• Meus Veritas

Skolans ansvar? Åsikter tack :-)

Min son är nu tio år och går alltså i trean. Nu i trean har dom börjat med trä och syslöjd. Dessa lektioner är på en annan skola som ligger ca 500 meter bort. Barnen har under den första terminen haft en lärare som följer dom till och från skolan men ska nu tydligen gå denna väg själva. Min fråga är alltså följande: Vad anser ni om detta och vad skulle ni som föräldrar tycka om det?

Jag känner mig själv väldigt kluven av tanken då jag först reagerar med irritation då jag anser att skolan brister i sitt ansvar om barnens säkerhet. När barnen är i skolan anser jag att skolan har ansvar över att barnen är säkra och trygga. Att inte följa med eller ens möta upp och skicka iväg i samlad trupp anser jag vara ren dumhet. Hur ska dom kunna försäkra sig om barnens säkerhet när dom inte är i närheten? Jag anser även att det i hur dagens samhälle ser ut är extremt korkat att barn vid samma tidpunkt och samma dag varje vecka ska gå mellan skolorna. Det finns idag alldeles för många människor som ser barn som ett lätt byte och att då ha barn som går själva på rullande schema känns väldigt naivt.
    Samtidigt inser jag att alla dessa tankar och känslor kan komma av min lejonmamma-hjärna där man som förälder ibland vill skydda sitt barn lite väl mycket och då kan bli totalt överbeskyddande.
    Så där står jag nu och velar över om det är befogat att ta upp dessa tankar med rektorn eller om det är min beskyddarinstinkt som tagit över min hjärna.

Kom gärna med tankar och åsikter men är du bara här för att hoppa på mig så kan du skippa att svara i tråden.

På FL får du tycka vad du vill så länge du tycker som alla andra
  • Svar på tråden Skolans ansvar? Åsikter tack :-)
  • Meus Veritas
    elyse skrev 2017-01-11 13:54:26 följande:

Det beror på hur vägen ser ut. Är det en huvudled med trafikljus de behöver korsa? En hel skolklass beter sig ofta stökigt ihop så jag tycker inte att det är jämförbart med att själv gå till och från skolan.

Ja dom behöver korsa en större väg. Håller med dig helt om att det ofta är stökigare när det är en hel klass. Tänker oxå att även om föräldrar ser sitt barn som ansvarsfullt och moget så kan barn bli helt förändrade i klasskompisars sällskap.
  • Fröken W

Nu har du redan fått väldigt många svar, har inte läst alla själv. Jag tror nog att du har hamnat i en överbeskyddande inställning, vilket inte är konstigt eftersom ens barn är det käraste man har. Sedan blir man ju extra orolig över allt man hör i media. Jag har läst en artikel, kommer dock inte ihåg var, där de skrev att våldsbrott mot barn inte är vanligare nu än förr även om man kan tro det. Det är att man hör mer om dem nu bara.

Så mitt tips är att prata med din son (vilket du säkert redan gjort) om att det finns vuxna som inte alltid är snälla och att det därför är viktigt att man inte följer med folk man inte känner osv. Berätta också att de kan försöka locka med olika saker "kom och titta på min snygga bil/mina kattungar/jag ska bjuda dig på godis". Man kan inte tjata för mycket om det.

Lycka till!

• trollets mamma

Skolan HAR ansvar för barnet under hela skoldagen, inklusive vägen till och från gymnastiken.

På mitt barns skola får föräldrarna inför varje läsår kryssa i en blankett med om ens barn för mig som föräldern på skoltid bl.a. får gå till och från slöjd/idrott ca 500 meter bort, får åka i en lärares bil på skoltid vid utflykt, får bli fotograferad på skoltid...

Har du fyllt i någon sån blankett om att gå utan vuxen till gympan?

På mitt barns skola får inga barn i årskurs F-6 gå utan lärare till idrotten 500 meter bort. Från årskurs 7 måste förälder godkänna att barnet går dit utan vuxen. Annars följer vuxen med.

Hade mitt eget barn på 11 år gått ensam till och från idrotten utan godkännande så hade jag skällt på både rektor och ansvarig lärare ända nerifrån tårna. De har tillsynsansvar i skolan!!!

Sen så vet jag att på grannskolan så går det en vuxen med barnen till idrotten men där denna vuxen inte har barnen under uppsikt för fem öre. Den vuxna går först med ca 25 barn efter sig men bryr sig inte om vad barnen bakom gör alls eller ens om de längst bak kommit över övergångsstället bakom...

