Inlägg från: Musetti |Visa alla inlägg
  • Musetti

Gravid Bf Oktober 2017

Glad81 skrev 2017-06-01 19:35:39 följande:

Förstår att det är en lång väntan. Trodde att alla hade rul runt v.18 - 19. Men det skiljer sig alltså. Vi trodde och hoppades på en kille här, men det visades sig vara en tjej. Chock i början, men nu har man vant sig vid tanken. Känner mig mest bara glad nu att det är en tjej och tänker att det kommer bli mysigt. Kan bara känna ett litet sting avundsjuka när jag läser om andra som fått reda på att dom ska ha en kille. Men jag antar att du är mer förberedd eftersom ni tror att det är en tjej.

Hoppas tiden går fort för er nu så att det snart är eran tur.

Vi bor i Paris, och fransmännen gör saker lite annorlunda. Och viktigaste är ju att pyret är friskt så klart, vad det än blir så är den väldigt välkommen. Och så kommer den ha en liten tjejkusin endast två månader äldre vilket blir perfekt.

Har kännt rörelser ett tag nu och tyckt att de minskat på sistone och då blir jag så nervös. Men å andra sidan så jobbar jag som en tok nu och hinner väl inte känna efter så mycket.
  • Musetti
    Swinka skrev 2017-06-01 20:00:04 följande:

Då har du ju fortfarande något spännande att se fram emot!

Absolut! Det har du rätt i men det ska bli kul att sluta säga "den" :)
  • Musetti
    Tulipan skrev 2017-06-02 13:02:45 följande:

Idag fick vi äntligen besked om fostervattenprovet och det verkar som att bebisen inte har några kromosomfel!!! Känns som att man kan andas ut lite igen

Oh så skönt, vilka glädjande nyheter! Vi fick vänta 3 veckor på att få svar på NIPT-testet (de glömde bort oss, tack för den...) och det kändes som 3 förlorade veckor nästan. 
  • Musetti

I morgon ska vi antligen fa gora ultraljud nr 2 och forhoppningsvis fa veta om det ar en liten tjej eller kille dar inne! Som vi langtat :) Sedan har jag inbokade moten minst en gang i manaden hela sommaren anda fran till BF. 

Var hos BM i fredags och allt verkade hur bra som helst enligt henne (konstigt bara att hon inte kunde gora ultraljudet men fransk administration ar som den ar...). Fick fragan om jag ville ha naturlig forlossning eller epidural (kejsarsnitt finns bara for riktiga akutfall har) och valde epidural. Det som lockar med naturlig forlossning ar dock att da far man ett specialrum med en liten bassang i, som later ganska trevligt. 

Vecka 22+0 idag och kanner rorelser flera ganger om dagen nu, mest nar jag har atit, tranat (yoga) eller druckigt nagot sott. Har moderkakan i bakvagg sa det ar val darfor, plus att jag ar ganska tunn av naturen. Kanner att jag landat ganska bra i vad man far och inte far ata, och trana, utan att det kanns for jobbigt.

Ska ivag till New York nasta vecka och gruvar mig for flygresan, men BM hojde inte pa ogonbrynen alls, skrev dock ut nagra par stodstrumpbyxor pa recept. 

• Musetti
    Linnnn skrev 2017-06-14 06:32:19 följande:
    Vad svårt att redan nu välja hur man vill ha förlossningen. För mig är det fortfarande så tidigt att jag nog inte riktigt fattat att barnet ska ut än och jag har inte börjat fundera på hur jag vill ha det. Iof hade valet mellan epidural och inte varit ganska lätt. Tror en av mina allra största rädslor inför första förlossningen var epidural + kejsarsnitt. Nu tror jag att jag är lite lugnare, men det kan som sagt bero på att jag inte landat i att det ska bli en förlossning än

Att flyga långt är ju alltid jobbigt, men eftersom du mår bra tror jag inte att det blir värre än vanligt. Min erfarenhet av att resa som gravid är att de flesta är extra omtänksamma och man erbjuds gå före, sittplats, vatten osv. Det ska nog gå fint!
    Ja det var lite ovantat att BM ville fa in mitt val av forlossning i journalen redan nu, men jag tror nog jag kan andra mig  nar det borjar narma sig. Plus att jag ska till sjukhuset efter semestern och titta runt, da kanske saker faller mer pa plats om hur jag vill gora. Sedan kan man ju saklart aldrig bestamma allt 100%, det vet jag ju. Fick boken Foda utan radsla av Susanna Heli av min syster och tankte ta mig an den nar jag far en lugn stund. 

Precis, langflygningar ar ju aldrig kul, gravid eller ej Foten i munnen Jag ar nog bara ovanligt nojig denna gang. Kostade pa mig att valja bra sittplatser pa flyget ocksa, nagot jag vanligtvis inte gor. Forhoppningsvis sover jag bort det mesta av resan :) 
  • Musetti

Jag tränar yoga ca 3 ggr i veckan, har helt slutat jogga och cycklar ganska sällan (pga risken att ramla mitt i trafiken). Promenader blir det lite då och då, kanske varannan dag. Äter ungefär som innan förutom att det blir mer glass nu i stället för rosévin :) Har gått upp 5 kg totalt hittills och får kommentarer om att jag är liten för v 22. Allt har satt sig på magen som ser ut som en välpumpad handboll ungefär :)

Och det är en liten tjej vi väntar! Enligt läkaren som gjorde ultraljudet är en av de två artärer som förser barnet med näring lite tunn, något som riskerar leda till låg födslovikt. Men det är inget jag kan göra något åt och hon ligger perfekt mitt i kurvan just nu.

