Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

nihka skrev 2018-05-06 01:57:36 följande:
    Känner du till något fall där en person har en timmes bidragsarbete i veckan/månaden? Inte hypotetiskt utan faktiskt.

Om man kollar SCBs statistik över antalet arbetade timmar så ser man ökningen av antalet arbetade timmar följer ökningen av antalet sysselsatta. Det går alltså att slå fast att ökningen av antalet sysselsatta INTE handlar om påhittad sysselsättning där människor bara jobbar 1 timme i veckan.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    x22z23 skrev 2018-05-06 23:41:03 följande:
    Va?

1 timmes ökning är ju också en ökning.

SCB redovisar hur många timmar som arbetas i genomsnitt per vecka och år. 

År 2014 arbetade vi i Sverige i genomsnitt 143,4 miljoner timmar per vecka. 
    År 2017 arbetade vi i Sverige i genomsnitt 151,8 miljoner timmar per vecka. 

Skillnaden är alltså 8,4 miljoner timmar. Det motsvarar 210 tusen 100 % tjänster eller 280 tusen 75 % tjänster. Regeringen säger själv att det har skapats ca 250 tusen jobb och sett till ökningen av antal timmar så torde dessa 250 tusen nya jobb avse tjänster med i genomsnitt 80-90% tjänstgöringsgrad och jag skulle tro att denna siffra ligger nära den genomsnittliga anställningsgraden i Sverige. 

• KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-05-07 19:14:44 följande:

Med tanke på att det tillkommit över 1 miljon nya invånare är det inte speciellt imponerande siffror. Nästa lågkonjunktur kommer sända svenska statsfinanser till avgrunden om inget radikalt görs omgående.

Hur räknar du?
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-05-07 19:54:37 följande:
    Det undrar jag också hur du gör och framförallt återfinner jag inte den siffra du nämner på den SCB-länk du bifogar. Här är i alla fall ett citat från SCB:

"Sedan förra sekelskiftet har befolkningen nästan fördubblats. År 2016, som är startåret i denna framskrivning, bodde det nästan 10 miljoner personer i Sverige.De senaste åren har befolkningsökningen varit snabb och i början av 2017 passerades 10-miljonersstrecket."

Det tycks råda stor eftersläpning i statistiken och senaste siffrorna jag hittar anger befolkningen till 10 135 303 personer och här ingår då enbart svenska medborgare.   https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/

Vilken siffra? Befolkningsökningen? Det var nihka som gav dig den uppgiften.

Nu är du ute och cyklar. SCBs statistik är mycket tillförlitlig. På vilket sätt är det relevant att i en diskussion om befolkningstillväxten efter år 2014 börja prata om hur stor befolkningen var i början av 1900-talet? Kan du utveckla det?

För övrigt så ingår i SCBs befolkningsstatistik även alla asylsökande som är folkbokförda och har ett uppehållstillstånd som är längre än 12 månader.

• KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-05-07 22:16:35 följande:
    Japp och där framgår också tydligt att befolkningen på kort tid ökat rekordmycket i Sverige. Länge låg befolkningen i Sverige runt 8 miljoner. Några år in på 2000-talet passerade vi 9 miljoner. På rekordtid därefter har befolkningen ökat med över 1 miljon människor. Finns ingen tidsperiod någonsin under Sveriges historia där befolkningen ökat så snabbt som under den senaste.  Att då slå sig för bröstet när antalet jobb ökat med ett par hundra tusen under samma period är ju bara löjligt. Försörjningsbördan i det här landet blir bara större och större. Det blir allt färre som ska försörja alltfler. Sverige har inte råd att ta hand om miljontals flyktingar. Det här är något som SD konstaterat för länge sen. Moderaterna har också sällat sig till det sällskapet och sedan förra veckan tycks även Socialdemokraterna fattat det. Polletten tycks till och med trillat ned för Stefan Löfvén i alla fall tillfälligt.

Nu är det så att trots att befolkningen har ökat rekordmycket så har arbetslösheten minskat och sysselsättningen har ökat. Antal människor som går på bidrag är lägre än under många år och det är färre i utanförskap idag än när regeringen tillträdde 2014.

• KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-05-07 23:34:43 följande:

Det där är ju inte sant. Vi har rekordmånga i sysselsättningspolitiska åtgärder trots att vi befinner oss i en global högkonjunktur som pågått i flera år. Aldrig tidigare har så många levt på bidrag i Sverige som idag. Flera kommuner dignar i bördan av försörjningsstöden.  Det är hemskt.

Påståendet att fler än någonsin lever på bidrag är inte sant. Var har du hämtat den informationen från?
  • KillBill
    x22z23 skrev 2018-05-07 23:40:24 följande:

Det är ju fantastiskt, då borde vi utan problem kunna sänka skatterna, eller?

Ja moderaterna och övriga alliansen anser att det nu går att sänka skatterna med 30-40 miljarder. Regeringen använder emellertid hellre pengarna till att anställa mer personal i vården, inom polisen och i skolan.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-05-08 22:29:35 följande:
    Nej, det är inte fel. Läs själv på SCB.
    Den exakta folkökningen från januari 2015 till december 2017 är 372 887 personer.

• KillBill
    FDFMGA skrev 2018-05-08 10:25:11 följande:

Jag tror att du har missat hur de flesta allianspolitiker och många av dessa partiers väljare resonerar.

Hos dem finns det ingen motsättning mellan att sänka skatten och samtidigt kraftigt öka anslagen till polis, försvar med mera, med mera - endast fantasin sätter gränserna där.

Och allt finansieras genom åtgärdernas dynamiska effekter,  i teorin, i praktiken genom ytterligare inskränkningar i välfärdssystemen och/eller med utlandslån samt utförsäljningar av gemensam egendom.

Om jag inte missminner mig så finns SBAB och Telia på säljlistan och Vattenfall har ju börjat gå med vinst igen efter att Maud Olofsson våldsamma härjningståg. Postnord kan man väl inte göra sig av med såvida man inte betalar den som vill ta hand om Maud Olofssons skapelse.

Den tydligaste skiljelinjen i svensk politik handlar inte om höger-vänster i traditionell mening, utan om vilja och förmåga att ta ansvar för Sveriges ekonomi

Jag är helt enig med dig i din analys.
  • KillBill
    x22z23 skrev 2018-05-09 17:58:51 följande:
    Moderaternas tankar kring skattesänkningar på 0-40 Milarder är ju en spottstyver jämfört med vänsterns samlade skattehöjningar.

Nuvarande regering använder pengarna till att sitta på. Finanserna går löjligt mycket + och man vet inte var man ska göra av alla pengar, så man sätter sig på dem.

Jag tror många med mig är enig med mig om att moderaternas skattesänkningar på 30.40 miljarder är mycket olyckliga med tanke på de stora satsningar som behövs inom vård skola och omsorg.

Sedan kommer inte alla få ta del av moderaternas nya jobbskatteavdrag för precis som tidigare så vill inte moderarena att landets pensionärer ska få ta del av denna skattesänkning. Av någon anledning så tycker moderaterna att landets pensionärer ska betala mer i skatt än vanliga löntagare.

Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten