• Anonym (Mamma)

Olika sovtider

Jag har träffat en man som har ett femårigt barn. Jag har två barn på fyra o sex år.

Problemet är när dom ska sova här så får hans barn vara uppe hur länge som helst. Typ till elva tolv tiden. Jag vill ha rutiner för mina barn så dom lägger sig sju på vardagar o åtta på helger (senast)

Hur gör man då? Har pratat om de lite men han tycker de är mysigt att barnen är uppe länge.

Hjälp!!!!

• Svar på tråden Olika sovtider
  • Anonym (Mamma)

Mina barn kan oxå vara uppe länge men dom sover inte längre på morgonen ändå o flera dagar framöver blir jobbiga. Dom skulle ju vägra att lägga sig då andra barn som dessutom är yngre eller i samma ålder får vara uppe.

Det är ju lika på vardagar. Hans barn är uppe till ca nio fast han ska på dagis kl sex. Skulle ju aldrig du ja för mina barn.

• Anonym (Mamma)
    FrökenKanSjälv skrev 2017-01-26 07:34:27 följande:

Hur funkar måndagen och tisdagen för hans barn? Orkar barnet gå upp på morgonen för att gå till förskolan? Orkar barnet med det höga tempot på förskolan?

Han säger att det inte är nåt problem men barn behöver väl sova mkt när dom är så är så små. Inte lika lite som en vuxen iaf
  • sextiotalist
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-27 18:27:49 följande:

Han säger att det inte är nåt problem men barn behöver väl sova mkt när dom är så är så små. Inte lika lite som en vuxen iaf

Barn är olika. Min son sov ungefär 10 timmar om dygnet långt innan han var året. Det höll i sig under hela småbarnstiden.

Andra barn behöver 12-14 timmar för att fungera.
  • Ess

Det är väl egentligen ett rätt lätt problem att lösa, låt dem bara sova över mellan Fredag-Lördag, möjligen fram till Söndag, men absolut inte mer.
    Fortsätt som särbos till barnen är äldre och mer i fas med varann, eller de inte bryr sig när de andra lägger sig.

• Anonym (bibo)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-27 17:26:44 följande:

Mina barn kan oxå vara uppe länge men dom sover inte längre på morgonen ändå o flera dagar framöver blir jobbiga. Dom skulle ju vägra att lägga sig då andra barn som dessutom är yngre eller i samma ålder får vara uppe.

Det är ju lika på vardagar. Hans barn är uppe till ca nio fast han ska på dagis kl sex. Skulle ju aldrig du ja för mina barn.

Så är våran äldsta också. Så hon får bara vara uppe senare på helgen om vi är bortbjudna eller har gäster. Absolut inte senare än 21 på helgen annars. Medan den lilla kan sova längre om hon är trött. Dessutom kan hon somna både hemma och borta när hon blir trött.

Men eftersom era barn är väldigt olika och du inte kan få dom att lägga sig (helt förståeligt att det blir en kamp..) så hade jag valt att sova i respektive hem just nu. Kanske bara sova en kväll på helgen tillsammans.

Du kan inte bestämma att hans ska lägga sig tidigare om pappan och barnet inte vill/behöver det. Och dina kan inte vara uppe längre för att få tillräckligt med sömn, då dom inte sover längre dagen efter.

Så sov den mesta tiden i era egna hem tills de blir större, tycker jag.
  • Anonym (Men va?)
    Ess skrev 2017-01-28 09:43:53 följande:

Det är väl egentligen ett rätt lätt problem att lösa, låt dem bara sova över mellan Fredag-Lördag, möjligen fram till Söndag, men absolut inte mer.

Fortsätt som särbos till barnen är äldre och mer i fas med varann, eller de inte bryr sig när de andra lägger sig.

Men va!? Du tror inte att barnens mamma har några synpunkter på det?
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (Men va?) skrev 2017-01-30 13:02:38 följande:
    Men va!? Du tror inte att barnens mamma har några synpunkter på det?
    Varför skulle barnets mamma lägga sig i hur ofta pappan sover över med barnet hos ts? Det påverkar ju inte henne b
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-27 18:27:49 följande:

Ja, barn har generellt större sömnbehov än vuxna. Såklart det finns få undantag men de flesta barn i förskoleåldern behöver 10-12 timmars sömn per natt. Det är viktigt både för barnets välmående men också för dess utveckling.

Det märks inte alltid på barn på samma sätt som på vuxna att de fått för lite sömn. Trötta barn somnar nödvändigtvis inte på dagen. Sömnbrist kan istället ofta yttra sig som koncentrationsproblem, dåligt humör eller hyperaktivitet.

Tänk på att sömnbrist ger ökat påslag stresspåslag vilket inte är bra i längden.

www.1177.se/Uppsala-lan/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Skrik/Barn-och-somn/
  • Anonym (asdf)

Hur gör ni med egentid? Har ni tänkt misshandla ihjäl er relation genom att låta barnen vara uppe hela nätterna?

• Anonym (Men va?)
    FrökenKanSjälv skrev 2017-01-30 14:13:17 följande:

Varför skulle barnets mamma lägga sig i hur ofta pappan sover över med barnet hos ts? Det påverkar ju inte henne b

Sorry läste trådstarten slarvigt. Fick uppfattningen att de redan bodde ihop och att barnen skulle hem till mamman. Ess förslag är bra.
Svar på tråden Olika sovtider