Inlägg från: Musetti |Visa alla inlägg
  • Musetti

Gravid Bf Oktober 2017

Linnnn skrev 2017-09-12 16:28:04 följande:

Hur går det för dig Musetti? Lite snopet att missa de två sista dagarna på jobbet. Skönt att vi nu kommit så långt att våra små klarar sig bra om de skulle födas nu.

Hej! Vad gulligt att du tänker på mig/oss Linnnn :)

Första dagen som föräldraledig "på riktigt" i dag, känns jättekonstigt! Det här är ju mitt första barn och allt är så nytt. Var faktiskt inne på jobbet en sväng i går då jag hade planerat en liten avskedsfest med kollegorna, det var skönt att få ett "avslut" (samt presenter, hehe) och nu kan jag slappna av ordentligt. Nu borde väl din konferens vara ganska nära? Nedräkning?

Var på kontroll i går igen och allt såg bra ut men de är oroade av att bebisen är så liten (sf måttet hade inte ökat alls) i kombination med att jag får mer och mer sammandragningar som börjat göra ont. BM påpekade återigen att de vill att bebisen stannar i magen iaf två veckor till för att vara på den säkra sidan.

Det känns lite överdrivet med alla kontroller, gjort säkert 15 ultraljud vid det här laget och träffat 7 olika BM. Nu är det nästan en kontroll eller kurs om dagen! Har en känsla av att de tycker jag är igång för mkt. Men de har inte beordrat sängläge. Jag har gott hopp om bebisens hälsa men blir ju lite stressad.

Har köpt några bodies i pyttestrl. 46 utifall att. Och på lördag får vi hem alla saker som vagn, säng, skötbord etc.
  • Musetti
    Linnnn skrev 2017-09-12 16:34:36 följande:

Igår var jag hos bm, sf-mått 35 cm v 34+2, +11 kg, bebis rörlig, men huvudet nedåt.

Idag har jag också klarat av mitt föredrag på kongressen, så skönt! Trots att jag känt mig stressad senaste veckan var blodtrycket lägre än tidigare Nu ska jag ta det lugnare och börja överlämning av jobb till vikarie/kollegor.

Ah, nu ser jag att föredraget redan var avklarat, grattis!!!

Mitt sf-mått är bara 26 cm i v 35+0. Fast jag gått upp 11 kg. Bebis har huvudet nedåt och det är fortf rörligt, de hade jättesvårt att mäta flödet på ultraljudet då hon kom ivägen hela tiden. De kunde dock se att hon har massa hår :)
  • Musetti
    BFoktober2017 skrev 2017-09-12 17:10:52 följande:

Skönt att dom iallafall håller koll på dig o bebis. Hellre en extra gång en en gång för lite :) du får se till att allt är klart för bebis, kan ju vara så att du snart har henne i famnen :)

Absolut! Jag är jättetacksam för all omsorg och hur bra vården är organiserad här.

Längtar sååå mycket tills hon kommer ut men vill ju att hon ska vara så "klar" som möjligt. Svårt att tänka mig hur livet som förälder kommer att bli, att förbereda sig på något man egentligen inte helt kan förbereda sig på :)
  • Musetti

Jag är supertrött på att vara gravid och ser sååå mycket fram emot att träffa lilla räkan. Ser till och med fram emot förlossningen. Börjar fundera på att kanske inte ta epiduralen trots allt. Men det beror på om jag blir igångsatt eller inte, det ska visst göra mer ont då starten inte är "naturlig" så att säga. Iaf av vad jag läst.

Har gått ner ett kilo senaste dagarna, någon som varit med om det? Fast det kanske är laxermedlet som äntligen börjar funka, hehe. V. 35+2 i dag.

• Musetti
    Linnnn skrev 2017-09-13 16:38:15 följande:

Vad roligt att läsa om hur flera fixar hemma Jag har inte hamnat i "boastadiet" än, så gissar på att det betyder att jag kommer att vara gravid ett tag till. Minns torkning av lister, gnuggning med svinto och bakning i slutet av tidigare graviditeter, men jag jobbar iof heltid och då blir det svårt att hinna med annat än på helgerna.

Jag tvättade de första bebiskläderna i dag - att det kan vara så trevligt att hänga tvätt visste jag inte! Räknas det som att boa?

I kväll kommer mina franska svärisar förbi med lite grejer från Ikea som vi bett dem köpa. Känns tryggt :)
  • Musetti
    LitenBlomma skrev 2017-09-14 11:50:26 följande:

Jag har varit äcklad av sött och bara velat ha surt och salt. Men nu kan jag inte tänka på något annat än choklad. Gör varm choklad på morgonen men suget sitter i hela dagen ändå. Vill ju inte sockerchocka det stackars barnet. Köper jag så är det bara ett par bitar eller en liten chokladbit men det är verkligen ett begär efter mer.

Jag vagar inte ata choklad da jag last att man blir mer forstoppad av det - och det racker som det ar redan... Men i sondags gjorde jag faktiskt chokladbollar och bjod mina (mestadels franska och amerikanska) kollegor pa nar jag slutade jobba. Haha forsta gangen nagon fragat mig om receptet pa chokladbollar tror jag Tyst

I dag kommer BM hem till mig for kontroll for forsta gangen. Kanns lite nervost att ha henne hemma har i lagenheten, och vad ska hon gora under tiden bebisens rorelser mats?

