• risenta

Ni som har haft MA!!

Ni som har haft MA, fick ni några symtom? Hur fick ni reda på erat MA? Jag är gravid i vecka 11 och för två dagar sen så fick jag blod på papperet när jag torkade mig. Typ ljusrött var det. Inget mer sen dess dock. Har inte haft ont. Nu är jag rädd för MA :(. . Ni som har haft MA, blödde ni?

• Svar på tråden Ni som har haft MA!!
  • syntharen

Första gången hade jag mått superilla i flera veckor och plötsligt mådde jag bättre, vilket jag tyckte var skönt. Men så kom en känsla av att nåt var fel. Brösten blev dessutom helt platta och oömma igen. Efter ca en vecka kom det bruna flytningar och nån dag senare blodiga flytningar. Jag fick komma på ett ultraljud som visade att graviditeten avstannat i v 7 och jag var i v 12 ca.

Andra gången hade jag blodiga flytningar redan från start som kom och gick. Trots det ökade symptomen och styrkan på testen. När jag gjorde ett ultraljud i v 7 var den lite för liten (hade gjort ivf då så vi viste hur långt gången jag var exakt) och inga direkta hjärtslag. 2 veckor senare var den ännu mindre och inga hjärtslag alls. Symptomen blev bättre när hjärnan tog in att den var död, innan mådde jag jätteilla.

Tredje gången hade jag inga symptom alls mer än ömma bröst och lite trötthet. Jag hade lite bruna flytningar från och till. Jag gjorde ett ultraljud i v 7 och fick se hjärtat slå. Men 3 veckor senare fanns det inga hjärtslag.

Har även fått ett missfall i v 6.

Så lite olika förlopp för mig. Alla dessa MA och MF hände efter jag fick mitt första barn. Knappt 5 år efter första MA:et föddes mitt andra barn. Han är 4 månader nu.

• Madde2016

Vet inte vad jag ska göra..

Har haft 2 Ma på 1.5 år, är nu i v6 och va helt lycklig över det. Tills idag då jag haft bruna flytningar hela dagen. En liten ljusrosa också. Vad betyder det? Är det missfall igen för nu orkar jag inte mer.

• Louise_86

Jag hade MA i slutet av mars förra året. Den symptomen jag främst hade var att jag fick rosa flytningar, de var väldigt små men kom tillbaka varje dag i en vecka. Detta var under påskveckan och jag var då bortrest, jag hade första kontroll hos barnmorskan veckan efter och väntade därför till dess att jag kom dit. Hon skickade oss vidare till sjukhuset för vaginalt ultraljud där det bekräftades att embryot hade dött i vecka 7 innan hjärtat börjat slå. Så fick med mig tabletter hem för att blöda ut resterna. Detta var i vecka 9. Men, blev så gravid igen efter en mens och vi väntar nu spänt på BF 11. feb då vi ska få en liten flicka :)

• risenta
    Madde2016 skrev 2017-01-24 16:43:17 följande:

Vet inte vad jag ska göra..

Har haft 2 Ma på 1.5 år, är nu i v6 och va helt lycklig över det. Tills idag då jag haft bruna flytningar hela dagen. En liten ljusrosa också. Vad betyder det? Är det missfall igen för nu orkar jag inte mer.

Oj nej vad hemskt :( Jag beklagar verkligen dina Ma... Usch. Jag håller verkligen alla fingrar för dig. Har du ringt gynakuten? Du kanske bör kolla upp det där med flytningarna. Kram!!
  • Madde2016

Det har blödigt nu i flera timmar. Så den här graviditeten kom och gick väldigt snabbt.
    Men nu är vi berättigade hjälp med 3 missfall i bagaget. Jag måste se fram annars orkar jag inte alls.
    Kram

• risenta
    Madde2016 skrev 2017-01-24 21:45:10 följande:

Det har blödigt nu i flera timmar. Så den här graviditeten kom och gick väldigt snabbt.

Men nu är vi berättigade hjälp med 3 missfall i bagaget. Jag måste se fram annars orkar jag inte alls.

Kram

Fan :(. Det är precis det jag själv är så rädd för. Men som du själv skrev så får ni ju utredning nu. Ge inte upp!! Har du barn sen innan?
  • Iza2011
    Madde2016 skrev 2017-01-25 05:46:13 följande:

Hur gör man för att svara på en kommentar?