Jag har jobbat som lärare på skolor. Jag har följt 6-8or till matsalen med en tvilling i 6an under uppsikt medan den andra tvillingen i 7an fick gå själv....

• Meus Veritas
    trollets mamma skrev 2017-01-11 22:19:30 följande:

Skolan HAR ansvar för barnet under hela skoldagen, inklusive vägen till och från gymnastiken.

På mitt barns skola får föräldrarna inför varje läsår kryssa i en blankett med om ens barn för mig som föräldern på skoltid bl.a. får gå till och från slöjd/idrott ca 500 meter bort, får åka i en lärares bil på skoltid vid utflykt, får bli fotograferad på skoltid...

På mitt barns skola får inga barn i årskurs F-6 gå utan lärare till idrotten 500 meter bort. Från årskurs 7 måste förälder godkänna att barnet går dit utan vuxen. Annars följer vuxen med.

Hade mitt eget barn på 11 år gått ensam till och från idrotten utan godkännande så hade jag skällt på både rektor och ansvarig lärare ända nerifrån tårna. De har tillsynsansvar i skolan!!!

Sen så vet jag att på grannskolan så går det en vuxen med barnen till idrotten men där denna vuxen inte har barnen under uppsikt för fem öre. Den vuxna går först med ca 25 barn efter sig men bryr sig inte om vad barnen bakom gör alls eller ens om de längst bak kommit över övergångsstället bakom...

Jag har jobbat som lärare på skolor. Jag har följt 6-8or till matsalen med en tvilling i 6an under uppsikt medan den andra tvillingen i 7an fick gå själv....

Tack för ditt svar, då har jag ändå rätt i min tanke i att skolan har ansvar för barnens säkerhet på skoltid. Nej jag har inte fyllt i någon sådan lapp, det enda vi får varje skolstart är en lapp där vi får kryssa i om foton och namn får publiceras på hemsidan och om barnet får följa med en kompis hem.

Har pratat med min son och kollat hur han tänker utan att yttra mina känslor över det och han säger att han inte känner sig helt trygg med det då det tydligen är han som alltid går först och leder vägen så nu förväntas han leda klassen rätt. Jag kan på ett sätt förstå varför skolan satt honom till att leda dom då han är väldigt lillgammal och har stor ansvarskänsla för att göra rätt.
  • Frontline

Det handlar ju med om vart man bor..
    Där vi bor får barnen skjuts till fram och tillbaka där dom har trä/syslöjd men mina barn har längre att gå hem efter skolan och då är det helt ok

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Maramina

Så olika det kan vara! När jag var 11 fick vi inland på gympan gå ut i skogen och springa/gå 2 km slingan och då fick man inte springa själv utan man var tvungen att vara minst 2. Och skogen var ingen liten skogsplätt utan var en riktig skog som man skulle kunnat gå vilse i och försvinna i dagar. Och i den åldern fick vi även ta oss själva till badhuset som låg på andra sidan stan när vi hade simning på gympan.

Visst var det annorlunda förr, och visst, det var en mindre stad (då på 80-talet bodde det väl runt 60000 personer där), men ändå.

Till skolan gick jag själv från att jag gick i tvåan. Då fick jag ändå ta mig över en av stans två infartsleder. Men så var mina föräldrar också sådana att de litade på att jag kunde så basic saker som att se mig för ordentligt innan jag gick över vägen. Och de visste att jag inte tog några onödiga risker, snarare tvärtom ;)

• äldreochklokare
    Meus Veritas skrev 2017-01-11 10:20:33 följande:

Till er som svarat trevligt tack för era svar.
    Nej han går inte själv till skolan än då vi har tre högt trafikerade vägar att korsa till skolan och det är väl kanske pga detta som jag ännu inte lärt mig att han faktiskt klarar sig själv eg.

Till er som bara vill sitta på någon och trycka ner så förstår jag inte vad ni får ut av det hela. Det finns sätt att skriva saker på utan att dumförklara frågeställaren.
    Mitt barn har ingen sorts problematik och jag skriver ju själv att jag inser att det kan vara min lejonmammainstinkt som kickat in så varför ens trycka ner? Sen att jämföra med hur det var för ca 30 år sen är ju helt orelevant då världen inte ser ut på samma sätt längre men det kanske ni missat vad vet jag. Jag ställde en enkel fråga och blottade mina farhågor men självklart ska även det skrattas åt, nåja det säger mer om er än om mig.

