Inlägg från: Musetti |Visa alla inlägg
  • Musetti

Gravid Bf Oktober 2017

Hej alla!

Nu kanner jag att jag antligen vagar skriva har! Jag ar i v 17+1 idag, bf den 17 oktober eller den 24 oktober, beroende pa hur man raknar. Jag bor i Frankrike och har raknar de annorlunda - namligen nio manader exakt fran befruktningen och da blir bf den 24 oktober. Men raknar man som i  Sverige (och mina amerikanska gravidappar) med 40 veckor exakt fran befrukting blir det den 17e. Vi far se nar den tittar ut Skrattande

Det ar mycket som ar annorlunda har mot Sverige nar det kommer till hur man foljer graviditeten, till exempel sa ar man garanterad plats pa det sjukhus man valjer. Valdigt skont att veta att vi inte kommer bli ivagskickade nar det ar dags!!! Och sa gor man ultraljud tidigare (v 12 redan) och KUB ar obligatoriskt. Det gors samtidigt som forsta ultraljudet, som ocksa det ar obligatoriskt, det kravs bl.a. for att foraldraforsakringen ska aktiveras.

Jag hade tyvarr ganska daliga hormonvarden pa KUB sa vi gick vidare och gjorde ett NIPT-test. Tyvarr verkade de ha slarvat bort vart resultat sa det tog mer an 3 veckor innan vi fick resultatet! Allt sag bra ut tack och lov. Men veckorna da vi gick och vantade var hemska, kunde inte gladjas alls at graviditeten.

En annan sak som ar annorlunda ar att foraldraledigheten borjar senast 6 veckor fore planerat bf, vilket kanns lite markligt. Jag har ett jobb dar jag mest sitter vid datorn sa jag hade garna jobbat lite till. Sarskilt eftersom foraldraledigheten endast ar 6 manader lang, efter det far man skaffa nanny eller satta barnet pa dagis. Vi kommer sannolikt forlanga foraldraledigheten i Sverige sa vi kan vara hemma langre. Och sa far man 100% lon under foraldraledigheten, det ar inte sa tokigt.

Lite orolig dock att inte kunna gora mig forstadd vid forlossningen, jag pratar franska men gissar att jag mest kommer skrika invektiv pa svenska nar det val ar dags. Kanske lika bra att de stackars lakarna inte forstar  Tyst

• Musetti
    Musetti skrev 2017-05-10 11:22:10 följande:

Hej alla!

Nu kanner jag att jag antligen vagar skriva har! Jag ar i v 17+1 idag, bf den 17 oktober eller den 24 oktober, beroende pa hur man raknar. Jag bor i Frankrike och har raknar de annorlunda - namligen nio manader exakt fran befruktningen och da blir bf den 24 oktober. Men raknar man som i  Sverige (och mina amerikanska gravidappar) med 40 veckor exakt fran befrukting blir det den 17e. Vi far se nar den tittar ut Skrattande

Det ar mycket som ar annorlunda har mot Sverige nar det kommer till hur man foljer graviditeten, till exempel sa ar man garanterad plats pa det sjukhus man valjer. Valdigt skont att veta att vi inte kommer bli ivagskickade nar det ar dags!!! Och sa gor man ultraljud tidigare (v 12 redan) och KUB ar obligatoriskt. Det gors samtidigt som forsta ultraljudet, som ocksa det ar obligatoriskt, det kravs bl.a. for att foraldraforsakringen ska aktiveras.

Jag hade tyvarr ganska daliga hormonvarden pa KUB sa vi gick vidare och gjorde ett NIPT-test. Tyvarr verkade de ha slarvat bort vart resultat sa det tog mer an 3 veckor innan vi fick resultatet! Allt sag bra ut tack och lov. Men veckorna da vi gick och vantade var hemska, kunde inte gladjas alls at graviditeten.

En annan sak som ar annorlunda ar att foraldraledigheten borjar senast 6 veckor fore planerat bf, vilket kanns lite markligt. Jag har ett jobb dar jag mest sitter vid datorn sa jag hade garna jobbat lite till. Sarskilt eftersom foraldraledigheten endast ar 6 manader lang, efter det far man skaffa nanny eller satta barnet pa dagis. Vi kommer sannolikt forlanga foraldraledigheten i Sverige sa vi kan vara hemma langre. Och sa far man 100% lon under foraldraledigheten, det ar inte sa tokigt.

Lite orolig dock att inte kunna gora mig forstadd vid forlossningen, jag pratar franska men gissar att jag mest kommer skrika invektiv pa svenska nar det val ar dags. Kanske lika bra att de stackars lakarna inte forstar  Tyst

Skulle kanske skrivit ocksa att det ar forsta barnet. 35 ar (kommer vara 36 vid bf). 
  • Musetti
    Linnnn skrev 2017-05-10 11:45:34 följande:

Välkommen hit Museet! Vad spännande att läsa om vilka skillnader det finns. Jag jobbade som au pair i Frankrike efter gymnasiet och en av mina kompisar hade hand om just en liten bebis. Kan man dela på de 6 månaderna av föräldraledighet eller får mamman allt? Om man fick 6 månader var ledigt skulle det ju kännas mer ok, men lyxigt med full lön. Och jag förstår att det är tidigt att gå hem 6 v innan bf om man mår bra och har ett jobb som funkar. Jag skulle nog bli rastlös... Är det första barnet eller har ni fler sen innan?

