• Anonym (älskademamma)

Ni som mist en förälder - vad ångrar ni mest?

Min mamma har cancer som upptäcktes för drygt en månad sedan. En hjärntumör som sitter så dumt till att den inte kan opereras och ett gäng metastaser i övriga kroppen. Läkarna säger att det är ett extremt svårt fall och att det oftast inte finns något att göra. Att hon ska bli frisk finns tydligen inte på kartan...

Så jag håller nu, 26 år gammal, på att förbereda mig på att mamma ska dö. Frågan är hur fan man gör det? Vi har inte fått någon prognos än, hur många månader hon kan tänkas ha kvar men jag vill ju så klart ta till vara på varenda sekund! 

Ville fråga er som varit med om liknande vad ni ångrar mest? Något ni borde ha sagt/gjord/ordnat innan det var försent? Hon börjar sakta tyna bort i sinnet, har svårt att svara på frågor och hitta ord så det känns som man inte har så mycket tid kvar...

• Svar på tråden Ni som mist en förälder - vad ångrar ni mest?
  • minst

Har inte mist någon av mina föräldrar men har mist en mormor som stod mig enormt nära. Vi levde tillsammans under långa perioder och hade en hel del vardagsliv tillsamman och jag saknar henne enormt. Det jag ångrar var att inte frågade henne mer om hennes barndom, om hennes liv, innan hon blev gift och fick barn. Vi levde så i nuet och pratade ofta om framtiden men jag sörjer att jag inte vet mer om det som var, vad som formade henne och som gjorde att hon gjorde sina val, om hennes föräldrar och om hennes relationer till dem och sina egna mor- och farföräldrar. Jag kan känna att det är något som jag saknar men det kan vara helt betydelselöst för någon annan. Det viktigaste är nog också tiden, Att du är med din mamma så ofta och mycker du känner att du orkar. Ibland behöver man inte göra så mycket annat än att finnas där, att mörja hennes fötter, att hålla henne i handen, att lyssna tillsammans på något bra radioprogram eller se något på tv. Jag tror att det är de små sakerna som räknas men om din mammas högsta önskan är att gå på spa eller att åka till Paris så gör det som är möjligt. Har ni inte råd med Paris så laga någon god fransk maträtt, ta på dig en basker och bryt på franska medan ni tittar på någon härlig fransk film. Det finns inga begränsningar förutom din mammas hälsa. Vad vill hon? Något som ofta är jobbigt att faktiskt att prata om döden. Vad vill mamma ska hända sen? Vill hon vara med och planera sin egen begravning, vill hon välja musik, vill hon bestämma vad som skall ätas och så vidare. Ett tufft samtal som jag tror kommer att hjälpa dig i att ta bra beslut efteråt när du faktiskt vet vad mamma ville. Finns det något outrett gammalt groll mellan er som skulle vara bra att lufta medan det finns möjlighet? Du, och mamma också så klart, har en tuff tid framför er, önskar er all lycka i det jobbiga!

• Elma123

Fina du!

Min mamma fick besked om hjärntumör för ganska precis ett år sedan. "Ung" levnadsglad kvinna som hade mer energi än nån annan jag känner.

Åkte in på akuten efter haft sjuk huvudvärk. Efter prover fick hon svar att hon hade en tumör i hypofysen. Troligtvis godart. Efter vidare skiktrönken/prover visade det sig att modertumören fanns i lungan, alltså lungcancer, och att det var den som spridit sig till hypofysen. Inget gick att bota men skulle kunna hållas i schack med hjälp av cellgifter och strålning. Efter 4 månader fick vi goda besked om att behandlingarna hade hjälp. Både tumören i lungan och hypofysen hade krympt avsevärt. En månad senare var hon död. Cancern hade spridit sig till skelettet, levern etc.

Är fortfarande i chock. Vill inte att du ska tro det värsta men vi fick aldrig någon prognos. Vi är fem syskon men det var bsra ett där när hon dog. Alla vi andra körde som galningar från olika delar av Sverige när vi hörde att det var kritiksk men hann aldrig fram.

Mitt råd är att vara där mer tid än du tror behövs, du kommer aldrig förlåta dig själv om du som inte var där på slutet som jag inte var.

Kram

• Anonym (Lungcancer)

Var där i slutskedet. Jag och min bror hann dit i sista sekund och då sa sköterskan "dina barn är här nu - nu kan du somna in".
    Hon tog sina sista andetag medan vi höll i varsin hand.

Men försök fråga om hur hon vill ha begravningen, det fick vi aldrig göra för vår mamma. Hon är begravd med min bror. Pappa på en annan grav och min bästa vän/syster är kremerad och spridd över havet.

• Anonym (X)

Min pappa dog i cancer för tre år sedan. Han fick veta att han hade en obotlig form av cancer och max ett år. Han levde i lite mer än två år efter diagnosen.
    Jag ångrar att jag inte tillbringade mer tid med honom. Jag stängde av allt helt och jobbade, jobbade och jobbade. Jag tyckte just då att jag hanterade allt jättebra, men i efterhand kan jag se att jag inte alls gjorde det. Och allt det svåra och jobbiga kom efteråt.
    Jag är ledsen att du också är i den situationen. Det är fruktansvärt, det finns inget annat sätt att beskriva det på.

