• Anonym (Mamman)

Ansökan om enskild vårdnad

Jag tänker begära enskild vårdnad. Barnet bor hos mig och är hos pappan varannan helg men det finns inga skriftliga avtal.

När jag ansöker om enskild vårdnad, måste jag då också ange hur jag vill att boendet ska se ut även om jag vill ha det som idag?

Om pappan svarar med anspråk på just boendet, kan jag komplettera med eget önskemål då?

• Svar på tråden Ansökan om enskild vårdnad
  • Anonym (Mamman)
    Tofflans skrev 2017-01-23 20:01:48 följande:

Av vilken anledning vill du ha ensam vårdnad?

Pappan vägrar att prata med mig ens om viktiga saker som val av skola.
  • Anonym (Svårt)

Om det finns två hyfsat normala föräldrar så ska det väldigt mycket till om en ska få hela vårdnaden. Man dömer nästan aldrig enskild vårdnad om den ena föräldern motsätter sig det sa de till min sambo. Förälderns som propsade på det var tvungen att backa i vårt fall. Det ansågs inte relevant vad som hänt dem emellan eftersom den föräldern som sökt inte påstod att den andre var en dålig förälder .

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Svårt) skrev 2017-01-23 20:11:52 följande:

Om det finns två hyfsat normala föräldrar så ska det väldigt mycket till om en ska få hela vårdnaden. Man dömer nästan aldrig enskild vårdnad om den ena föräldern motsätter sig det sa de till min sambo. Förälderns som propsade på det var tvungen att backa i vårt fall. Det ansågs inte relevant vad som hänt dem emellan eftersom den föräldern som sökt inte påstod att den andre var en dålig förälder .

Jag vet att det är så men också att samarbetssvårigheter kan vara en anledning till enskild vårdnad. Att en förälder ska kunna lägga in sitt veto i alla viktiga frågor utan ens ett samtal i frågan verkar helt orimligt.
  • Långbenopluto
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-23 20:18:24 följande:
    Jag vet att det är så men också att samarbetssvårigheter kan vara en anledning till enskild vårdnad. Att en förälder ska kunna lägga in sitt veto i alla viktiga frågor utan ens ett samtal i frågan verkar helt orimligt.
    Då får du kontakta familjerätten för att få samarbetssamtal. Enskild vårdnad kommer bli supersvårt i ditt fall.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-23 20:18:24 följande:

Ja här var ju problemet att den ena ansåg att det fanns samarbetssvårigheter, den andra inte. Rätten kan ju påtala att man bör ställa upp på samarbetssamtal, men aldrig tvinga någon
  • Anonym (Mamman)
    Tofflans skrev 2017-01-23 20:19:41 följande:

Då får du kontakta familjerätten för att få samarbetssamtal. Enskild vårdnad kommer bli supersvårt i ditt fall.

Vi har varit på samarbetssamtal på tre olika ställen. Pappan säger även där att det ska bli som han vill och inget annat eller kompromisser är aktuellt.
  • Brumma

Vårdnad har ju inget med umgänge att göra. Även om man är ensam vårdnadshavare så får man inte själv besluta om umgänget då barnet fortfarande har lika stor rätt till båda föräldrarna.

Så - vårdnad är e än sak och boendet/umgänget ett annat.

Det krävs ganska mkt för att bli av med vårdnaden. Gällande skola kommer barnet ju att höra till den skola som är närmast din bostad. Vill du inte att hon skall gå i den så kan det ju dock bli jobbigt om man inte kan prata. I övrigt så krävs inte sådär väldigt mkt kontakt för gemensam vårdnad.

• XAnonym123412

Barnförtjänar en omsorgsfull miljö som de kan växa i och frodas i. Att hånas, ignoreras, förlöjligas och bli behandlad dåligt är inte lämpligt för något barn.

Ge din dotter något att spela in ljud med. Apparaten (diktafon eller mobiltelefon fungerar) ska inte låta när den sätts på och av.

Inspelningarna kan sedan skickas till rätten när det är dags för beslut om vårdnaden.

Vi har fri bevisning i sverige (lagen står i regeringsformen, inte helt säker på vilket kapitel).

Innan har rättsfall i sverige haft med anonyma inspelningar som bevisning. Eftersom inspelningen skickats in anonymt har det inte gått att finna inspelningens skapare.

I ditt fall blir det bevisning som stödjer din dotters ord, så att det inte längre endast är ord mot ord.

Lycka till!

• Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2017-01-23 20:23:38 följande:

Vårdnad har ju inget med umgänge att göra. Även om man är ensam vårdnadshavare så får man inte själv besluta om umgänget då barnet fortfarande har lika stor rätt till båda föräldrarna.

Så - vårdnad är e än sak och boendet/umgänget ett annat.

Det krävs ganska mkt för att bli av med vårdnaden. Gällande skola kommer barnet ju att höra till den skola som är närmast din bostad. Vill du inte att hon skall gå i den så kan det ju dock bli jobbigt om man inte kan prata. I övrigt så krävs inte sådär väldigt mkt kontakt för gemensam vårdnad.

Jag vet att vårdnad och umgänge är olika saker. Frågan gäller inte umgänget alls för min del.

Att bestämma barnets skola är ett väldigt viktigt beslut. Det är knappast gemensam vårdnad om en bestämmer utan att ens samtala med den andra föräldern. Till saken hör att barnet som är 10 år själv har önskemål men pappan bestämmer över oss båda. Kan tillägga att avståndet till pappan inte är en anledning.
Svar på tråden Ansökan om enskild vårdnad