schyffert är ju ett paradexempel på vad som gick snett.

Mannen som 47 år gammal alltså öppet på twitter skriver om hur han "runk-bajsar" sin meningsmotsåndares mamma i munnen och hur meningsmotståndaren suger hans kuk.

Det är nivå på debatten det ...

Men än så länge omhuldad av eliten.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten