• Anonym (Mamman)

Ansökan om enskild vårdnad

Jag tänker begära enskild vårdnad. Barnet bor hos mig och är hos pappan varannan helg men det finns inga skriftliga avtal.

När jag ansöker om enskild vårdnad, måste jag då också ange hur jag vill att boendet ska se ut även om jag vill ha det som idag?

Om pappan svarar med anspråk på just boendet, kan jag komplettera med eget önskemål då?

• Svar på tråden Ansökan om enskild vårdnad
  • Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2017-01-25 19:51:10 följande:

Det var inte det jag frågade.

För det första - är det någon här som påstått att det bara är mammor som försöker få egen vårdnad?

För det andra - är du enbart emot att pappor får egen vårdnad när det finns en bra mamma med i bilden. Eller går det åt andra hållet också?

Sedan - ingen har väl hoppat på TS här tex? Hon är en mamma som vill ha enskild vårdnad. Hon har ställt frågor om det och fått svar. Men inga påhopp.

Ja. Förr i tiden bodde de flesta barn med separkerade föräldrar bara god manman. Det är fortfarande så men det börjar bli bättre. Och då menar jag bättre för barnen - vilka behöver BÅDA sina föräldrar.

Jag håller med om att det är mycket bättre nu när barnen oftare har tillgång till båda sina föräldrar. Det ska vara grunden. Dock verkar det lite har gått över på andra hållet, att en förälder ska stå ut med hur mycket som helst bara den andra föräldern har umgänge till exempel. I mitt fall så blir jag psykiskt misshandlad i kontakterna med pappan. Uppenbart falska anklagelser, han skriker på mig, har hindrat mig från att köra iväg med barnet vid överlämning tills han har skrikit klart osv. Har försökt minimera kontakt men att bli påhoppad via nätet är också en påfrestning, att inte veta om det står nåt relevant i mailet eller ett nytt påhopp. Han är även otrevlig mot mig i öppna sammanhang bland folk och som mamma vill man så klart gå på sina barns uppvisningar och skolgrejer till exempel. Men jag måste ändå kommunicera med pappan vilket jag faktiskt tycker är fel. Där tycker jag att samhället skulle kunna gå in och säga att antingen beter du dig respektfullt mot dina barns mamma (eller pappa givetvis) eller så behöver hon inte ha kontakt med dig.
  • TheDummy

Min erfarenhet är att separationer är för det mesta psykiskt påfrestande för alla inblandade. Därmed fattar man ofta förhastade beslut utifrån sina egna värderingar och önskemål, snarare än andras (inklusive sina barn).

Vi bör se till att minska kvinnors rätt till missbruk av vårdnad till förmån för allas bästa och sträva efter en jämlik rätt till sina barn.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-25 20:13:14 följande:

Jag håller med om att det är mycket bättre nu när barnen oftare har tillgång till båda sina föräldrar. Det ska vara grunden. Dock verkar det lite har gått över på andra hållet, att en förälder ska stå ut med hur mycket som helst bara den andra föräldern har umgänge till exempel. I mitt fall så blir jag psykiskt misshandlad i kontakterna med pappan. Uppenbart falska anklagelser, han skriker på mig, har hindrat mig från att köra iväg med barnet vid överlämning tills han har skrikit klart osv. Har försökt minimera kontakt men att bli påhoppad via nätet är också en påfrestning, att inte veta om det står nåt relevant i mailet eller ett nytt påhopp. Han är även otrevlig mot mig i öppna sammanhang bland folk och som mamma vill man så klart gå på sina barns uppvisningar och skolgrejer till exempel. Men jag måste ändå kommunicera med pappan vilket jag faktiskt tycker är fel. Där tycker jag att samhället skulle kunna gå in och säga att antingen beter du dig respektfullt mot dina barns mamma (eller pappa givetvis) eller så behöver hon inte ha kontakt med dig.

Håller med dig.Han kan inte vara en bra pappa,han är ju dålig förebild för barnen.Men det verkar svårt det här.Måste vara jobbigt både för dig och barnen.
  • Kjell2

Oavsett vårdnad och så länge han har umgänge kommer ni ha kontakt. Så en förändring av vårdnaden kommer inte stoppa honom att bete sig illa.
  • Anonym (Mamman)
    Kjell2 skrev 2017-01-25 20:25:15 följande:

Oavsett vårdnad och så länge han har umgänge kommer ni ha kontakt. Så en förändring av vårdnaden kommer inte stoppa honom att bete sig illa.

Det förstår jag. Men gör i alla fall att han inte ensidigt kan bestämma om saker som han gör nu.
  • Brumma

Jag håller med.

Det han verkar köra mot dig är inte alls ok. Och så skall man naturligtvis inte behöva ha det.

Du sparar alla mail? Om det skulle komma upp vid en eventuell rättegång?
  • Brumma
    Kjell2 skrev 2017-01-25 20:25:15 följande:

Dock krävs inte samma sorts kontakt.

Får de dessutom en täckande dom på allt som rör umgänget, byter i skolan i den mån det går osv behövs enbart minimal kontakt.