Tycker du överreagerar lite när du anser att vissa svar har handlat om att trycka ner? Du ställde en enkel fråga (som du själv skriver) där du själv i frågan funderade över om det kunde vara din mammainstinkt. När då folk säger att de tycker det, blir du "nedtryckt"? I mina ögon har ingen skrivit på ett elakt sätt, kanske lite med skrattet i mungipan men det är inte samma sak. 

Jag förstår att detta kan vara ett problem men inte om det bara är 500 meter och om det inte finns några stora vägar att korsa skulle jag vara lugn. Mina barn hade på samma sätt men det var dels längre än 500 meter att gå + att de behövde passera 3 olika vägar där det bara fanns riktigt övergångsställe på en plats. Där hade jag reagerat om skolan bara hade släppt iväg dem. 

Du kanske kan höra med föräldrar till barn som är några år äldre som gått samma väg, om det fungerade för deras barn?
  • Zoet
    trollets mamma skrev 2017-01-11 22:19:30 följande:

Men hur fungerar det då på rasterna? Många skolgårdar är ju utspridda över flera 100m och runt byggnader, har skolan förändrats så mycket att barnen inte lägre får springa runt och leka i valfria grupper utan ska gå runt med en lärare hela tiden när de har rast? :S Visst att det fanns lärare ute när jag gick i skolan också, men de hade ju långifrån koll på hela skolgården. F hade en liten avgränsad gård för bara dem som de inte fick lämna, men 1-6 delade fritt på resten. (och detta var inte i någon liten stad utan Stockholm, dock strax utanför innerstan)
  • trollets mamma
    Zoet skrev 2017-01-12 09:35:34 följande:
    Men hur fungerar det då på rasterna? Många skolgårdar är ju utspridda över flera 100m och runt byggnader, har skolan förändrats så mycket att barnen inte lägre får springa runt och leka i valfria grupper utan ska gå runt med en lärare hela tiden när de har rast? :S Visst att det fanns lärare ute när jag gick i skolan också, men de hade ju långifrån koll på hela skolgården. F hade en liten avgränsad gård för bara dem som de inte fick lämna, men 1-6 delade fritt på resten. (och detta var inte i någon liten stad utan Stockholm, dock strax utanför innerstan)
    Lärarna (och rektor som har det övergripande ansvaret) har samma s.k. tillsynsansvar även på rasterna.
    Sen att det likväl inte fungerar tillfredsställandeväldigt många skolor beror dels på att personal kostar pengar och dels på att inte alla lärare och övrig skolpersonal gör det som de ska. Men någon av de skolorna får heller inte möjligheten att ha just mitt barn som elev...
  • Dumbledore

Jag hade inte tyckt det varit okej. Det är klart att en tioåring kan gå 500 meter utan problem, och risken att någon skulle röva bort en tioåring som går i en grupp är i princip obefintlig.

Men skolan har ansvar för eleverna under skoltid, rör man sig utanför skolans område ska det finnas en vuxen som följer med. Tioåringar i grupp beter sig inte som en ensam tioåring.

• trollets mamma
    Meus Veritas skrev 2017-01-12 07:20:19 följande:
    Tack för ditt svar, då har jag ändå rätt i min tanke i att skolan har ansvar för barnens säkerhet på skoltid. Nej jag har inte fyllt i någon sådan lapp, det enda vi får varje skolstart är en lapp där vi får kryssa i om foton och namn får publiceras på hemsidan och om barnet får följa med en kompis hem.

Har pratat med min son och kollat hur han tänker utan att yttra mina känslor över det och han säger att han inte känner sig helt trygg med det då det tydligen är han som alltid går först och leder vägen så nu förväntas han leda klassen rätt. Jag kan på ett sätt förstå varför skolan satt honom till att leda dom då han är väldigt lillgammal och har stor ansvarskänsla för att göra rätt.
    Vad bra att du pratade med din son om situationen. Skolan har tillsynsansvar och din son ska inte behöva uppleva detta.

Se denna artikel:
    www.direktpress.se/goteborg/Sydvast/Nyheter/Hultskolans-elever-ska-inte-langre-ga-ensamma/
    Skolinspektionen fick veta om en situation väldigt mycket liknande din och skolan i fråga fick betala för en extra anställd för att följa med barnen till och från slöjden.

Hade jag bott mitt i city med hög trafik överallt så hade jag först klagat hos rektor och sen om det inte omgående hjälpt antingen bytt skola för mitt barn eller gjort en anmälan till Skolinspektionen.

Hade det hänt för min dotters klass som ändå är årskurs 6 hade jag blivit VANSINNIG på skolan. Men det är jag det Flört

Lycka till!

Svar på tråden Skolans ansvar? Åsikter tack :-)