• Anonym (Qwerty)

Spendera så mycket tid som möjligt och gör så mycket vanliga saker som möjligt, så länge det går. Tänk aldrig "vi gör det i morgon". Det kommer en dag när det inte går att göra något alls. Gör enkla saker om det blir för tröttsamt. Drick en kopp kaffe, vila. Ta bilen när hon inte orkar gå. Ta rullstolen när hon inte orkar åka bil. Läs tidningen tillsammans. Berätta om din dag /ditt jobb /dina vänner om hon bara orkar lyssna. Köp en liten present.

Våga tänka framåt. Det är skitjobbigt men man klarar det. Man brukar säga försämring från månad till månad, månader kvar. Från vecka till vecka, veckor kvar. Dag till dag, dagar kvar. Prata med din familj, din pappa, syskon, moster? Prata om och planera för den sista tiden.

Försök hålla koll på vården och medicineringen, eller be någon göra det åt dig. Tyvärr görs det ofta misstag så man måste hålla koll som anhörig.

Tillåt dig att släppa ut känslor. Bli arg ledsen skrik slå på något. Prata m någon. Bara du inte behåller alla känslor inuti.

Om jag skulle göra om något så skulle jag hålla ännu mer noga koll på undersökningar, behandlingar och ordinationer. Samt läsa på ännu mer på nätet.

Styrkekramar. Cancer är helvetet på jorden.

• Anonym (Jane)

Hej TS. Förlorat båda mina föräldrar till cancer... Min pappa när jag var 18 och min mamma ganska nyligen när jag var 29. Det jag ångrar är min egoism som tonåring och det går ju inte att göra något åt idag... Sen sa jag alltid att vi skulle ta en resa jag och min mamma, men det blev aldrig av.

Hon var sjuk länge, i ett och ett halvt år och i slutet var min ork bara slut. Att bolla jobb, heltidsstudier och vara på sjukhuset nästan varje dag tog knäcken på mig. Att vara där hos henne gav mig sådan fruktansvärd ångest att jag kunde hitta på ursäkter för att inte åka in dagen efter... Jag ångrar inte det, men jag önskar att jag orkat med mer den sista tiden. Mitt enda råd är att ge henne så mycket tid som du kan och att anamma kinesernas syn: om du ska köpa en blomma - köp den finaste. Om hon är hungrig - laga hennes favoriträtt! De obotligt sjuka ska ha det allra bästa då det är deras sista tid! Att se mammas glädje över såna småsaker kommer jag att ha kvar. Då tänker jag mindre på de mörka delarna. Kram

• Freijah

Jag har mist båda mina föräldrar till cancer. Som tur är hann jag med att berätta hur mycket jag älskar dom, och hur mycket dom betytt för mig.

Det jag däremot ångrar är att jag inte frågade om recepten på vissa av maträtterna som dom brukade göra.
    Pappas kycklinggryta var något utöver det vanliga, och den kommer jag aldrig få smaka igen :(

• Anonym (älskademamma)

Tack för alla historier! På något sätt känns det lättare att höra hur många som faktiskt gått igenom detta och förstår var det handlar om. Från mina vänner får jag mest kommentarer som "sluta inte hoppas" och "hon blir snart bättre ska du se" vilket bara gör mig förbannad.

Jag bor och jobbar 50 mil från mina föräldrar så är hos dem på sjukskrivning just nu. Senare blir det tjänstledigt för vård av närstående så jag kan vara här så mycket det går. Men hon är redan så utmattad att det är svårt att "uppfylla drömmarna". Ett enkelt besök tar all energi hon har. Mat är svårt att lyxa till då hon har tappat smaksinnet... Det är jättesvårt att "få till" några sista riktigt fina minnen...

Man känner sig så fruktansvärt hjälplös, förbannad och förkrossad!

• Frallan11

Har också, som några andra som skrivit här, förlorat båda mina föräldrar i cancer. Min mamma dog först, när jag var 27 år.

Som Freijah skrev ovan så ångrar jag också det här med recept. Vissa smaker kommer jag aldrig få känna igen. Så fråga om det!!

Jag satt med min mamma på hospice varje dag, i tre månader, tills hon gick bort. Tillslut fanns det inte så mycket att prata om. Det är jag väldigt glad över. Med min pappa, som fick cancer i levern, gick det så himla fort. Jag förstod inte, utan pratade med honom i telefonen på en måndag och planerade att ringa på söndagen igen. Det hann jag aldrig göra. Så även om ni bor långt ifrån varandra, se till att prata i telefonen så gott som varje dag.

Massa stöd och kärlek till dig och din mor.

• Anonym (Qwerty)

Bra att du har möjlighet att vara där. Har du syskon? Har din mamma syskon?

Det är svårt när man vill så mycket och ser att de inte orkar. Klarar hon att sitta i rullstol? Små promenader ute kanske, om det är fint väder. Små saker gör stor skillnad för den sjuke. Ett foto eller en fin tavla hon ser från sängen. En blomma eller blombukett. Massera fötterna. Hjälpa henne med att kamma håret.

Svar på tråden Ni som mist en förälder - vad ångrar ni mest?