Fantastiskt hur dagarna gar aven nar man inte gor nagot :) Jag har svart att sluta kolla jobbmejlen, men jag svarar inte iaf. Marker stor skillnad i kroppen nu nar jag inte behover jobbstressa och fara runt, min foglossning har nastan helt forsvunnit och sammandragningarna blivit farre. Sa det verkar ju fungera! I kvall har sambon vernissage sa jag far forsoka pressa mig i nagon fin klanning och vara lite social.
  • Musetti
    Linnnn skrev 2017-09-15 13:41:23 följande:

Har just fått reda på att mannens familj har bokat en överraskningsresa för att fira min man 12 dagar efter bf Förstår inte riktigt hur de tänkte. Troligtvis har ju bebis tittat ut, men det är ju inte helt säkert och om jag t ex skulle gå 10 dgr över tiden som första gången känns det inte heller bra att han ska vara borta direkt efter. Nu gäller det bara en eller om det kanske var två nätter(?), men jag tycker ändå det hade varit bättre om de bokat resan nu i början av oktober eller senare under året.

Oj, nej det hade jag inte heller gillat. Hur tänkte de där? Och din man vill väl sannolikt också vara hemma med bebisen. Går resan att boka om?

Igår hade jag besök hemma av BM och det kändes väl inte direkt jättebekvämt. Hon verkade dessutom han en roll som ambulerande socialarbetare och ställde en del närgågna frågor om min och min sambos relation. Inte allls vad jag väntat mig och inte därför hon var där. Men bebis rörelser var toppen och sf-måttet har ökat 4 cm sedan i måndags, så det verkar ju fungera iaf!

Trodde även sammandragningarna minskat men tji fick jag när vi skulle sova. En timme lite drygt höll det på, nästa gång ska jag börja klocka. Har laddat ner en app som verkar bra.

Idag packar jag BB-väskan!
  • Musetti
    erijon skrev 2017-09-18 07:43:28 följande:

Idag har jag 14 dagar till BF, eftersom barnmorskan ska jäklas att räkna BF som vecka 40+0 här. Grrr!

Men det är extremt lite tid kvar. Eftersom jag litegrann är "lovad" att inte gå över tiden så är det ju faktiskt bara två veckor kvar oavsett. Om jag inte ångrar mig i sista sekund och vill låta det gå en vecka över (vilket jag garanterat kommer göra om inget lyckas sätta igång förlossningen innan BF!)

Torsdag närmar sig, då ska jag på undersökning/kontroll av tappen och få hinnsvepning (om det är möjligt. Jag är väldigt säker på att det borde gå! ) bara 3 dagar kvar. Kan ju absolut bli bebis i helgen!! Ja eller innan, men känns troligare att svepning sätter igång än att det kommer igång helt självmant.

Men jag har en fråga till er: min bebis har inte fixerat sig. Inte sista besöket iallafall.. i vecka 36+4. Och idag under natten har han vänt sig alltså i sidled liksom. Så han har ryggen på höger sida och sparkar på vänster. Spegelvänt alltså. Hänt många gånger förut, så oroar mig inte egentligen MEN blir nästan läskigt såhär sent i graviditeten. Är i vecka 39 nu. Tänk om han roterar på annat sätt också? Läskigt.

Så spännande med så kort tid kvar erijon! Bebis i helgen låter ju galet fantastiskt :)

Jag har nästa ultraljud på torsdag denna vecka, då ska de avgöra om hon blrjat växa till sig igen eller om de ska sätta igång mig för att få ut henne. Men de väntar med igångsättning till v37 i vilket fall. Är v35+6 i dag.

Så har jag två möten med BM på tisdag (två olika), två på torsdag och en på fredag. Jag som trodde den här föräldraledigheten skulle börja lugnt! Hade en hemma här i lördags som kontrollerade bebisen och allt såg bra ut.

Fick gosa lite med sambons systers 2 1/2 veckorsbebis i helgen, blir avundsjuk :) Har köpt alla sista saker och nu, salvor, blöjor etc. Nu inväntar vi bara leveransen av vagn, säng och skötbord. Vi kommer ha alla grejer tillhands i korgar (jättefina som svärmor sytt) under skötbordet och hänga lite grejer på sidan (köpt på Ikea). Införskaffade en vindtät och gosig overall från Cadet Rousselle i strl 1 månad, kanske i minsta laget men det är ju så svårt att veta.
  • Musetti

Slänger in en bild på min mage också (i dåligt ljus). Ser mindre ut än era men alla är ju olika!

• Musetti
    Linnnn skrev 2017-09-18 20:39:03 följande:

Lustigt att man kan vara rädd för så olika saker. Inför min första förlossning var nog min största skräck kejsarsnitt och ryggbedövning. Men förstår också att det inte är så lätt att ställa om nu när du förberett dig för snitt. Jag kan inte ens fatta att jag överhuvudtaget ska föda barn, så vi får se hur det känns när det går upp för mig Föda utan rädsla tycker jag är bästa boktipset även om jag inte kommit mig för att läsa den här gången.

Jag försöker läsa den men somnar varje gång!!!
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017