• Anonym (Mamma)

Olika sovtider

Jag har träffat en man som har ett femårigt barn. Jag har två barn på fyra o sex år.

Problemet är när dom ska sova här så får hans barn vara uppe hur länge som helst. Typ till elva tolv tiden. Jag vill ha rutiner för mina barn så dom lägger sig sju på vardagar o åtta på helger (senast)

Hur gör man då? Har pratat om de lite men han tycker de är mysigt att barnen är uppe länge.

Hjälp!!!!

• Svar på tråden Olika sovtider
  • sextiotalist
    mammalovis skrev 2017-02-06 18:59:23 följande:

ts: Jag hade blivit tokig av att ha barn uppe så länge. Våra äldre barn lägger sig vid 20, lilleman på 16 månader har vi inte fått regelbunden än så han somnar oftast senare, men det stör mig inte så mycket då vi kan ha vuxensamtal ändå. Sambons dotter på 12 är ju uppe till 22-22.30 på helgerna, så då hinner jag oftast gå lägga mig tidigare då jag i perioder är väldigt kvällstrött sedan jag fick problem med sköldkörteln. Nu funkar det ju då hon bara bor här varannan helg. Svårigheten för barnen är ju att min äldsta går upp vid 6-7 och bonusen snarare framåt 10, så hon får helt enkelt gilla läget med att bli väckt tidigare, även om vi försöker ha det lugnt på morgonen. Frukosten serveras oftast vid 9. Sambon tycker mer att hon ska ha rätt att sova länge då han själv är kvällsmänniska med osynkade tider jämfört med familjen ...

I ert fall undrar jag på om barnen vaknar vid liknande tid eller om det finns ett argument där för att skjuta på läggningen åt rätt håll. Synkade barn är ju smidigare. Sedan får ni väl ha en nattlampa i rummet och din pojkvän får läsa för dem i t ex vardagsrummet innan de går till sängen, så stör det inte sovande barn. Men bäst hade ju varit att ha samma tider på sikt.

Vi lät sambons barn sova på morgonen. Vår son fick inte väcka dom före 11. Frukost åt vi när vi hade vaknat. Ingen bestämd tid.

Sonen vaknade före halvsex.
  • Anonym (Mamma)

[quote=77385157][quote-nick]mammalovis skrev 2017-02-06 18:59:23 följande:[/quote-nick]ts: Jag hade blivit tokig av att ha barn uppe så länge....

I ert fall undrar jag på om barnen vaknar vid liknande tid eller om det finns ett argument där för att skjuta på läggningen åt rätt håll. Synkade barn är ju smidigare. Sedan får ni väl ha en nattlampa i rummet och din pojkvän får läsa för dem i t ex vardagsrummet innan de går till sängen, så stör det inte sovande barn. Men bäst hade ju varit att ha samma tider på sikt.[/

Nej hans barn kan sova länge... framåt elva tiden vilket måste vara väldigt ovanligt för så små barn. Mina barn vaknar mellan 6-8 även om dom vart uppe länge.

• Anonym (Biobonus)
    Anonym (Kompromiss) skrev 2017-02-06 15:36:56 följande:

Ja för min del och för all forsknings del. Hjärnan utvecklas som mest under sovtimmarna mellan 19-24 hos barn så att låta barn vara vaken så länge ofta är direkt skadligt. Somnar inte ett barn förrän den tiden är jag övertygad om att det är läggvanor som är boven och det går att råda bot på.

Var har du fått det ifrån? Första gången jag hör det. All forskning jag läst säger att det inte spelar någon roll när man lägger sig utan det är de första timmarnas sömn som är viktigast (oavsett om barnet somnar kl 19 eller kl 23) och att det är REM-sömnen som är viktigast för utvecklingen (återhämtning, melatonin, tillväxthormon etc).
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Biobonus) skrev 2017-02-09 09:06:40 följande:

Var har du fått det ifrån? Första gången jag hör det. All forskning jag läst säger att det inte spelar någon roll när man lägger sig utan det är de första timmarnas sömn som är viktigast (oavsett om barnet somnar kl 19 eller kl 23) och att det är REM-sömnen som är viktigast för utvecklingen (återhämtning, melatonin, tillväxthormon etc).

Alla människor har en egen dygnsrytm. Och man mår bäst om man får följa sin egen rytm. Man sover djupast under den första perioden av sin naturliga sovperiod. Hos de flesta sker det tidigt på natten. Låter rimligt att det sker tidigare under kvällen hos barn eftersom de har större sömnbehov.

Tror inte alla barn sover bäst mellan 19 och 24. Däremot låter det rimligt att de barn med 'normal' dygnsrytm (dvs majoriteten av alla barn) sover bäst då.

Som exempel kan man ta nattarbetare (som det forskats en del på). De har ju ofta ett förkortat liv. Det tror man beror på att de inte sover i fas med sin dygnsrytm (är vakna under sin naturliga sömnperiod och tvärtom) vilket sliter på kroppen.

Det är inte oväsentligt när under dygnet man sover.
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (asdf) skrev 2017-02-09 09:14:48 följande:

Alla människor har en egen dygnsrytm. Och man mår bäst om man får följa sin egen rytm. Man sover djupast under den första perioden av sin naturliga sovperiod. Hos de flesta sker det tidigt på natten. Låter rimligt att det sker tidigare under kvällen hos barn eftersom de har större sömnbehov.

Tror inte alla barn sover bäst mellan 19 och 24. Däremot låter det rimligt att de barn med 'normal' dygnsrytm (dvs majoriteten av alla barn) sover bäst då.

Som exempel kan man ta nattarbetare (som det forskats en del på). De har ju ofta ett förkortat liv. Det tror man beror på att de inte sover i fas med sin dygnsrytm (är vakna under sin naturliga sömnperiod och tvärtom) vilket sliter på kroppen.

Det är inte oväsentligt när under dygnet man sover.

Det verkar inte rimligt att jämföra nattarbetare med barn som somnar några timmar senare på kvällen än genomsnittet. Att majoriteten av barnen somnar tidigt på kvällen beror snarare på att de väcks tidigt på morgonen för att föräldrarna sks jobba. Nyfödda har ju oftast ingen dygnsrytm utan det kommer några månader senare.skillnaddn mellan dagsljus/kvällsmörker är viktigt för den utvecklingen, men även i områden där det är ljust hela natten på sommaren/mörkt nästan hela dagen på vintern så lär sig spädbarnen vad som är natt och dag genom att följa föräldrarnas dygnsrytm.
  • sextiotalist
    Anonym (Biobonus) skrev 2017-02-09 09:36:13 följande:

Det verkar inte rimligt att jämföra nattarbetare med barn som somnar några timmar senare på kvällen än genomsnittet. Att majoriteten av barnen somnar tidigt på kvällen beror snarare på att de väcks tidigt på morgonen för att föräldrarna sks jobba. Nyfödda har ju oftast ingen dygnsrytm utan det kommer några månader senare.skillnaddn mellan dagsljus/kvällsmörker är viktigt för den utvecklingen, men även i områden där det är ljust hela natten på sommaren/mörkt nästan hela dagen på vintern så lär sig spädbarnen vad som är natt och dag genom att följa föräldrarnas dygnsrytm.

Asdf höll ju med oss i sakfrågan, men lade till nattarbetare eftersom de sover mot sin (i de flesta fall) egen dygnsrytm.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Biobonus) skrev 2017-02-09 09:36:13 följande:

Det jag ville säga var att man kan dra paraleller från studier på nattarbetare och dra slutsatsen att ALLA förmodligen mår bäst och lever längst om de får sova efter sin inbygda biologiska klocka.

Ja det stämmer att vi ofta manipulerar barns dygnsrytm genom att väcka dem. I ts fall är det dock tveksamt om barnets dygnsrytm är manipulerad eftersom hen vaknar av sig självt samma tid varje morgon. Man skulle eventuellt kunna skjuta fram barnets dygnsrytm med någon timme genom att tvinga hen hålla sig vaken men det vore inte optimalt för barnet. Dessutom finns det en risk att hen fortsätter vakna lika tidigt och då får för lite sömn varje natt.

Ja det går att manipulera barnets sömn och dygnsrytm. Men varför i hela fridens namn börjar de inte med att "manipulera" pappans schema istället?? Känns som det skulle ha minst skadliga risker på barnen.
  • Anonym (Biobonus)
    sextiotalist skrev 2017-02-09 09:51:09 följande:

Asdf höll ju med oss i sakfrågan, men lade till nattarbetare eftersom de sover mot sin (i de flesta fall) egen dygnsrytm.

Det stämmer att det inte är oväsentligt när man sover men eftersom det i det här fallet rör sig om förskjutningar av ett par timmar tycker jag inte att det var väsentligt att jämföra nattarbetare med småbarn som inte vänt på hela dygnet. Och att de sover bäst = viktigast när de just somnat är inte heller helt sant eftersom REM-sömnen återkommer flera gånger under sovperioden. Dessutom ville jag belysa att den "normala" dygnsrytmen inte är medfödd utan påverkas också av yttre omständigheter. Vill man gå djupare i diskussionen kan man fundera på farorna med barn som vaknar för tidigt då det finns forskning som säger att timmarna runt 3-4 på morgonen är den viktigaste tiden att sova (för både vuxna och barn) då människans biologiska dygnsrytm är i bottenläge då : )
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Biobonus) skrev 2017-02-09 10:10:47 följande:

Det stämmer att det inte är oväsentligt när man sover men eftersom det i det här fallet rör sig om förskjutningar av ett par timmar tycker jag inte att det var väsentligt att jämföra nattarbetare med småbarn som inte vänt på hela dygnet. Och att de sover bäst = viktigast när de just somnat är inte heller helt sant eftersom REM-sömnen återkommer flera gånger under sovperioden. Dessutom ville jag belysa att den "normala" dygnsrytmen inte är medfödd utan påverkas också av yttre omständigheter. Vill man gå djupare i diskussionen kan man fundera på farorna med barn som vaknar för tidigt då det finns forskning som säger att timmarna runt 3-4 på morgonen är den viktigaste tiden att sova (för både vuxna och barn) då människans biologiska dygnsrytm är i bottenläge då : )

Vill inte ägna mig åt petitesser. Hävdar bara att det optimala för alla är att följa sin inre biologiska klocka. Lite förenklat så innebär det att gå och lägga sig när man är trött och stiga upp när man själv vaknar. Det bästa är ju att försöka anpassa livet efter dygnsrytmen istället för tvärtom om man har möjlighet. De flesta har ju tyvärr inte den möjligheten. I ts fall har de dock det. Pappan skulle kunna gå hem direkt från jobbet. Pappan skulle kunna förlägga sin arbetstid annorlunda. Pappan skulle kunna gå ner i arbetstid. Pappan skulle kunna köpa en bil. Men han är inte villig att anpassa sina arbetstider ett dugg trots att han har möjligheten utan vill istället manipulera barnets dygnsrytm till någonting sämre. Tycker jag är en sjukt lat och självcentrerad förälder.
  • sextiotalist
    Anonym (Biobonus) skrev 2017-02-09 10:10:47 följande:

Du menar vargatimmen. Det sägs att det är då de flesta dör då, just för att kroppen har sitt bottenläge. Sonen vaknade tidigt, men inte så tidigt (mellan fem och halvsex).
  • Anonym (Biobonus)
    sextiotalist skrev 2017-02-09 10:23:17 följande:

Du menar vargatimmen. Det sägs att det är då de flesta dör då, just för att kroppen har sitt bottenläge. Sonen vaknade tidigt, men inte så tidigt (mellan fem och halvsex).

Båda mina barn var födda då, konstigt sammanträffande?
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (asdf) skrev 2017-02-09 10:20:30 följande:

Vill inte ägna mig åt petitesser. Hävdar bara att det optimala för alla är att följa sin inre biologiska klocka. Lite förenklat så innebär det att gå och lägga sig när man är trött och stiga upp när man själv vaknar. Det bästa är ju att försöka anpassa livet efter dygnsrytmen istället för tvärtom om man har möjlighet. De flesta har ju tyvärr inte den möjligheten. I ts fall har de dock det. Pappan skulle kunna gå hem direkt från jobbet. Pappan skulle kunna förlägga sin arbetstid annorlunda. Pappan skulle kunna gå ner i arbetstid. Pappan skulle kunna köpa en bil. Men han är inte villig att anpassa sina arbetstider ett dugg trots att han har möjligheten utan vill istället manipulera barnets dygnsrytm till någonting sämre. Tycker jag är en sjukt lat och självcentrerad förälder.

Håller med om pappan. Föreslog att de skulle göra båda delarna så kunde han få 2 extra timmar med familjen... Tror att pappans egoism egentligen är huvudfrågan då jag antar att TS är den som vill ha tiderna som de är och pappan är den som vill lägga barnen tidigare för att "slippa" gå hem tidigare.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Biobonus) skrev 2017-02-09 18:52:37 följande:

Håller med om pappan. Föreslog att de skulle göra båda delarna så kunde han få 2 extra timmar med familjen... Tror att pappans egoism egentligen är huvudfrågan då jag antar att TS är den som vill ha tiderna som de är och pappan är den som vill lägga barnen tidigare för att "slippa" gå hem tidigare.

Alltså nu pratar ni väl om nån annan?
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-02-13 12:35:51 följande:

Alltså nu pratar ni väl om nån annan?

Nej, jag tycker att din man ska komma hem en timme tidigare OCH att ni ska lägga barnen en timme senare. Då kunde barnen få två timmar med pappan.
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (Biobonus) skrev 2017-02-15 13:07:57 följande:
    Nej, jag tycker att din man ska komma hem en timme tidigare OCH att ni ska lägga barnen en timme senare. Då kunde barnen få två timmar med pappan.
    Du pratar definitivt om någon annan. Läs trådstarten igen.
  • Anonym (Biobonus)
    FrökenKanSjälv skrev 2017-02-15 19:20:46 följande:

Du pratar definitivt om någon annan. Läs trådstarten igen.

Ha! Det gör jag. FL i mobilen överraskar mig ständigt : )
Svar på tråden Olika sovtider