Inlägg från: Musetti |Visa alla inlägg
  • Musetti

Gravid Bf Oktober 2017

Här i Frankrike är det big no-no med samsovning, inte ens babynest duger. Bara riktig säng, eller i vagnen. 

Upptäckte i går att min rand inte bara går ända upp, utan även "ända ner"så att säga, haha. Ganska stark rand fast vi väntar en tjej. 

• Musetti
    Linnnn skrev 2017-08-14 07:23:00 följande:
    Rekommenderar de verkligen vitamintillskott (om man inte t ex är vegetarian och behöver b12 el likn)?
    Min BM kraver att jag tar 5 (!) olika kosttillskott varje dag: gravidvitaminer, jarn, folsyra (ja, fortfarande), en grej for battre cirkulation (Daflon - love it) och magnesium. Men sa ater jag iofs inte rott kott (ko, gris eller lamm).

Pa onsdag ska vi fa besoka forlossningsavdelningen pa vart sjukhus - spannande! Skrattande
  • Musetti
    LitenBlomma skrev 2017-08-16 07:33:37 följande:

När det skakar till i magen, som en rysning från bebisen, kissar dem. Man kan se samma rysning när de är ute sen. Lite gulligt

Haha jasså, det visste jag inte! Så känner jag ibland -kul! Däremot verkar min bebis inte hicka alls.

Hon har inte vänt sig än (v 31+1 idag), har huvudet uppe vid högra tevbenen och ben och armar till vänster. Men hon har stökat om väldigt mkt de senaste dagarna så förhoppningsvis är det på gång. Vill helst inte göra manuella vändningsförsök.
  • Musetti

Jag tog upp fragan om besok pa BB med min sambo. Han bara stirrade pa mig och tyckte det var en valdigt svensk sak att fraga, haha. Har ar det visst sjalvklart att alla kommer och halsar pa pa BB. Men han tyckte sa klart ocksa att det ar upp till mig att bestamma. 

Igar traffade vi hans syster som ska foda vilken dag som helst nu. Det kanns tryggt att ha nagon i narheten som ska ga igenom samma sak, sarskilt som jag ju inte riktigt ar pa hemmaplan. 

Vi var ju pa besok pa forlossningen i onsdags och det sag jattefint ut! Relativt nybyggt och mycket frascht. Kanns som jag ar i sakra hander. Enda minuset ar att min sambo inte far stanna over natten. Har stannar man kvar minst tva natter om allt gar bra, annars langre. 

• Musetti

Jag använder nästan uteslutande klänning. Perfekt inför hösten är en oversize tröj-klänning från butikernas ordinarie sortiment (inte lika dyra då) med sexiga stöd-stay-ups till ;)

• Musetti
    Linnnn skrev 2017-08-20 20:07:45 följande:

Kan inte fatta att bebisen typ ska fördubbla sin vikt från nu (v 32) fram till förlossningen! Var ska den få plats?! Och hur ska jag få plats? Känns redan nu trångt i min egen kropp...

Precis den där känslan har jag med!

Nu har jag iofs bara gått upp över magen, använder samma trosor som vanligt (dvs S/ 36). Fortfarande +9 kg. Men det spänner och liksom kliar inuti kroppen.

Har ökat min dos av kosttillskott som ska ge ökad cirkulation, tycker det hjälper lite, och så har jag köpt en Bbhugme amningskudde som jag kan buffa upp framför allt magen med, dyr men sjukt nöjd. Äntligen får jag sova!

Har tre veckor kvar att jobba nu, v 31+6 idag. Kör gravidyoga typ 4 ggr i veckan annars är det (inte så långa) promenader som gäller. Har börjat känna av foglossning framför allt över blygdbenet och i svanskotan. Hur gör ni med motion?

Har köpt hem återvinningsbara tvättbara bjöjor i lycra (Hamac heter märket) som vi hoppas ska fungera bra. Kommer antagligen behöva komplettera med vanliga också men det skulle kännas fint att slippa slänga så mkt i sopprna.
  • Musetti

I natt sov jag inte bra alls. Vaknade flera gånger och det var stört omöjligt att somna om efter kl 5 (alarmet ringer annars vid 7). Men så är hon ofta väldigt aktiv i magen nattetid.

Vi var på ultraljud igår och nu ligger hon äntligen med huvudet nedåt! 1800 gram ca och helt perfekt :)

Det är fortfarande något knas med en av de artärer som förser bebisen med näring (kallas notch på franska) så läkaren bedömer att hon kommer bli liten, gissningsvis runt 3,1 kg vid födsel. De rekommenderade därför tillväxtultraljud om en månad. Om hon inte växer till sig så vill de få ut henne några veckor tidigare.

Bifogar bild på hennes små händer :)

• Musetti
    FiaW skrev 2017-08-25 08:00:40 följande:
    Gulligt med hennes små händer! :)

Så skönt att de har koll på er så att allt blir så bra som möjligt.
    Ja de ar valdigt noggranna, vilket kanns extra tryggt da ju detta inte ar mitt egentliga hemland :)

Bara 2 1/2 vecka kvar att jobba nu. Sa svart att fokusera! Hittade en pilatesboll pa chefens kontor (hon ar pa semester...) som underlattar enormt mot den, iofs ganska milda, foglossning jag har.

Sambons syster har beraknad BF i dag sa nu hoppas vi att kusinen tittar ut under helgen :) 
  • Musetti

Min syster sambo fick antligen sin dotter nu i mandags (forsta barnet i familjen) och igar var vi pa sjukhuset och fick traffa henne. Sa mysigt! Nu langtar jag sa klart annu mer att var bebis ska titta ut. 7 Veckor kvar nu! Fast 28 timmars forlossning lat ju sadarkul iofs... 

Jag borjar i ovrigt bli ganska trott pa att vara gravid. Det ar varmebolja har och allt klibbar, inga klader passar och jag sover daligt. Skont att jag bara jobbar knappt tva veckor till.

Jag har som sagt foglossning over ljumskarna/ blygdbenet samt hugg i hogra skinkan, det gor aven ont nar jag sitter. Var hos BM i lordags och fick massa bra massagetips, bla att mjukt massera en punkt i hoften som sitter mitt emellan hoftbenet och svanskotan - underbart skont! 

Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017