• Anonym (Mamman)

Ansökan om enskild vårdnad

Jag tänker begära enskild vårdnad. Barnet bor hos mig och är hos pappan varannan helg men det finns inga skriftliga avtal.

När jag ansöker om enskild vårdnad, måste jag då också ange hur jag vill att boendet ska se ut även om jag vill ha det som idag?

Om pappan svarar med anspråk på just boendet, kan jag komplettera med eget önskemål då?

• Svar på tråden Ansökan om enskild vårdnad
  • Anonym (Mamman)

Ingen som faktiskt kan svara på frågorna?

När jag ansöker om enskild vårdnad, måste jag då också ange hur jag vill att boendet ska se ut även om jag vill ha det som idag?

Om pappan svarar med anspråk på just boendet, kan jag komplettera med eget önskemål då?

• Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-23 23:27:59 följande:

Fast jag svarade på det.

Vårdnad har inget med boende/umgänge att göra.
  • Anonym (a)

Du ansöker om enskild vårdnad. Punkt. Det är det du avser att göra och det andra är en helt annat sak som inte kommer tas upp i detta samband. 

Hör med en jurist om du funderar.
  • Kjell2

Om du ansöker om enskild vårdnad behöver du inte samtidigt yrka på någon form av umgängesschema eller boende. Dock finns det inget som hindrar att du gör det senare under processen eller att din motpart gör det.

Både familjerätt och tingsrätt kommer nog trycka på för ett fastställt umgängesschema och boende. Kan ni inte samarbete finns det många fördelar med ett fastställt boende och schema.

• Anonym (Mamman)
    Kjell2 skrev 2017-01-24 08:03:31 följande:

Om du ansöker om enskild vårdnad behöver du inte samtidigt yrka på någon form av umgängesschema eller boende. Dock finns det inget som hindrar att du gör det senare under processen eller att din motpart gör det.

Både familjerätt och tingsrätt kommer nog trycka på för ett fastställt umgängesschema och boende. Kan ni inte samarbete finns det många fördelar med ett fastställt boende och schema.

Tack för svar. En fråga till dig som verkar insatt:

Vi har varit på frivilliga samtal där jag upplevde att kompetensen hos den som ledde samtalen var väldigt låg. Jag bad att få byta men nekades och jag kritiserade Familjerätten vilket så klart inte uppskattades. Känns ju som att de vid en framtida utredning skulle vara jäviga. Hur ser Tingsrätten på det tror du?
  • Kjell2
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-24 09:31:45 följande:

Tack för svar. En fråga till dig som verkar insatt:

Vi har varit på frivilliga samtal där jag upplevde att kompetensen hos den som ledde samtalen var väldigt låg. Jag bad att få byta men nekades och jag kritiserade Familjerätten vilket så klart inte uppskattades. Känns ju som att de vid en framtida utredning skulle vara jäviga. Hur ser Tingsrätten på det tror du?

Ser på vad?
  • Anonym (Mamman)
    Kjell2 skrev 2017-01-24 09:39:53 följande:

Ser på vad?

Om en Familjerätt kan vara jävig.
  • Kjell2
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-24 09:43:21 följande:

Om en Familjerätt kan vara jävig.

En familjerätt kan vara jävig men troligtvis inte pga du velat byta handläggare.
  • Anonym (Lisa)

Varför ska det vara så himla svårt att få ensam vårdnad ?Eller är det överdrivet?Barnet har ju fortvarande rätt för båda föräldrarna.Eller tänker man att barnet kan förlora kontakten med ena föräldrer ,om vårdnadshavare flyttar långt bort.

• Kjell2
    Anonym (Lisa) skrev 2017-01-24 20:07:55 följande:

Varför ska det vara så himla svårt att få ensam vårdnad ?Eller är det överdrivet?Barnet har ju fortvarande rätt för båda föräldrarna.Eller tänker man att barnet kan förlora kontakten med ena föräldrer ,om vårdnadshavare flyttar långt bort.

Vill båda föräldrarna ha enskilt och inget annat blir det nästan alltid enskild. Annars krävs att föräldrarna inte kan samarbete.

Utan vårdnad kan man inte ta beslut som skola/dagis, vård, pass, folkbokföring för sitt barn. Vidare har man inte rätt att få information om hälsa, skola mm.
Svar på tråden Ansökan om enskild vårdnad