Bf är fortfarande 24 oktober, de ändrar inte på datumet här utan kör på den teoretiska mensuträkningen hela vägen.

• Musetti
    Linnnn skrev 2017-06-16 11:13:23 följande:
    Mår jag bra så räknar jag med att jobba fram till 2 veckor innan bf. Jag har tyckt att det varit skönt att ha lite tid att fixa iordning hemma innan bebis kommer (typ tvätta bebiskläder och städa maniskt), men också ta det lite lugnare på slutet. Jag har extremt mycket på jobbet under september och det känns lite jobbigt.
    Jag kommer ga 6 veckor innan BF sa som systemet ser ut har, vilket blir den 12 september redan, annars maste jag skaffa sarskilt intyg om jag vill jobba 3 veckor till och det kan bli svart da min BM ar valdigt knusslig av sig. Hade garna jobbat langre inpa da vi har en stor konferens i oktober som jag garna hjalpt till med. 6 veckor kanns lite segt faktiskt.

Verkar som min SGI inte ar skyddad i Sverige vilket paverkar vara planer att flytta hem i januari, sa just nu ligger jag i krig med FK...
  • Musetti
    LitenBlomma skrev 2017-06-20 09:21:06 följande:

Bm besök idag. V26. Plus 5 kg på vågen och 22 cm i magmått. Ska börja med Blir saft, 105 i hb.

Vilken fin mage!!! Glad

Jag fick aka in till gynakuten igar da jag ramlade huvudstupa ner for trappan i tunnelbanan under morgonrusnigen. Min sko (hogklackat i 36 graders varme, varfor ar jag sa dum?) fasnade i avsatsen och jag rasade flera meter och skrapade upp knan och skenben. Instinktivt skyddade jag magen iaf. 

Min sambo ringde in och forvarnade sjukhuset sa jag behovde bara vanta i 20 minuter och tack och lov var allt bra med bebben. Mina ben ar det varre med men det spelar ju eg ingen roll. Vilken chock jag fick och med alla gravidhormoner borjade jag storgrata forst pa tunnelbanan, sen pa apoteket dar jag sokte hjalp for allt blod pa benen och sist infor damen i luckan pa akuten. Kunde inte lugna ner mig forrans sambon motte upp mig i vantrummet. Otack upplevelse med ett bra slut, men det blir inget mer hogklackat denna graviditet! 
  • Musetti
    Linnnn skrev 2017-06-21 13:16:50 följande:
    Fy så läskigt! Skönt att allt är bra med bebis.

Min första graviditet blev jag påkörd då jag cyklade och det kom en massa folika springande. De hade sett att jag höll båda armarna runt magen när jag flög genom luften och när de frågade om jag hade ont hade jag ingen aning, jag bara tänkte på bebisen i magen. Till slut blev det ambulans till sjukhuset och på förlossningen berättade läkaren att de var mest rädda för att chocken skulle sätta igång förlossningen. Bebisen är bra skyddad inne i magen som tur är.
    Men usch det later ju fruktansvart! 

Ja det ar val egentligen chocken som ar varst. Jag ar forvanad over hur jag pa samma gang kanner mig enormt sarbar och samtidigt otroligt beskyddande for det lilla livet i magen. Men sa ar det ju min forsta graviditet.

Min lakare hade ocksa sagt i telefon till min sambo att det med storsta sannolikhet inte var nagon fara med bebisen, men att jag borde komma in och kolla anda for att bli lugn, for annars sa kunde min stress over situationen gora skada.
  • Musetti

Jattefina magar allihopa! Jag tycker min ser mindre ut an era Rynkar på näsan 

V 26+0 i dag, dvs 98 dagar kvar!

Ganska nyligen hemkommen fran en langhelg i New York med vanner. Flygresan gick bra, aven om det sa klart inte var jattebekvamt. Sarskilt inte da flyget hem blev installt mitt i natten och jag fick tillbringa ett extra dygn i Queens helt sjalv... Tidsskillnaden gick helt ok, sover ju redan ganska daligt. Och lyckades fa med mig lojliga mangder bebisklader hem fran Century 21! Detta ar ju forsta barnet och jag gick lite babanas, hehe. Lag dollarkurs jamfort med euron och rea... Oskyldig

Har annars borjat fa en massa sammandragningar, senast i sondags holl det pa i 2 timmar. Det gor inte ont men kanns obehagligt och laskigt. Har fatt nagot som heter Spasfon att ata och som ska verka lugnande.

En vecka kvar till semester, tjohoo! Ledig 3 veckor sedan jobbar jag ytterligare en manad. Gar pa foraldraledighet den 12 september. 

Paris, bf 17 alt 24 oktober.

Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017