Klicka på citera =)
  • DMcR
    risenta skrev 2017-01-19 20:25:59 följande:

Ni som har haft MA, fick ni några symtom? Hur fick ni reda på erat MA? Jag är gravid i vecka 11 och för två dagar sen så fick jag blod på papperet när jag torkade mig. Typ ljusrött var det. Inget mer sen dess dock. Har inte haft ont. Nu är jag rädd för MA :(. . Ni som har haft MA, blödde ni?

Jag hade MA i vecka 13 sommaren 2015. Hade hemskt illamående, ömma bröst, begynnande liten mage. Inga blödningar alls. Ont i ryggslutet. Upptäcktes på vul.

I mars 2016 blev jag gravid igen. Ont i ryggslutet, ömma bröst, svagt illamående. Vecka 8 fick jag en ljusrosa blödning och i vecka 9 försvann alla tidiga gravidsymptom. Jag var säker på att det var kört igen - men nu ligger en liten pojke på nio veckor och sussar i sitt babynest ;)

Håller tummarna för dig! <3
  • Smultrontjejen

Hej! Jag har haft 2ma och 1mf. Gravid nu och precis hemkommen från akuten för gigantisk blödning men allt va bra.

Första upptäcktes feb 2016 på ul i v 13+0 då konstaterades det att fostret stannat av i utveklingen ca 3vevkor tidigare. Jag hade inte känt något innan.

Andra upptäcktes på vul v 9+0 i juli 2016 åkte in pga mini liten rosa flytning. Hade stannat av i vecka 6-7 anade inget.

Tredje kom som en blödning 3dagar efter plusset. Sep 2016

Nu är jag gravid igen och nu ska allt gå vägen. Varit inne 5gånger på vul och är i v 12+0 har haft 4 blödningar denna gång men allt är bra.

Idag stod jag på jobbet och kände hur det började rinna, det forsade, stod med kunder i butiken i 10minuter innan jag kunde ringa sjukhuset. Det kom en jätte klump och jag trodde verkligen allt va kört igen, men icke. Bebisen sprattlade och hjärtat slog fint. Dr mätte bebisen till 12+2 så det kändes bra. Vill bara säga till alla att det kan gå bra även om du blöder klumpar och det rinner blod längst benet.

• snorklan

Jag har haft ett MA, eller snarast en ofostrig graviditet. Man kunde aldrig se något foster, bara en hinnsäck och en gulesäck. Jag började blöda tidigt i den graviditeten, inga stora mängder, men småblödde. Det gjorde att jag sökte för att få göra VUL, och man såg då att det inte såg normalt ut, men då det var så tidigt så kunde man inte säkert uttala sig, utan jag fick komma tillbaka många gånger och göra upprepade undersökningar. Det var en jobbig period med mycket ångest. Själva missfallet kom va 7+3 ca, men att det inte började blöda tidigare var pga att jag hade gjort IVF och tog progesteron, och det hindrar ju slemhinnan från att blöda ut. Blev ett våldsamt missfall och jag fick skrapas akut pga jag blödde så mycket. 

Jag har en dotter sedan tidigare, och den graviditeten blödde jag ganska mycket från och till, men det gick bra ändå! Så blödningar behöver inte alltid vara något som är fel! Nu är jag gravid igen, och pga oro har jag gjort upprepade VUL som har sett bra ut. Om 2 veckor är det dags för KUB. Inte en droppe blod under denna graviditet hittils. Så det kan vara väldigt olika mellan olika graviditeter me. 

• Kasperina

Jag har varit gravid 5 ggr
    1: bruna flytningar v5+6, mf v6+0
    2: brunt blod v5+6, ofostrig konstaterad v7+5
    3: bruna flytningar under v7 och 8, pojke född 37+3
    4: inget blod, inga smärtor, hjärtslag men litet embryo v9, inget liv v11 (MA)
    5: Störtblödning med klumpar v8+4, blödde som kraftig mens i 6 veckor sen upphörde det på ett par dagar, flicka född v40+3

Den gången jag fick MA är enda gången det inte kommit något blod alls.

• Emlin

För 2 v sedan fick jag bruna sparsamma flytningar. Dessa pågick i ca 4 dagar då de blev lite ljusrosa. Gjorde VUL och skulle varit i v 8+6. Man såg en hinnsäck som motsvarade v 5-6. Sedan började jag blöda mer och det har pågått i en vecka, har dock avtagit nu. Gjorde nytt VUL i går och det fanns inga rester kvar. Nu längtar vi till att få sätta igång igen! Hoppas det går bra för dig!

Svar på tråden Ni som har haft MA!!