• Anonym (Mamman)

Ansökan om enskild vårdnad

Jag tänker begära enskild vårdnad. Barnet bor hos mig och är hos pappan varannan helg men det finns inga skriftliga avtal.

När jag ansöker om enskild vårdnad, måste jag då också ange hur jag vill att boendet ska se ut även om jag vill ha det som idag?

Om pappan svarar med anspråk på just boendet, kan jag komplettera med eget önskemål då?

• Svar på tråden Ansökan om enskild vårdnad
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (lyssnar på beatles) skrev 2017-01-25 13:49:34 följande:

Har inte du veto också?

Det kan man säga eftersom det är alltid den som säger nej som har veto. Och jag kan förstås också säga nej precis som pappan. Så dåligt ordval kanske. Men jag menar mer att jag inte har någon talan i frågan. Min åsikt räknas inte eller övervägs. Mina argument lyssnas inte på osv.
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-25 13:42:41 följande:

Hur menar du med att det beror på vad den andra föräldern vill diskutera? Jag tänker sådant där båda vårdnadshavarna måste bestämma gemensamt. Som skolval, om barnet ska få ett bankkort osv. Som det är nu har pappan veto över både mig och barnet utan att ens prata med mig vilket tar bort mitt inflytande helt och hållet.

Jag menar sådant som egentligen inte behövs diskuteras med den andra föräldern. Och jag menade inte dig specifikt utan att en del föräldrar anser att ALLT måste diskuteras. Fritidsintressen, semesterresor, regler hemma osv. Dessa saker krävs inte båda föräldrarnas underskrift på utan en förälder bör kunna klara att själv bestämma sådant som gäller i deras hem och under deras umgängestid.

Val av skola, pass och annat liknande måste man däremot kunna ha en diskussion om. Kan man inte prata så iallafall genom mail.
  • Anonym (Om)

Hur troligt är det att mamman får ensam vårdnad om pappan har misshandlat barnen under en längre tid, vilket framgår i utredning av soc?

Det finns inget samarbete mellan föräldrarna.

Barnen är i yngre tonåren och har ingen kontakt med pappan.

• Anonym (Lisa)

Jag är allafall emot det att pappan skulle få egen vårdnad,när det finns en normal,bra mamma med i bilden.Tror inte alls på det där att bara mammor försöker få enskilt vårdnad.Det finns pappor ochså,nästan lika många som försöker detta av fel skäl.

• Brumma
    Anonym (Lisa) skrev 2017-01-25 18:54:11 följande:

Jag är allafall emot det att pappan skulle få egen vårdnad,när det finns en normal,bra mamma med i bilden.Tror inte alls på det där att bara mammor försöker få enskilt vårdnad.Det finns pappor ochså,nästan lika många som försöker detta av fel skäl.

Men det är väl ingen som sagt att det bara är mammor som skulle försöka det? Tvärtom?

Och jag hoppas att du även är emot att mammor får egen vårdnad när det finns en normal bra pappa med i bilden?
  • Anonym (Lisa)
    Brumma skrev 2017-01-25 19:01:18 följande:

Men det är väl ingen som sagt att det bara är mammor som skulle försöka det? Tvärtom?

Och jag hoppas att du även är emot att mammor får egen vårdnad när det finns en normal bra pappa med i bilden?

Mammor blir jämt påhoppade när dom vill ha enskilt vårdnad..Det ska ju vara "jämnlikt".Inte som för i tiden när de flesta bodde mest med mamman.Snart föder väl männen barnen ochså..
  • Brumma
    Anonym (Lisa) skrev 2017-01-25 19:14:09 följande:

Mammor blir jämt påhoppade när dom vill ha enskilt vårdnad..Det ska ju vara "jämnlikt".Inte som för i tiden när de flesta bodde mest med mamman.Snart föder väl männen barnen ochså..

Det var inte det jag frågade.

För det första - är det någon här som påstått att det bara är mammor som försöker få egen vårdnad?

För det andra - är du enbart emot att pappor får egen vårdnad när det finns en bra mamma med i bilden. Eller går det åt andra hållet också?

Sedan - ingen har väl hoppat på TS här tex? Hon är en mamma som vill ha enskild vårdnad. Hon har ställt frågor om det och fått svar. Men inga påhopp.

Ja. Förr i tiden bodde de flesta barn med separkerade föräldrar bara god manman. Det är fortfarande så men det börjar bli bättre. Och då menar jag bättre för barnen - vilka behöver BÅDA sina föräldrar.
  • Anonym (Lisa)
    Brumma skrev 2017-01-25 19:51:10 följande:

Det var inte det jag frågade.

För det första - är det någon här som påstått att det bara är mammor som försöker få egen vårdnad?

För det andra - är du enbart emot att pappor får egen vårdnad när det finns en bra mamma med i bilden. Eller går det åt andra hållet också?

Sedan - ingen har väl hoppat på TS här tex? Hon är en mamma som vill ha enskild vårdnad. Hon har ställt frågor om det och fått svar. Men inga påhopp.

Ja. Förr i tiden bodde de flesta barn med separkerade föräldrar bara god manman. Det är fortfarande så men det börjar bli bättre. Och då menar jag bättre för barnen - vilka behöver BÅDA sina föräldrar.

Ja,det bästa är båda föräldrar,om det fungerar bra.Annars är det inte nödvändigt att känna att man måste ha bästa kontakten med båda,när det inte fungerar bra.Barnet klarar sig bra ändå livet ut och vissa barn/vuxna vill inte ha kontakt med ena föräldrern.Det måste man liksom respektera,vi har ju rätt att må bra.
  • Anonym (Lisa)

[quote=77345237][quote-nick]Anonym (Om) skrev 2017-01-25 18:37:11 följande:[/quote-nick]

Hur troligt är det att mamman får ensam vårdnad om pappan har misshandlat barnen under en längre tid, vilket framgår i utredning av soc?

Det finns inget samarbete mellan föräldrarna.

Barnen är i yngre tonåren och har ingen kontakt med pappan.

[Osäkert,"barnen har ju rätt till pappan".Men personligen tycker jag att mamman borde få vårdnaden och barnen borde få själv bestämma om/när dom vill träffa pappan.

• Brumma
    Anonym (Lisa) skrev 2017-01-25 19:59:54 följande:

Ja,det bästa är båda föräldrar,om det fungerar bra.Annars är det inte nödvändigt att känna att man måste ha bästa kontakten med båda,när det inte fungerar bra.Barnet klarar sig bra ändå livet ut och vissa barn/vuxna vill inte ha kontakt med ena föräldrern.Det måste man liksom respektera,vi har ju rätt att må bra.

Nu pratar vi föräldrar som är bra, eller hur?

Jo barnet kanske klarar sig bra, men undersökningar visar på att barn som bor heltid med ena föräldern mår sämre än barn som bor växelvist. Om man kan få det att fungera måste ju det vara att föredra?

Vem bestämmer vilken förälder man ska ha "bäst" kontakt med då? Om det är samarbetet mellan föräldrarna som brister och inte föräldrarnas engagemang eller att det är "dåliga" föräldrar?
Svar på tråden Ansökan om enskild vårdnad