TS - ha bara en dag i veckan du läser mail. Är det otrevliga mail får du den iallafall inte utspridda...
  • Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2017-01-25 20:39:59 följande:

Jag håller med.

Det han verkar köra mot dig är inte alls ok. Och så skall man naturligtvis inte behöva ha det.

Du sparar alla mail? Om det skulle komma upp vid en eventuell rättegång?

Nej, det känns ju verkligen inte ok.

Jag sparar mailen men det är liksom inte förbjudet att falskt anklaga någon för saker så länge man inte säger det inför publik för då är det förtal. Att skrika åt någon är inte heller förbjudet. Att hindra någon från att köra iväg kan vara ofredande men inte direkt något polisen prioriterar om det inte är en längre tidsperiod. Att vara en allmän skitstövel är dessvärre inte heller förbjudet ;)

Sen är det ju tyvärr så att Kjell2 har rätt. Enskild vårdnad kommer inte hjälpa mig med de bitarna. Men gör i alla fall att jag behöver ha ännu mindre kontakt med pappan och inte behöver be honom om saker som att skriva på passansökan, ledighetsansökningar om vi ska åka iväg osv. Han skriver på men passar i kontakterna samtidigt på att ge mig lite spydigheter typ.
  • Anonym (Jag vet)

Har varit med om liknande situation (mannen och hans barn). Hans fru fick enskild vårdnad och bestämmer skola, passansökan.. När hon ansökte passade hon på att ge rätten ett schema (dvs en helg i månaden). Eftersom mannen och hon är som katt och råtta fick hon vårdnaden. Han har nu fått vh då barnet bett om det.. Men ja, var förberedd på att bli ombedd att föreslå boendet osv.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Jag vet) skrev 2017-01-25 22:19:04 följande:

Har varit med om liknande situation (mannen och hans barn). Hans fru fick enskild vårdnad och bestämmer skola, passansökan.. När hon ansökte passade hon på att ge rätten ett schema (dvs en helg i månaden). Eftersom mannen och hon är som katt och råtta fick hon vårdnaden. Han har nu fått vh då barnet bett om det.. Men ja, var förberedd på att bli ombedd att föreslå boendet osv.

Menar du att din man förlorade vårdnade för att han betedde sig illa mot sin exfru?

När hon gav rätten ett schema fick väl din man svara på det? Eller motsatte han sig inte att hon fick enskild vårdnad och att han fick umgänge en helg i månaden?
  • Anonym (Jag vet)

Som sagt var de som katt och råtta. Ingen bättre än den andra skulle jag vilja påstå. Dock borde barnet redan hos henne för det mesta och hennes argument var att hon ändå bestämde det mesta men att det skulle innebära stora problem för barnet om min man hade möjlighet att styra och ställa när han hade lust. Sedan uppenbarades det ganska tydligt att det hade noll samarbetsförmåga så de köpte hennes argument. Min man tog av den anledningen det smidiga spåret att gå med på hennes absurda schema då han inte ville infria hennes bild av honom. Detta pågick i 5 år men under dessa år träffade han barnet oftare ändå vilket gjorde att barnet ville träffa honom oftare. Exet tyckte nog att det var för slitsamt att bara ha en helg för sig själv i månaden.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Jag vet) skrev 2017-01-25 22:39:30 följande:

Som sagt var de som katt och råtta. Ingen bättre än den andra skulle jag vilja påstå. Dock borde barnet redan hos henne för det mesta och hennes argument var att hon ändå bestämde det mesta men att det skulle innebära stora problem för barnet om min man hade möjlighet att styra och ställa när han hade lust. Sedan uppenbarades det ganska tydligt att det hade noll samarbetsförmåga så de köpte hennes argument. Min man tog av den anledningen det smidiga spåret att gå med på hennes absurda schema då han inte ville infria hennes bild av honom. Detta pågick i 5 år men under dessa år träffade han barnet oftare ändå vilket gjorde att barnet ville träffa honom oftare. Exet tyckte nog att det var för slitsamt att bara ha en helg för sig själv i månaden.

Men gav han frivilligt upp vårdnaden också eller dömde rätten till enskild vårdnad på grund av samarbetssvårigheter? Hur gammalt var barnet?
  • Anonym (Jag vet)

Frivilligt är nog inte det rätta uttrycket men han bråkade inte om det heller. Han ville inte alls ge upp vårdnaden då han var nervös att barnet skulle tas ifrån honom men barnet har ju fortfarande umgängesrätt även om det finns enskild vårdnad. Det gjorde rätten väldigt klart för mamman. Barnet var 4 år. Inte optimalt att en 4-åring träffar sin pappa så lite men barnet var inte planerat. Dom "gifte" sig (vet inte om det ens var formellt) för enkelhetens skull men separerade då barnet var 1 år. Mamman hade ett mycket enklare livspussel och "tog" barnet medan min man träffade henne då och då. Han var nog rätt naiv och trodde att det skulle bli varannan vecka utan problem. Så kan det gå.. Så mitt tips är att du säger precis som det är och spelar dina kort rätt. Men spela ett rent spel, det lönar sig i längden.

Svar på tråden Ansökan om enskild vårdnad