Tack! Jag har foljt traden sedan borjan och ar glad att inte alla hoppade over till FB Glad

Pappan far bara 2 veckor ledigt tyvarr, men min sambo ar egen foretagare sa han bestammer sjalv, vilket ar valdigt praktiskt da han vill vara hemmma lange han med och forhoppingsvis kunna jobba lite samtidigt. Han ar fransk men har bott mkt i sverige sa han delar vara "svenska" varderingar vad galler foraldraskap.

Ja jag vet inte riktigt vad jag ska hitta pa under de dar vekorna fore forlossningen, risken ar val at det blir del shoppande av babysaker... 

Det ar forsta barnet, sa spannande! Tyvarr ville de inte avsloja konet pa NIPT-testet sa vi far snallt vanta en manad till innan nasta ultraljud. Men vi har borjat kanna sma buffar redan (moderkakan ligger antagligen mot ryggen, ibland ar magen helt sned pga hur beben ligger) och igar var vi hos barnmorskan och fick lyssna pa det lilla hjartat Hjärta
  • Musetti

Jag var sinnessjukt orolig fore mina ultraljud, det forsta gjorde jag privat i vecka 8 och jag var helt overtygad om att de inte skulle hitta nagot. Nar vi fick se den lilla bollen borjade jag grata av lycka. Sedan kom all oro tillbaka igen fore det andra ultraljudet i vecka 12 da vi har en historia av sena missfall i familjen. Tyvarr smittade min oro av sig pa min sambo. Borjade grata av lycka / lattnad denna gang ocksa. 

Efter ultraljudet i vecka 12 och resultatet pa NIPT-testet forra veckan sa har min oro nastan slappt helt, plus att bade jag och min sambo kanner sma buffar och rorelser da och da. Vi var hos barnmorskan i mandags och fick hora hjartat men det var nastan lite "Ja ja, sa klart den mar bra" Tyst

• Musetti

Vi har ett pojknamn som från första stund kännts helt klockrent (hittade i en namntråd här på Familjeliv faktiskt) men har inget tjejnamn ännu. Har en lista vi uppdaterar så fort vi (mest jag) ser något nytt fint namn. Det är vårt första barn så det känns som ett ganska stort val. Och så måste det fungera på både franska och svenska. Helst också på engelska. Nästa ultraljud är om en månad och då får vi förhoppnningsvis lite mer klarhet. Här har man bara tre dagar efter förlossning på sig att bestämma namn dessutiom så vi vill vara hyfsat klara med det i tid.

Jag bläddrade lite i Gudrun Abascals förlossningsböcker när jag var i Sverige i helgen men köpte inte då jag har otroligt svårt för "alla kvinnor har en inre kraft"- tugget. Foten i munnen

Ska titta pa den andra av Susanna Heli som någon här rekommenderade, tack! Någon annan bok som är bra rent allmänt? 

Jag har mått toppen men fick jätteont typ sammandragningar i fredags när jag släpade runt på min tunga resväska så jag måsta nog börja ta det lugnare nu (v 17+6 i dag). Det släppte inte helt under helgen heller, usch. 

• Musetti

Jag har haft en känsla då och då i några veckor nu och det är precis som att en katt ligger inne i magen och spinner. Mycket märkligt men mysigt. Skrattande

• Musetti
    FiaW skrev 2017-05-16 22:21:07 följande:
    Musetti skrev 2017-05-16 12:35:21 följande:

Jag har haft en känsla då och då i några veckor nu och det är precis som att en katt ligger inne i magen och spinner. Mycket märkligt men mysigt. 

Låter mysigt! :)

Tror vi har BF ganska nära varandra, jag har 16/10. Är detta ditt första barn?
    Ja det är första barnet, så spännande! Har du barn sedan tidigare? Jag känner mig nästan sist på bollen bland mina vänner, ganska få som inte har barn redan. Jag kommer hinna bli 36 och sambon 35. BF den 17 eller 24 oktober beroende på hur man räknar. 

Vi har runt 28 grader nu och mina fötter börjar bli så där ocharmigt svullna och skaver i alla skor. Bävar lite inför sommaren! 
  • Musetti
    FiaW skrev 2017-05-17 16:07:11 följande:
    Ja spännande! Det är mitt första också men sambon har två sen innan. Jag är ännu senare på bollen, jag fyller 39 i sommar :)

Förstår att det är tufft redan med 28 grader och ni kan väl få ännu en bit varmare framåt sommaren? Bor du i norra eller södra Frankrike?
    Vi bor i Paris men det kan bli riktigt varmt här med, eller snarare kvavt. 

Kul med vagn! Vi kommer nog avvakta med det ett tag till. Köpte de första plaggen till bebben på  Polarn och Pyret nu när jag var hemma i helgen, kunde inte låta bli Glad
  • Musetti

Nu har det hänt för första gången att främlingar kommenterat min mage- så nu börjar det visst synas!

Var ute och gick på lunchen klädd i min (numera) ganska tajta kontorskjol och t-shirt och ett gäng byggjobbare går förbi, ser magen och ropar grattis. I vanliga fall hade jag blivit skitförbannad över en ovälkommen kommentar över min kropp men nu kändes det bara kul :)

• Musetti

Jag är så avundjuk på precis alla som fått veta kön! Här måste vi vänta till v 22 med att få veta. Nästa ultraljud är den 14 juni och då kommer jag vara 22+1. Båda hoppas nog mest på en pojke faktiskt men jag och "alla adra" gissar på tjej. 

Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017