Inlägg från: Linnnn |Visa alla inlägg
  • Linnnn

Gravid Bf Oktober 2017

Igår köpte vi skötbord till badkaret på övervåningen. Har också en skötbädd som fungerar att ha i badrummet på nedervåningen, så nu är jag redo för blöjbyten (förutom att jag inte köpt blöjor och tvättlappar då...)

• Linnnn
    Göteburgare skrev 2017-09-03 16:17:52 följande:

Jag har aldrig känt en sammandragning så jag vet inte hur det skall kännas. Är lite orolig för att jag ska missa när förlossningen är på G i tidigt skede och att jag istället får förbereda mig senare in i förlossningsarbetet! Skulle ju liksom vara skönt att kunna förbereda sig i tid. Är mitt första barn så vet inte vilka signaler jag ska leta efter heller. Har letat efter andra signaler som stämmer in dock, men det kan ju bara vara tillfälligheter.

Ni känsliga kan skuta läsa här:

Har tillexempel bajsat 14 gånger på 2 dagar. Bajsar normalt 1 gång vart 3e dag. Men något har -verkligen- satt igång tarmarna. Haft en diffus mensvärk sedan igår. Men är heller inte någon som har ont av molande värk så är också rädd att jag inte kan känna efter riktigt gällande den tidiga värken. Sen är jag extremt känslig idag. Börjar gråta på samma sätt som jag minns man grät för att man va trött när man va liten. Gäspar och gråter liksom. Haha! Känner mig Jättefjantig. Bebisen har vart superlivlig de senaste dagarna, men det kan bero på att han inte gillar när det kommer bajs och fis. Han är alltid sprattlig när jag är bajsnödig. Kanske kittlig? :) sen har sexlusten gått från 100 till 0 utan anledning. Har vart som en tonårspojke hela graviditeten, men det är som bortblåst sedan några dagar.

Ni som vet, är detta något ni känner igen? Isåfall hur gick det för er? Är i vecka 36 så hoppas på att han stannar ett tag till så jag hinner förbereda.

Mina två första graviditeter märkte jag inte heller av några sammandragningar utöver att magen ibland var hård när jag la handen på den, d v s jag kände inte om jag hade sammandragning eller ej på något annat sätt. För mig har första tecknet till att förlossningen varit på gång varit just att jag plötsligt kunde känna sammandragningar, inte så att det gjorde ont på en gång, bara att jag märkte när de kom.
  • Linnnn

Här händer det verkligen grejer! Märks att det börjar närma sig Jag ska jobba den här veckan och minst tre veckor till, så letar inte efter tecken på att förlossningen skulle vara på gång än. Ska bli spännande att se vem som får träffa bebis först!

• Linnnn
    Musetti skrev 2017-09-05 12:11:28 följande:

Besok hos BM i morse, v 34+0. Sf-matt 26, +11 kg.

BM tyckte bebisen ligger bra till enligt kurvan, i motsats mot vad ultraljudslakaren sa for nagra veckor sedan. Huvudet nedat och livmodertappen stangd. Magen var lite spand efter ganska manga sammandragningar pa morgonen, och BM formanade mig att det lugnare. Hon ville faktiskt sjukskriva mig men jag gar ju pa foraldraledighet nasta tisdag sa jag avbojde. Fick aven laxermedel utskrivet mot min forstoppning, antligen!  

Maste dock tillbaka pa torsdag for nytt ultraljud da BM inte tyckte det lat bra att bebisen ror sig annorlunda, sarskilt efter sammandragningar. 

Skönt att de följer upp dig ordentligt. Bra att du kan vara hemma och ta det lugnare snart.

Jag blir lite frustrerad över att jag förväntas klara lika mycket på jobbet som vanligt (eller gärna lite extra för att saker ska hinna avslutas och överlämnas) samtidigt som jag själv tänker att jag borde göra det eftersom jag har samma lön som vanligt...
  • Linnnn
    LitenBlomma skrev 2017-09-05 20:40:53 följande:

När min packade en väska lite akut i v25 när första barnet var på väg visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Han glömde tandborste och sånt men fick med sig stringtrosor och smaljeans

Haha! Precis vad man vill ha som nyförlöst
  • Linnnn
    Musetti skrev 2017-09-05 17:59:05 följande:

Ja det kanns som jag ar i sakra hander! Aven om det ar frustrerande nar de sager emot varandra. 

Om du ska jobba hela 3 veckor Linnnn till sa borde du definitivt ta det lugnare, det tror jag aven dina kollegor ar ok med. Flera av mina vaninnor havdar att de fott for tidigt p.g.a. stress pa jobbet fore foraldraledigheten. Nivan pa lonen tycker jag inte du ska tanka sa mycket pa heller, det ar ju en ny liten skattebetalare du ska foda fram (men du jobbar ju kanske privat?). 

Den har sista veckan pa jobbet for mig ar i stressigaste laget, jag kommer namligen inte att ga tillbaka till min tjanst efter foraldraledigheten da vi bestamt oss for att flytta tillbaka till Sverige i januari. Och nu maste jag bli klar med allt plus lamna over. Forst tyckte jag det lat galet att ga hem 5 veckor fore BF men nu forstar jag helt klart varfor. 

Oj, det blir ett ganska stort steg att flytta! Spännande! Löser det sig med jobb och boende?

Tänker att jag får ta det lite lugnare efter kongressen nästa vecka. Då kanske det blir lättare att säga ifrån om det blir för mycket också.

Det ser ju ut som att jag ska föda när som helst nu
  • Linnnn

Vad skönt att ni har de stora grejerna lösta Musetti. Även om du inte är sugen på att gå tillbaka till ditt gamla jobb kan det ju vara skönt att ha något att falla tillbaka på och du slipper vara så stressad över jobb.

Jag är tveksam till att det blir lättare om jag går ner i tid eftersom jag bara får lika mycket att göra på mindre tid... Men bara tanken på att prata inför flera hundra personer gör mig nervös, så säkert släpper mycket av stressen efter det Tänker att jag sjukskriver mig om jag inte orkar på slutet.

• Linnnn
    Glad81 skrev 2017-09-07 13:51:30 följande:

Ja det verkar väldigt skönt. Får hoppas att jag hinner prova.

Första förlossningen låg jag läääänge i badet (men hemma och inte på förlossningen). Tyckte det hjälpte för att slappna av. Andra förlossning la jag mig också i badkaret, men klev upp nästan på en gång. Dels tyckte jag mest att det var varmt och jobbigt, dels var jag nog så avslappnad redan innan att badet inte hade någon effekt.
  • Linnnn

Hur går det för dig Musetti? Lite snopet att missa de två sista dagarna på jobbet. Skönt att vi nu kommit så långt att våra små klarar sig bra om de skulle födas nu.

• Linnnn

Igår var jag hos bm, sf-mått 35 cm v 34+2, +11 kg, bebis rörlig, men huvudet nedåt.

Idag har jag också klarat av mitt föredrag på kongressen, så skönt! Trots att jag känt mig stressad senaste veckan var blodtrycket lägre än tidigare Nu ska jag ta det lugnare och börja överlämning av jobb till vikarie/kollegor.

Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017