Anonym (Em) skrev 2017-01-31 20:53:35 följande:
Tack. Jag tror på att öppna ögonen för fler människor. Att inte välja bort människor för fort. Ibland kan det ge rätt mycket att umgås med folk som man inte direkt gillar också. Dels för att det är ganska lärorikt, men ibland kan det vara en person som inte alls attraherar eller intresserar en till en början, som efter en tid blir en helt annan person än man först trodde. Jag tror att det är många som lever i lyckliga förhållanden med personer, som inte de föll för vid första ögonkastet. Eller det andra.
En annan viktig aspekt kan också att vara att en person kan vara nyckeln till att lära känna en annan person som känner en annan person, som är den rätta för en. För personer som är trevliga och som man trivs med kan känna andra trevliga personer som kanske är den rätta för en.
Låt säga att du börjar prata lite med din granne, Anette, 58. Hon är kul och trevlig, och pratar om diverse ting när ni ses i trappuppgången och i tvättstugan. Nu tänker du kanske direkt "Nej, men jag vill inte dejta en 58 år gammal tant!!! " och det är inte alls det jag menar. Anette, 58, har en son i din ålder och genom att lära känna henne så lär du känna hennes son. Innan du då genast tänker "Men hallå, jag är inte intresserad av killar! Jag är ju straight och letar efter en flickvän!" så är det inte heller det jag menar. Du börjar hänga med med Victor och hans flickvän Julia, och de är folk som du verkligen gillar. Innan tanken "Men jag är inte sån som börjar flirta med en kompis flickvän!" kommer, så är det inte heller det jag menar. Genom att umgås med Victor och Julia lär du känna Julias gamla kursare Linnea, som precis har blivit singel. Hon vill inte börja dejta, hon lägger inte upp några profiler på några dejtingsidor. Hon vill bara ha nån som hon kan prata med, som kan lyssna och som är trygg och snäll. Linnea tänker att nån sån kommer hon inte hitta. Men så lär hon känna Julias och Victors nya kompis...Dig.
Och sen när du på julafton år 2077 sitter och tittar på din älskade hustru Linnea, och era barn och barnbarn runt om er, och du tänker på alla era minnen och hur annorlunda ditt liv hade varit, om du inte börjat prata med den där gamla grannen en gång för länge, länge sedan.
Vad jag menar är att man genom att vidga sina vyer och bekantskapskretsar och göra sånt som man annars inte skulle göra, kan leda till att man hittar nån som man annars aldrig skulle möta. Dejtingsidorna är jättebra, och det är väldigt många som finner varandra där, men vidga dina vyer, lås dig inte vid dem. Gör nåt som du inte brukar göra.
Jag funderar också på detta med träningen. Kanske du skulle ta och börja testa andra träningsformer än de du normalt gillar, så kan du träffa tjejer som också gillar att ta hand om sig och sin kropp, och som du kan ha en hel del gemensamt med, men som du inte träffar där du tränar nu. Alltså om du kliver ur din comfort zone lite, och prova nåt som du annars inte skulle prova. Kanske dans eller yoga eller så.
Ja, jag förstår ju om du protesterar nu, och tänker "Nej, det där är ju inte alls jag. Sånt kan inte jag. Skulle kännas jättekonstigt och jag skulle känna mig helt bortkommen där!", men det är liksom meningen med att göra nåt som känns diametralt mot det man brukar. Att våga bryta mönstret. Då möter man andra människor än man annars gör. Och nån kan vara "den rätta". Eller "den rättas" grannes kusins kompis. Det vet man inte förrän man vågar.
Återigen ett superinlägg och jag håller med på allt(?) i stort sett.
Jag jobbar och tränar, det är typ det jag gör. Behöver jag göra ärenden i stan gör jag alltid de själv. Krogen blir det sällan och kompisarna "umgås" jag mest via chatten på telefonen. Varför det sällan blir krogen har jag nämnt i tidigare inlägg men jag kan poängtera ut igen att jag inte är nykterist.
Saker som jag velat testa på ett tag nu är tex spinning och klättring men det har inte blivit av. Inga polare är direkt sugna och det är skönare att följa mönstret som jag har inom träningen(på tal om comfort zone som du nämnde). Comfort zone är farlig, man stannar upp och slutar utvecklas. Har läst en hel del om den och mycket annat trygghetstänk när jag fick upp ögonen för böcker som är inriktade på mentalhälsa och psykets påverkan på oss.
Kan inte låta bli att tänka på två quotes när jag läser din text.
"If you always do what you always did you will always get what you always got"
"Foolishness is doing the same thing and expecting a different result"
Det kanske låter megafånigt men de stämmer.
Klockrent stycke där också som slutade med min älskade Linnea. Lite kul att du gång på gång skrev "och med det så menar jag inte" i det stycket :D
Du nämner i början att man inte ska välja bort människor för fort. Det är inte det stora problemet för mig dock. Jag känner aldrig att jag riktigt får en chans av tjejerna, man läser och hör runt omkring hur kräsna tjejer är och hur många killar de kan välja på etc. Men internet är internet. Varför jag skapade tråden var mer för att få en förståelse för tjejers(inte alla) beteende och eran syn på det beteende samt en inblick i hur ni tycker, tänker och uppfattar saker främst hos oss killar men även andra saker i livet. Vill inte begränsa mig vid att bara se saker från en mans vinkel. Att se tjejers syn på saker är väldigt nyttigt, intressant och ibland komiskt. Det sistnämnda tror jag ni kan tycka om oss killar också, hah!
Jag protesterar inte heller. Du pushar och tar upp viktiga punkter som i min situation kan bli till det bättre om jag tar till mig och agerar. Mina vardagar ser som sagt väldigt lika ut men ett steg som jag vill ta är ju att minska på träningstimmarna och lägga dem på en tjej. Just det.. en tjej, inte fler, ifall någon skulle ha några funderingar kring det.
Mycket av det du skriver är grymt och sånt som jag tänker i huvudet men agerar aldrig på dem. Att se det nedskrivet i text blir på något sätt starkare. Jag kommer läsa dina inlägg igen.
Tack så mycket att du tar dig tiden! Hoppas inlägget är läsbart, kroppen vill sova nu.